Pengar i Sverige AB muodostaa IT-yrityksen TietoEnatorin kanssa

Pengar i Sverige AB muodostaa IT-yrityksen TietoEnatorin kanssa Pengar i Sverige AB, jonka Ruotsin keskuspankki on perustanut maan rahavarojen hallintaa varten, on perustanut Pengar i Sverige IT AB - nimisen yrityksen yhdessä TietoEnatorin kanssa. Uusi yritys vastaa IT- järjestelmien toiminnasta ja kehittämisestä. Pengar i Sverige IT AB:n perustaminen noudattaa TietoEnatorin strategiaa, jonka mukaan se luo asiakkaittensa kanssa kumppanuusyrityksiä finanssialalle liiketoiminnan kannalta kriittisten finanssialan ratkaisujen kehittämiseksi ja käyttämiseksi. Pengar i Sverige on Ruotsin keskuspankin viime vuoden kesäkuussa perustama yritys. Sen tarkoituksena on tehostaa seteleiden ja kolikkojen hallintaa Ruotsissa. Rahavirtoja valvovat atk-järjestelmät muodostavat tärkeän osan yrityksen toimintaa. Uuden tietotekniikkayrityksen perustamisen tavoitteena on luoda joustava organisaatio, jossa TietoEnatorin finanssisektorin osaaminen takaa korkealaatuiset ratkaisut, jotka voidaan toteuttaa nopeasti. Yritys saa aluksi tehtäväkseen huolehtia esimerkiksi tilauksista, varastoista, laskutuksesta ja talousjärjestelmistä. "Uskomme, että rahavarojen hallintaa on mahdollista tehostaa huomattavasti Ruotsissa", sanoo Pengar i Sverige AB:n toimitusjohtaja Gunnar Malm. @Uudella tietotekniikkayrityksellä on luonnollisesti merkittävä asema pyrkimyksissämme yksinkertaistaa maan rahavirtoja." Pengar i Sverige IT on kumppanuusyritys, josta TietoEnator omistaa 60 % ja Pengar i Sverige AB 40 %. "Olemme tarjonneet konsulttipalveluita Ruotsin keskuspankille jo vuosia, ja siksi on ilahduttavaa, että yhteistyömme on johtanut kumppanuuteen ja yhteisyrityksen perustamiseen@, sanoo Entra e-finance Partnerin toimitusjohtaja Gunnar Forss. "Uusi tietotekniikkayhtiö kehittää tietotekniikkaratkaisuja, joilla uskomme olevan markkinapotentiaalia myös Ruotsin ulkopuolella." TietoEnator TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Henkilöstön määrä on yli 10.000 ja liikevaihto 1,2 miljardia euroa. TietoEnatorin palveluja ovat konsultointi, tietojärjestelmien kehittäminen ja integrointi, käyttö ja verkonhallinta, asiakkaiden tuotekehityspalvelut sekä ohjelmistopalvelut. Palvelut perustuvat vahvaan asiakastoimialojen tuntemiseen ja tekniseen osaamiseen. Keskeisiä asiakastoimialoja ovat mm. tietoliikenne, finanssi, julkinen sektori ja metsäteollisuus. TietoEnator on johtava rahoitusalan ratkaisujen yhteistyökumppani Pohjoismaissa. Tavoitteena on olla johtava rahoitusalan ratkaisujen tarjoaja Euroopassa. www.tietoenator.com Pengar I Sverige Pengar i Sverige AB, jolla on maanlaajuista toimintaa Ruotsissa 11 toimistonsa kautta, on Ruotsin keskuspankin 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö. Yritys jakelee ruotsalaisia ja ulkomaalaisia seteleitä pankeille, postikonttoreille sekä kaupalle ja teollisuudelle. Toiminta kattaa kolikoiden ja seteleiden keräämistä ja jakelua, lajittelua ja pakkaamista, varastointia ja koronlaskua, tunnistusta, päivittäisten kuittien numerointia sekä palvelupisteiden ja pankkiautomaattien palveluita. Lisätietoja toiminnasta saa osoitteesta www.pengarisverige.se. Lisätietoja antavat: Gunnar Forss, toimitusjohtaja, Entra e-finance Partner Sweden, puh. +46 708 653 780 gunnar.forss@tietoenator.com Gunnar Malm, toimitusjohtaja, Pengar i Sverige AB, puh. +46 705 94 21 26, gunnar.malm@pengarisverige.se Christian Schriever-Abeln, Markkinointi ja sijoittajasuhteet, Entra Data AB, puh. +46 709 790 490 csa@entragroup.com TIETOENATOR OYJ JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/27/20000927BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/27/20000927BIT00490/bit0002.pdf