• TIETOENATOR/

TietoEnator ja Tampereen kaupunki valmistelevat kunnallisten palveluiden tarjoamista television kautta TietoEnator, Tampereen kaupunki ja eTampere ovat käynnistäneet yhteisen kehityshankkeen, jonka tavoitteena on kunnallisten palvelujen tarjoaminen digi-tv:n kautta. Odotushuoneesta olohuoneeseen -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa selvitetään, mitkä kunnalliset palvelut soveltuvat television kautta tarjottaviksi. Hankkeen alullepanosta ja toteutuksesta vastaa TietoEnator. "Tampereen kaupunki on tehnyt strategisen päätöksen hyödyntää uusinta tietotekniikkaa kunnallisten palveluiden kehittämisessä. Tällä hetkellä esimerkiksi kuntalaisten ja heille tarkoitettujen palveluiden kohtaamisessa on parantamisen varaa. Me näemme digi-tv:n erittäin mielenkiintoisena vaihtoehtona, kun haemme uusia palvelukanavia", sanoo projektipäällikkö Jorma Lehtisaari Tampereen kaupungista. Digi-tv:n avulla on mahdollista helpottaa kuntalaisten yhteydenottoa kunnallisten palveluiden tuottajiin, antaa neuvontaa ja ohjausta sekä tehostaa palveluorganisaation käyttöä. Jos rutiineja saadaan siirretyksi television kautta hoidettaviksi, kunnan henkilöstön työpanos voidaan kohdistaa tärkeämpiin asioihin. Odotushuoneesta olohuoneeseen -hanke on liitetty osaksi eTampere- ohjelman digi-tv -hankekokonaisuutta, jota koordinoi e-Business Research Center eBRC, Tampereen teknillisen korkeakoulun ja Tampereen yliopiston yhteinen tutkimuskeskus. Odotushuoneesta olohuoneeseen -hankkeen yhtenä rahoittajana on Oy Media Tampere Ltd:n hallinnoima Viestinnän osaamiskeskusohjelma. Tampere onkin yksi Suomen aktiivisimmista paikkakunnista digi-tv:n tutkimus- ja kehitystyössä. TietoEnator on ollut alusta asti vahvasti mukana suomalaisen digitaalisen television kehittämisen konsultoinnissa. "Nyt olemme vaiheessa, jossa on tärkeää näyttää uuden palvelukanavan tarjoamat mahdollisuudet käytännössä - päästä toteuttamaan hyvin toimivia tietoyhteiskuntapalveluita tavallisille ihmisille", sanoo johtaja Timo Hammar TietoEnatorin Media-yksiköstä. "Samalla voimme osoittaa digi-tv:n vahvuuden jokaisen talouden luonnollisena ja turvallisena asiointikanavana erilaisiin julkisiin ja yksityisiin palveluihin", hän sanoo. Odotushuoneesta olohuoneeseen -hankkeen ensimmäinen vaihe päättyy tammikuussa. Sen jälkeen alkaa pilottivaihe, jossa toteutetaan jokin keskeinen palvelu kunnan sosiaali- ja terveystoimen alalta. Lisätietoja: TietoEnator, Timo Hammar, Media-yksikön johtaja, puh. +358 3 235 9200, +358 40 709 2090. Tampereen kaupunki, Jorma Lehtisaari, projektipäällikkö, puh. +358 3 219 7301, +358 50 590 2196. eBRC, Marko Seppä, tutkimuskeskuksen johtaja, puh. +358 3 3115 3661, +358 400 638 780. TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä lähes 12.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen. www.tietoenator.com eTampere-ohjelma on laaja yhteistyöhanke, johon alueen koulutus- ja tutkimuslaitokset, elinkeinoelämä, järjestöt ja yhteisöt tuovat oman asiantuntemuksensa ja kehityspanoksensa. eTampere-ohjelman tavoitteena on nostaa Tampere maailman tietoyhteiskuntakehityksen kärkikaupungiksi vahvistamalla osaamisperustaa, synnyttämällä uutta liiketoimintaa ja luomalla uusia verkkopalveluja kaikkien kansalaisten ulottuville. www.etampere.fi TIETOENATOR OYJ JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/14/20021014BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/14/20021014BIT00460/wkr0002.pdf