TietoEnator myy Atkoksen 20 %:n osuuden Postille

TietoEnator myy Atkoksen 20 %:n osuuden Postille TietoEnator Oyj on myynyt loput Atkos Oy:n osakkeet Suomen Posti Oyj:lle. TietoEnatorin omistusosuus yhtiöstä ennen kauppaa oli 20 %. Kaupasta syntyy TietoEnatorin vuoden 2001 neljännen neljänneksen tulokseen kertaluonteinen 14 milj. euron myyntivoitto ennen veroja. Vuoden 2001 alussa TietoEnator omisti Atkoksesta (aikaisemmin Atkos Printmail Oy) 49 % ja Suomen Posti 51 %. Helmikuussa Posti lisäsi omistustaan 80 %:iin. Osakejärjestelyn taustalla on yritysten tavoite tehostaa toimintaansa keskittymällä omaan ydintoimintaansa ja sitä tukevaan liiketoimintaan. Atkos on Suomen suurin yritysten sähköisten dokumenttien hallinta- ja tulostuspalveluiden sekä suoramarkkinointipalveluiden tarjoaja. Yhtiön liikevaihto kuluvana vuonna on noin 48 milj euroa. Henkilöstön määrä on noin 650. Lisätiedot varatoimitusjohtaja Juhani Lano, TietoEnator, puh. 0400 441735 johtaja Juha Salovaara, Suomen Posti Oyj, puh. 0204 51 4647 TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä yli 10.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen. www.tietoenator.com Suomen Posti tarjoaa yrityksille, yhteisöille ja kuluttajille verkostotalouden tarpeisiin soveltuvia viestinvälityksen ja logistiikan kokonaisratkaisuja kattavasti koko maassa sekä kansainvälisesti. Posti- konsernin liikevaihto on yli 1 miljardia euroa ja henkilöstöä sillä on noin 23 000. Liikevaihdosta noin 80 prosenttia tulee yrityksille tarjottavista palveluista. Suurin osa liikevaihdosta muodostuu perinteisestä kirjeliikenteestä, mutta liiketoiminnoista ripeimmin kasvavat sähköisen viestinnän palvelut sekä logistiset kokonaisratkaisut. Yhtiö on kokonaan valtion omistama. TIETOENATOR OYJ JAKELU Helsingin pörssi Tukholman pörssi Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/30/20011130BIT00040/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/30/20011130BIT00040/bit0002.pdf