TIETOENATOR OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 6.5.2002 KLO 12.00 1 (1) TietoEnator on valittu Euroopan komission sähköisen hallinnon tiedonhallintaprojektiin Euroopan komissio on valinnut TietoEnatorin "Managing Information Resources for e-Government" (MIReG) -projektiin. Projektissa pyritään löytämään keinoja tietojen ja asiakirjojen organisointiin parlamentin työssä ja lainsäädäntötyössä siten, että tietojen ja asiakirjojen läpinäkyvyys ja saatavuus paranevat. Demokratioilla on jatkuvasti haasteenaan edustajien ja heidän valitsijoidensa välisen vuoropuhelun lisäämisen tarve. Internetiin perustuvien järjestelmien räjähdysmäinen kasvu on lisännyt tämän vuoropuhelun muotoja ja mahdollisuuksia. Eri parlamenteissa tutkitaan, miten tietoja ja asiakirjoja voidaan hallita siten, että niiden läpinäkyvyys ja saatavuus paranevat ja demokraattisen järjestelmän toiminnan ymmärtäminen tulee helpommaksi. Tämän johdosta Euroopan komissio on pyytänyt IDA-ohjelman Interchange of Data between Administrations) Mireg-projektin osana TietoEnatoria vastaamaan tähän tarpeeseen ja organisoimaan tiedot ja tietämyksen helposti käytettävään ja ymmärrettävään muotoon. Projekti kestää kuusi kuukautta. Projektissa tutkitaan IT-standardeja, sanastoja ja työkaluja, joiden avulla voidaan luoda, hallita ja etsiä tietoja. "Tietojärjestelmien yhteentoimivuus mahdollistaa eri instituutioiden välisen yhteistyön lisäämisen. Tämä on ratkaisevan tärkeää kehittyvän tietoyhteiskunnan uusien palvelujen rakentamisessa", sanoo Anne Ivanoff, TietoEnator N.V:n johtaja Brysselistä. "TietoEnatorilla on monipuolinen asiantuntemus kaikista tällaisessa projektissa tarvittavista teknisistä työkaluista ja standardeista, kuten Metadatasta, XML:stä, Javasta ja SOAP:stä", Ivanoff sanoo. Lisätietoja: Anne Ivanoff, johtaja, TietoEnator N.V., puh. +32 2 714 87 00 TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä lähes 12.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen. TIETOENATOR OYJ JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00590/wkr0002.pdf