TietoEnator toteutti kansalaisen työeläkepalvelut internetiin

TIETOENATOR TOTEUTTI KANSALAISEN TYöELäKEPALVELUT INTERNETIIN TietoEnator rakensi miljoonille suomalaisille mahdollisuuden tutustua omaan työeläketurvaansa internetissä. Eläketurvakeskuksen 9.12.2002 julkaisema työeläkejärjestelmän palvelu www.tyoelake.fi sisältää tiedot kaikista, jotka ovat vakuutettuina suomalaisessa työeläkejärjestelmässä. Palvelusta on helppo tarkistaa omat rekisteröidyt työsuhteet ja selvittää vakuutusturvaa hoitava työeläkeyhtiö. Palvelua käytetään joko sähköisellä henkilökortilla tai pankin verkkopankkitunnuksella Eläketurvakeskuksen johtama www.tyoelake.fi-kehittämishanke käynnistyi elokuussa 2001. TietoEnatorin työeläketoimialaan erikoistunut TKP Tieto vastasi verkkopalvelun tavoitetilan määrittelystä, tunnistusratkaisun suunnittelusta ja toteutuksesta, konseptisuunnittelusta ja käyttöliittymän suunnittelusta. Käyttöliittymän korkea palvelutaso varmistettiin käytettävyystestauksin. TKP Tieto toteutti myös tyoelake.fi:n asiointipalvelut ja niissä tarvittavat yhteydet työeläkejärjestelmän tietovarastoihin. - Www.tyoelake.fi:n asiointipalvelut ovat tiennäyttäjinä, kun työeläkejärjestelmä ottaa paikkansa tietoyhteiskunnassa kansalaisten sähköisten palvelujen tuottajana. Yli 40-vuotinen kokemuksemme työeläketoimialalta ja vahva teknologiaosaaminen olivat avaintekijät uuden palvelukanavan toteuttamisessa, kertoo toimituksesta vastannut yksikönpäällikkö Markku Luoma-aho TKP Tiedosta. Www.tyoelake.fi-palvelut perustuvat TietoEnatorin toteuttamaan turvalliseen ja luotettavaan tunnistuspalveluun. Sen avulla internet- palveluja tarjotaan suoraan vakuutetuille. Käyttäjä valitsee tunnistamistavaksi sähköisen henkilökortin tai pankin verkkopankkitunnuksen. Tunnistuspalvelu on tarkoitettu koko työeläkejärjestelmän käyttöön, ja sitä käytetään jatkossa myös alan muissa verkkopalveluissa. Palvelu on vahva perusta työeläkejärjestelmän sähköisen asioinnin jatkokehittämiselle. TKP Tieto Oy on työeläke- ja vakuutustietojärjestelmiin erikoistunut suunnitteluyhtiö, joka tarjoaa tietojärjestelmien suunnittelu-, toteutus- ja tietotekniikan asiantuntijapalveluja. Henkilömäärä on lähes 200, ja liikevaihto vuonna 2001 oli 17,3 miljoonaa euroa. TKP Tieto Oy on TietoEnatorin osakkuusyhtiö. Muut omistajat ovat Eläketurvakeskus, LEL Työeläkekassa, Maatalousyrittäjien eläkelaitos ja Merimieseläkekassa. Asiakkaina näiden lisäksi ovat eri työeläkelaitokset ja eläkevakuutusyhtiöt. TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 12.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen. www.tietoenator.com Lisätietoja: TietoEnator Oyj, TKP Tieto Oy, yksikönpäällikkö Markku Luoma-aho, puh, (09) 151 3294, markku.luoma-aho@tkp.tieto.com TietoEnator Oyj, Julkinen hallinto ja terveystoimi, dGov, johtaja Jukka Iivonen, puh. (09) 8625 3305, jukka.iivonen@tietoenator.com TIETOENATOR OYJ JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00460/wkr0002.pdf