TIETOENATOR OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 18.6.2002 KLO 16.00 1 (1) TietoEnatorilta asiakaslaskutusjärjestelmä yliopistollisille sairaanhoitopiireille TietoEnator Oyj ja Medici Data Oy ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen TietoEnatorin kehittämän sairaaloiden asiakaslaskutusjärjestelmän sovittamisesta yliopistollisille sairaanhoitopiireille ja järjestelmän integroimisesta MD-OBERON- potilastietojärjestelmään. Ensimmäinen sairaala aloittaa pilotoinnin vuoden 2003 alkupuolella. MD-OBERON on yliopistollisten sairaanhoitopiirien ja Medici Datan yhteistyössä kehittämä terveydenhuollon toiminnanohjausjärjestelmä. Ensimmäiset käyttöönotot ovat jo tehty. Uuden järjestelmän käyttöönoton yhteydessä uusitaan ja yhtenäistetään myös osastojärjestelmiä ja tukiyksiköiden järjestelmiä, kuten asiakaslaskutus. Suunnitelmissa on, että MD-OBERON ja sen yhteydessä TietoEnatorin Fixsu- asiakaslaskutusjärjestelmä tulee kaikkiin yliopistollisten sairaanhoitopiirien sairaaloihin. - MD-OBERON on potilastietojärjestelmän ydin, jonka avulla ohjataan potilaan hoitoprosessia. Medici Datan strategiana on, että ydintä täydennetään eri toimittajien osastojärjestelmillä ja tukiyksiköiden järjestelmillä integroimalla ne saumattomasti toisiinsa. Nyt tehty sopimus TietoEnatorin kanssa on konkreettinen toteutus tätä strategiaa, toteaa Medici Datan toimitusjohtaja Seppo Ahokas. TietoEnatorin Fixsu-asiakaslaskutusjärjestelmä on uuden sukupolven ohjelmisto, joka kattaa myös sähköiset laskut ja puhelinkeskusliittymän. Se sisältää poliklinikka-, vuodeosasto-, ym. laskutuksen ja reskontran sekä liittymät taloushallintoon. Myös ulkomaalaisten laskutus eli monikieliset laskut on mahdollista. Järjestelmä on ennestään käytössä Etelä-Savon sairaanhoitopiirissä Mikkelissä sekä Keskussotilassairaala Tilkassa. TietoEnator on Pohjoismaiden johtava terveystoimen tietotekniikkaratkaisujen toimittaja, jolla on yhteensä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa noin 300 työntekijää ko. sektorin tehtävissä, Suomessa heistä toimii noin 120. Tarjonta sisältää yhtenäisen kokonaisratkaisun, joka tukee erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon, kotipalvelun ja suun terveydenhuollon sekä sosiaalitoimen palvelujärjestelmien kehittämistä. Kokonaisuus kattaa potilashallinnon aina laskutukseen ja tilastointiin saakka, elektronisen potilaskertomuksen, laboratorioiden informaatiojärjestelmät, radiologian järjestelmät sekä kuvien käsittelyn ja arkistoinnin. Lisätietoja Matti Korhonen, toimialapäällikkö, TietoEnator, puh. (017) 441 2511 tai 0400-676 414, matti.p.korhonen@tietoenator.com Seppo Ahokas, toimitusjohtaja, Medici Data Oy, puh. 040-508 8362, seppo.ahokas@medicidata.com TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä lähes 12.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen. www.tietoenator.com Medici Data Oy on terveydenhuollon tietotekniikkaan erikoistunut ohjelmisto- ja palvelutalo. Yrityksen päätuotteita ovat terveydenhuollon toiminnanohjausjärjestelmä, potilaskertomusjärjestelmä sekä työvuorojen suunnittelu- ja laskentaohjelmisto. Yrityksellä on tuotantoyksikkö Oulussa sekä toimipisteet Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Yrityksessä on työntekijöitä hieman yli 40 ja liikevaihto vuonna 2001 oli noin 4,2 miljoonaa euroa. www.medicidata.com TIETOENATOR OYJ JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00380/wkr0002.pdf