TietoEnatorilta uudenlainen itsepalveluketju Jyväskylän kaupunginkirjastolle

TietoEnatorilta uudenlainen itsepalveluketju Jyväskylän kaupunginkirjastolle Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen Maakuntakirjasto ottaa Lainanpäivänä 8.2. käyttöönsä internet-pohjaisia palveluja, jotka tekevät kirjastossa asioimisen entistäkin helpommaksi. Uudenlaisen asiakkaan itsepalveluketjun periaatteena on asiakkaan palveleminen loppuun asti. Vastaavaa palvelua ei toistaiseksi ole käytössä missään muussa Suomen kirjastossa. Lisäksi Jyväskylässä otetaan käyttöön IntroActive-palvelu. PallasPro-kirjastojärjestelmään liittyvät ratkaisut on toimittanut TietoEnator. Jyväskylän kaupunginkirjasto pitää tärkeänä Internet-palveluidensa kehittämistä. Nettipalveluiden käyttö on vuosi vuodelta kasvanut ja viime vuonna kirjaston sähköistä aineistohakua käytettiin Jyväskylässä lähes 600 000 kertaa. Uuden itsepalveluketjun avulla kirjaston asiakas voi hakea aineistoa paitsi kaupunginkirjaston kokoelmista myös muista Jyväskylän seudun kirjastoista ja antaa palautetta. Hän voi myös jättää hankintaesityksen kirjastolle ja samalla tehdä aineistovarauksen. Lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus tilata aineisto kaukolainaksi tai siirtyä palvelun linkin kautta verkkokirjakauppojen nettisivuille ostaakseen mahdollisesti aineiston itselleen. IntroActiven avulla kirjasto tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden henkilökohtaisiin, räätälöityihin kirjastopalveluihin. Asiakas voi itse määritellä oman käyttäjäprofiilinsa ja millaisia palveluita hän haluaa käyttää. IntroActive voi esimerkiksi joko sähköpostitse, tekstiviestillä tai postitse muistuttaa eräpäivästä tai kertoa asiakasta kiinnostavan tai varatun aineiston saapumisesta. IntroActiven avulla voi tehdä varauksia kirjaston hyllyssä olevaan aineistoon ja palvelun avulla asiakas voi myös tehdä omia virtuaalisia kirjahyllyjä itseään kiinnostavien teosten tiedoista. TietoEnator on Suomessa johtava kirjastojen tietotekniikkaratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaana on yli 200 kirjastoa ja niiden piirissä noin 2,5 miljoonaa kansalaista. TietoEnator on edelläkävijä mm. kirjastojen sähköisen asioinnin ratkaisujen ja vaihtoehtoisten käyttöympäristöjen toteuttajana. Lisätietoja: Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjasto kirjastotoimenjohtaja Liisa Laatu, puh. (014) 624 430, liisa.laatu@jkl.fi TietoEnator, kehityspäällikkö Eeva Vuolio-Paananen, puh. (014) 415 7106, eeva.vuolio-paananen@tietoenator.com TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä yli 10.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen. www.tietoenator.com TIETOENATOR OYJ JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00100/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00100/bit0002.pdf