TietoEnatorin Future Business Design - seminaarissa luotiin kuvaa tietoyhteiskunnasta

TietoEnatorin Future Business Design -seminaarissa luotiin kuvaa tietoyhteiskunnasta Pohjoismaiset huippujohtajat eivät epäile: Internet-vallankumous on vain alku mahtavalle räjähdykselle, jonka myötä suurin osa tuotannosta, jakelusta ja kulutuksesta tapahtuu tietoverkkojen kautta. Tämä tuli selväksi TietoEnatorin järjestämässä liikkeenjohdon seminaarissa Oslossa 12.9. Future Business Design -seminaarin puhujina esiintyneet pohjoismaiset huippujohtajat herättivät innostusta kuulijakunnassaan, joka käsitti 150 liikkeenjohdon edustajaa TietoEnatorin yhteistyökumppaniverkostosta. Puhujat toivat kukin omalta kannaltaan voimakkaasti esiin niitä mahdollisuuksia ja uhkia, joita rakenteilla oleva tietoyhteiskunta tuo mukanaan. Yksi Oslon puhujista oli Kaj-Erik Relander, Soneran tuleva toimitusjohtaja. Hän muistutti kuulijoita siitä, että vaikka Pohjoismaat ovatkin tällä hetkellä maailman kärkimaita tietyillä telekommunikaation osa-alueilla, kansainvälisen kilpailun voima saattaa jättää Pohjoismaat jälkeensä, jos innovaatioiden vauhtia ei lisätä. Sekä yhteiskunnan että yritysten on toimittava nopeasti. Relanderin resepti oli selvä: "Ammu itse ensin!" Seminaarissa tuli selvästi esiin, että meillä Pohjoismaissa on tarve nähdä itsemme osana pohjoismaista kokonaisuutta. Kova kansainvälinen kilpailu pakottaa keskittymään valituille erityisalueille ja kehittämään niiden erikoisosaamista. "Näillä erityisalueilla meillä on jatkossakin mahdollisuus olla maailman kärjessä", sanoo Per Bakseter, TietoEnatorin Norjan toiminnoista vastaava johtaja. Tämänvuotinen liikkeenjohdon seminaari oli ensimmäinen vuotuisten pohjoismaisten kokousten sarjassa. Muita puhujia olivat TietoEnatorin toimitusjohtaja Matti Lehti, Ericssonin liiketoiminta- ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Göran Berntson, Alcatel STK:n entinen pääjohtaja Bjarne Aamodt, joka nykyään vastaa IT Fornebu Knowationin kehitystyöstä, ja TV2 Interaktivin pääjohtaja Kjetil J. Nilsen. Kaikki puhujat havainnollistivat tietotekniikan kehityksen ja digitaalisen talouden vaikutuksia ja osoittivat, kuinka merkittävät pohjoismaiset yritykset pitävät huolta markkina-asemastaan ja kilpailukyvystään. TIIVISTELMÄT: TietoEnator on laatinut tiivistelmät seminaarin puheista. Ne ovat saatavissa pyydettäessä. Pyydä niitä osoitteesta future@tietoenator.com. Lisätietoja: Per Bakseter, Country Manager, TietoEnator Norway. Puhelin +47 2207 60 00, +47 913 69 043 Sähköposti: per.bakseter@tietoenator.com Elina Kulovesi-Mellas, viestintäpäällikkö, TietoEnator, Palvelut Puhelin 09-862 60417, 0400 405 202 Sähköposti: elina.kulovesi-mellas@tietoenator.com TIETOENATOR OYJ TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Henkilöstön määrä on yli 10.000 ja liikevaihto 1,2 miljardia euroa. TietoEnatorin palveluja ovat konsultointi, tietojärjestelmien kehittäminen ja integrointi, käyttö ja verkonhallinta, asiakkaiden tuotekehityspalvelut sekä ohjelmistopalvelut. Palvelut perustuvat vahvaan asiakastoimialojen tuntemiseen ja tekniseen osaamiseen. Keskeisiä asiakastoimialoja ovat mm. tietoliikenne, finanssi, julkinen sektori ja metsäteollisuus. www.tietoenator.com JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/14/20000914BIT00650/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/14/20000914BIT00650/bit0002.pdf