TietoEnatorin ja Lietuvos Telekomasin yhteisyritykset Baltian IT-palvelumarkkinoille

TietoEnatorin ja Lietuvos Telekomasin yhteisyritykset Baltian IT- palvelumarkkinoille TietoEnator ja Baltian johtava tietoliikenneoperaattori Lietuvos Telekomas ovat tänään allekirjoittaneet kaksi sopimusta Lietuvos Telekomasin IT-palveluja tarjoavien tytäryhtiöiden osakkeiden ostosta. Syntyneistä yhteisyrityksistä toinen tarjoaa tietotekniikan konsultointipalveluja ja toinen käsittely- ja verkonhallintapalveluja. Kummankin yhteisyrityksen pääasiakas on Lietuvos Telekomas. Sopimus on Baltian ensimmäisiä merkittäviä ulkoistamissopimuksia. Sopimuksen mukaan TietoEnator osti 74 prosenttia osakkeista Lietuvos Telekomasin tytäryhtiöstä nimeltään UAB Baltijos Telekomunikaciju Konsultacinis Centras (nimi vaihtuu tulevaisuudessa). Yhteisyritys tarjoaa korkean jalostusarvon IT-asiantuntijapalveluita Baltian alueella. Henkilöstön määrä tulee olemaan noin 50. Yrityksen ennustettu vuotuinen liikevaihto on aloitusvaiheessa noin 1,2 miljoonaa euroa (4 miljoonaa litiä). TietoEnator osti myös 40 prosenttia Lietuvos Telekomasin toisen tytäryhtiön osakkeista. UAB Baltijos Informaciniu Duomenu Valdymo Centras (nimi muuttuu tulevaisuudessa) tarjoaa tietotekniikan käyttö- ja verkonhallintapalveluja Lietuvos Telekomasille ja muille suuryrityksille Liettuassa ja Baltian alueella. Yrityksen henkilöstö koostuu noin 60 tietotekniikan ammattilaisesta. Ennustettu vuotuinen liikevaihto on aloitusvaiheessa noin 1,5 miljoonaa euroa (5 miljoonaa litiä). Molemmat yritykset aloittavat toimintansa 1. kesäkuuta 2002. "Näiden yhteisyritysten perustamisella Lietuvos Telekomas tavoittelee kahta asiaa", painottaa johtaja Tapio Paarma AB Lietuvos Telekomasista. "Ensimmäinen tavoitteemme on uudistaa tehokkaasti yrityksemme tietohallinto ulkoistuksen avulla. Tällaista toimintamallia käytetään onnistuneesti Euroopassa, ja arvelen, että se tulee pian suosituksi myös Liettuassa. Toisaalta, perustamalla yhteisyrityksiä TietoEnatorin kanssa, joka on Euroopassa hyvin tunnettu tietotekniikkatoimittaja, saamme mahdollisuuden kasvattaa Lietuvos Telekomasin tuloja kehittämällä uusia palveluja ja tarjoamalla niitä Baltian markkinoille. Toinen tavoitteemme on tarjota tietotekniikkapalveluja kaikille yrityksille, jotka ovat valmiita laajentamaan ja parantamaan IT-infrastruktuuriaan ja käyttämään samalla hyväksi uusimpia televiestinnän palveluja. " Tämän kumppanuuden avulla TietoEnator vahvistaa asemaansa yhtenä Baltian alueen johtavista tietotekniikkapalvelujen toimittajista. "Lietuvos Telekomasin ja TietoEnatorin välinen sopimus ei ole tärkeä ainoastaan molemmille osapuolille vaan myös koko Baltian alueelle, sillä se on yksi ensimmäisiä merkittäviä tietotekniikan ulkoistamishankkeita Baltian maissa", sanoo johtaja Timo Cavén TietoEnatorin Telecom & Media -liiketoiminta-alueelta. Lisätietoja: TietoEnator, Timo Cavén, Vice President Telecom & Media, puh. 09 862 65500, +358 40 505 7303 TietoEnator, Leo Höykinpuro, Vice President Processing and Network, puh. 09 862 61909, +358 400 445596 AB Lietuvos Telekomas, Diana Rociene, Lehdistöpäällikkö, puh. +33 70 2 36 72 99. TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä lähes 12.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen. www.tietoenator.com AB Lietuvos Telekomas (Liettuan Telecom) on Liettuan suurin tietoliikenneyritys. Yhtiön päätoimialoja ovat kiinteän verkon puhelinpalvelut, verkko- ja dataliikennepalvelut, Internet-palvelut, tukkumyynti muille teleoperaattoreille ja palveluntarjoajille sekä televiestintälaitteiden myynti ja kunnossapito. Lietuvos Telekomasilla on yksinoikeus kiinteän verkon puhelinpalveluiden rakentamiseen ja tarjoamiseen Liettuassa 31. joulukuuta 2002 asti. www.telecom.lt TIETOENATOR OYJ JAKELU Helsingin pörssi Tukholman pörssi Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT00600/wkr0002.pdf