TietoEnatorin tuotteella kirjastoasiakkaille personoitua verkkopalvelua

TietoEnatorin tuotteella kirjastoasiakkaille personoitua verkkopalvelua Kirjastot ovat suomalaisen tietoyhteiskunnan rakentamisen eturivissä. TietoEnatorin asiakaskirjastojen käyttäjät kirjaavat jo noin miljoona sähköistä asiointia kuukaudessa ja määrä kasvaa koko ajan. Yhä suurempi osa tästä palvelusta on personoitua verkkopalvelua TietoEnatorin toteuttaman IntroActive-tuotteen avulla. Ensimmäisenä - tiettävästi koko maailmassa - henkilökohtaisen verkko- ja tiedonhallintapalvelun tarjosi asiakkailleen Tampereen kaupunginkirjasto vuoden 1999 lopulla. Tänä vuonna vastaavan palvelun ovat ottaneet käyttöönsä Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjasto yhdessä Kajaanin kaupunginkirjaston kanssa sekä Oulun kaupunginkirjasto. Järjestelmä on koekäytössä myös Turun kaupunginkirjastossa. IntroActiven käyttäjä tarvitsee kirjastokortin lisäksi vain henkilökohtaisen salasanan. Asiakas voi itse määritellä, mitä kirjaston palveluita hän verkossa käyttää. Lainojen uusimisen, varausten teon, aineiston haun ja sen saatavuuden tarkistamisen lisäksi asiakas voi helposti määritellä oman kiinnostusprofiilinsa ja saada sen mukaisesti automaattisesti tietoa kirjaston uutuushankinnoista. Tiedot teoksista, joihin haluaa tutustua myöhemmin, käyttäjä voi sijoittaa virtuaalisen kirjastonsa kirjahyllyihin ja tehdä niistä varauksia myöhemmin. Järjestelmä ilmoittaa halutessa myös sähköpostitse tai tekstiviestinä lainojen eräpäivän lähenemisestä ja aiemmin tehtyjen varausten saatavuudesta. Tampereen kirjastossa verkkoasiointi on ollut käytössä jo lähes neljä vuotta, mutta IntroActive on tuonut siihen uusia mahdollisuuksia. "Mielestämme IntroActive on oivallinen pohja henkilökohtaisten, räätälöityjen kirjastopalvelujen kehittämiselle. Käyttäjien palaute on otettu huomioon ja niinpä IntroActive on otettu vastaan todella hyvin. Erityispalveluita tarvitsevat mm. pienyrittäjät, opiskelijat tai vammaisryhmät", kertoo kirjastotoimen apulaisjohtaja Maija Kanerva Tampereelta. Lisätietoja: TietoEnator Oyj, Antti Soini, puh. (014) 415 7529, s-posti antti.soini@tietoenator.com TIETOENATOR OYJ TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Henkilöstön määrä on yli 10.000 ja liikevaihto 1,2 miljardia euroa. TietoEnatorin palveluja ovat konsultointi, tietojärjestelmien kehittäminen ja integrointi, käyttö ja verkonhallinta, asiakkaiden tuotekehityspalvelut sekä ohjelmistopalvelut. Palvelut perustuvat vahvaan asiakastoimialojen tuntemiseen ja tekniseen osaamiseen. Keskeisiä asiakastoimialoja ovat mm. tietoliikenne, finanssi, julkinen sektori ja metsäteollisuus. www.tietoenator.com JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT00750/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT00750/bit0002.pdf