Tukholma säästää miljoonia ja tehostaa demokratian toteutumista TietoEnatorin avulla Tukholman kaupunki ja TietoEnator ovat allekirjoittaneet sopimuksen kaupungin atk-toiminnan ja järjestelmähallinnon ulkoistamisesta. Ensi vuoden alussa kaupungin noin 40 eri toimintoihin liittyvän järjestelmän käyttötoiminta ja hallinto siirtyvät TietoEnatorin vastuulle. Sopimuksen arvoksi on arvioitu 370 milj. kruunua noin viisivuotisen sopimuskauden aikana. Uuden tietotekniikkakumppanin valinta merkitsee Tukholman kaupungin asukkaille palvelun paranemista ja laajempaa osallistumista eli mahdollisuutta olla yhteydessä paikallisiin viranomaisiin oman kotitietokoneen kautta. Digitaalisten viranomaispalveluiden kehittäminen on yksi Tukholman kaupungin ja TietoEnatorin välisen sopimuksen keskeisistä tavoitteista. - Tukholmalaiset voivat jatkossa hoitaa asioitaan verkon välityksellä, mikä asettaa suuret vaatimukset palveluiden saatavuudelle vuorokauden ympäri. Ulkoistamalla tämäntyyppiset toiminnot ulkopuoliselle yhteistyökumppanille voimme itse keskittyä omaan ydintoimintaamme ja saavuttaa kokonaistavoitteemme eli suuremman valinnanvapauden, paremman palvelun, tyytyväisemmät kaupunkilaiset ja vastinetta rahoille, sanoo Tukholman kaupunginjohtaja Jörgen Kleist. - Olemme arvioineet, että kaupungin tietotekniikkakustannukset laskevat yli 20 milj. kruunua vuodessa sopimuksen ansiosta, hän toteaa. - Olemme ylpeitä saamastamme tehtävästä, ja teemme kaikkemme jotta Tukholman kaupunki olisi tyytyväinen palveluihimme. Sopimus on myös TietoEnatorin strategian mukainen eli haluamme toimia asiakkaan yhteistyökumppanina, sanoo toimitusjohtajan varamies Åke Plyhm TietoEnatorista. Kyseessä on suurin tietotekniikkakauppa, joka on solmittu Ruotsin julkisella sektorilla sen jälkeen, kun julkisia hankintoja koskeva laki astui voimaan 1990-luvun alussa. Lisätietoja antavat: Kjell Bergefall, tietotekniikkajohtaja, Tukholman kaupunki, +46 8 508 29 375, +46 70-47 29 375 Åke Plyhm, toimitusjohtajan varamies, TietoEnator, +46 8 632 14 10, ake.plyhm@tietoenator.com Eric Österberg, viestintäjohtaja, TietoEnator, +46 70-590 05 99, eric.osterberg@tietoenator.com TIETOENATOR OYJ JAKELU Helsingin pörssi Tukholman pörssi Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/08/20000608BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/08/20000608BIT00110/bit0002.pdf