Sisäpiiritieto: Tietoevry Bankingin strateginen arviointi päätökseen, Banking jatkaa erikoistuneena liiketoimintana konsernissa – listaus tai myynti ei tällä hetkellä maksimoi arvopotentiaalia

Tietoevry Oyj  SISÄPIIRITIETO      25.4.2024   klo 8.30

Tietoevry ilmoitti 22.7.2022 käynnistävänsä Banking-liiketoimintaansa koskevan strategisen arvioinnin. Osana prosessia yhtiö on selvittänyt mahdollisuuksia irrottaa Banking-liiketoiminta itsenäiseksi yhtiöksi, joka listattaisiin pörssiin. Tietoevryn hallitus hyväksyi 15.2.2024 Tietoevry Bankingin osittaista jakautumista koskevan jakautumissuunnitelman. Tietoevryn hallitus säilytti itsellään mahdollisuuden edistää myös muita Banking-liiketoimintaa koskevia vaihtoehtoja ennen jakautumisen täytäntöönpanoa, mikäli ne ovat yhtiön ja sen osakkeenomistajien etujen mukaisia.

Tietoevryn hallitus on päättänyt kehittää Tietoevry Bankingiä edelleen erikoistuneena liiketoimintana osana konsernia ja keskeyttää jakautumisprosessin. Tärkeimmät päätökseen vaikuttaneet tekijät ovat seuraavat:

• Tietoevry uskoo vahvasti valitsemaansa erikoistumisstrategiaan, jonka myötä kullakin liiketoiminnolla on mahdollisuus olla markkinoiden parhaimmistoa. Tietoevry Bankingin kehitys osana konsernia on ollut vahvaa, ja sen suorituskyky on parantunut jatkuvasti kohti tavoiteltua johtavan fintech-ohjelmistoliiketoiminnan tasoa.
  • Tietoevry arvioi, että vallitseva pääomamarkkinatilannne ei ole optimaalinen fintech-ohjelmistoliiketoiminnan myymiselle tai listaamiselle. Yhtiö uskoo, että Tietoevry Bankingin markkina-arvoa voidaan kasvattaa, mikäli sen liiketoimintaa kehitetään edelleen erikoistuneena liiketoimintana osana konsernia. Liiketoiminnalla on hyvät valmiudet mahdollisiin strategisiin arvonluontimahdollisuuksiin tulevaisuudessa.

”Vuonna 2022 käynnistetty Tietoevry Bankingin strateginen arviointiprosessi on ollut laaja ja huolellisesti harkittu, tavoitteena kasvattaa liiketoiminnan markkina-arvoa. Olemme Tietoevryn hallituksessa arvioineet useita vaihtoehtoja, ja niiden pohjalta arvioimme, että tällä hetkellä on osakkeenomistajien etujen mukaista jatkaa liiketoiminnan kehittämistä erikoistuneena liiketoimintana osana konsernia. Liiketoiminnan perusta on vankka ja uskomme vahvasti Tietoevry Bankingin pitkän aikavälin arvonluontipotentiaaliin”, kommentoi Tietoevryn hallituksen puheenjohtaja Tomas Franzén.

”Jatkamme erikoistuneiden liiketoimintojemme kilpailukyvyn ja skaalautuvuuden vahvistamista menestyäksemme markkinoilla ja kasvattaaksemme omistaja-arvoa. Tietoevry Banking on edistänyt erikoistumistaan viimeisen kahden vuoden aikana ja sen tuloskehitys on vahvistunut. Osana strategista arviointiprosessia Tietoevry Bankingin toiminnallinen riippumattomuus on vahvistunut ja pyrimme kehittämään sitä edelleen. Uskomme vahvasti, että Tietoevry Bankingin kehitys jatkuu kohti johtavaa kansainvälistä fintech-ohjelmistoliiketoimintaa, joka tuottaa jatkuvasti suurempaa arvoa osakkeenomistajille”, kommentoi Kimmo Alkio, toimitusjohtaja, Tietoevry.

Tietoevry Tech Services -liiketoiminnan strateginen arviointi etenee suunnitellusti ja on riippumaton Tietoevry Bankingin strategisen arvioinnin lopputuloksesta.

Tommi Järvenpää, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 576 0288, tommi.jarvenpaa (at)tietoevry.com

Tietoevry Oyj

NASDAQ Stockholm

Tietoevry tukee yhteiskunnan kehitystä vastuullisen teknologian avulla. Olemme johtava teknologiayritys, jolla on pitkä historia Pohjoismaissa sekä globaalit kyvykkyydet. Arvojemme - avoimuus, luottamus ja monimuotoisuus - ohjaamana rakennamme asiakkaidemme kanssa digitaalista tulevaisuutta, jossa yritykset, yhteiskunnat ja ihmiskunta menestyvät.

24 000 pilviteknologiaan, dataan ja ohjelmistoihin erikoistunutta asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. Tietoevryn vuotuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com.