TietoEVRY myy öljy- ja kaasutoimialan ohjelmistoihin pohjautuvan liiketoimintansa

TietoEVRY Oyj               SISÄPIIRITIETO              15.2.2021 klo 8.00

TietoEVRY on sopinut öljy- ja kaasutoimialan ohjelmistoihin pohjautuvan liiketoimintansa myynnistä Aucernalle, Quorum Softwaren tytäryhtiölle. Yksikön myynti tukee yhtiön tavoitetta keskittyä valittuihin skaalautuviin liiketoimintoihin. Kauppa vahvistaa öljy- ja kaasuliiketoiminnan mahdollisuuksia kansainväliseen laajentumiseen ja kasvuun. Myyntihinta pohjautuu 155 milj. euron yritysarvoon, mikä on noin 3,2 kertainen suhteessa myytävän toiminnan liikevaihtoon (yritysarvo/liikevaihto).

TietoEVRYn öljy- ja kaasutoimialan ohjelmistoliiketoiminta käsittää ohjelmistotuotteet ja niihin liittyvät palvelut hiilivetyjen laskennan sekä materiaali- ja henkilöstölogistiikan alueilla. Ohjelmistoja käytetään yli 50 maassa. Liiketoiminta on tällä hetkellä yksi johtavista toimijoista omalla alueellaan maailmanlaajuisesti. Yksikkö toimii TietoEVRYssä itsenäisesti, ilman merkittäviä riippuvuuksia muihin liiketoimintoihin.

Quorum on yksi johtavista energiasektorin digitalisointipalveluja tarjoavista ohjelmistoyrityksistä. Kaupan vahvistamisen myötä Quorumista tulee johtava energiasektorin ohjelmistoratkaisujen toimittaja, joka keskittyy laajan ratkaisuvalikoimansa avulla palvelemaan energiayhtiöitä maailmanlaajuisesti.

TietoEVRYn öljy- ja kaasutoimialan ohjelmistoihin pohjautuva liiketoiminta on kasvanut myös kansainvälisesti tunnustetuksi toimijaksi hiilivetyjen laskennan alueella. Uuden omistajan vahva fokus ja sitoutuminen toimialaan auttaa osaltaan kiihdyttämään liiketoiminnan kasvua ja digitalisointikehitystä koko energiasektorilla maailmanlaajuisesti. Uskon vahvasti, että yhdistyminen osaksi laajempaa öljy- ja kaasusektorin asiantuntijoiden ja ohjelmisto-osaajien yhteisöä, tarjoaa myös henkilöstölle mielenkiintoisia urapolkuja ja kasvumahdollisuuksia”, sanoo TietoEVRYn toimitusjohtaja Kimmo Alkio.

“Quorumin ja TietoEVRYn öljy- ja kaasutoimialan ohjelmistoliiketoiminnat ovat usean vuosikymmenen aikana luoneet pitkäaikaisia suhteita sekä alan asiakkaiden että kumppaneiden kanssa. Yhdistämällä johtavat tuoteperheemme, tuomme energiasektorin asiakkaiden käyttöön heille suunnitellun, markkinoiden kattavimman teknologiaekosysteemin. Yhdessä osaavat tiimimme mahdollistavat arvonluonnin kasvattamisen kansainvälisille asiakkaidemme. Toivotan TietoEVRYn öljy- ja kaasutoimialan ammattilaiset tervetulleeksi Quorumiin edistämään yhteistä tavoitettamme saattaa yhteen modernin energiasektorin ihmiset ja data”, sanoo Quorum Softwaren toimitusjohtaja Gene Austin.

Kauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää, ja yhtiö arvioi, että se saatetaan päätökseen ennen kesää 2021. Myytävän liiketoiminnan liikevaihto oli noin 50 milj. euroa vuonna 2020 ja henkilöstöä noin 430. Kauppahinta pohjautuu 155 milj. euron yritysarvoon, mikä on noin 3,2 kertainen suhteessa myytävän toiminnan liikevaihtoon (yritysarvo/liikevaihto).

TietoEVRYn taloudellisena ja juridisena neuvonantajina transaktiossa ovat toimineet Evercore and Schjødt.

Tomi Hyryläinen, talousjohtaja, puh. 050 555 0363, tomi.hyrylainen (at) tietoevry.com

Kjell Arne Hansen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +47 9504 0372, kjell.hansen (at) tietoevry.com

TietoEVRY luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. TietoEVRY:n liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä.
 www.tietoevry.fi

About Quorum Software
Quorum Software is the world's largest software provider focused solely on business workflows that empower the next evolution of energy. Our industry-leading solutions are transforming energy companies across the entire value chain. From emerging companies to supermajors, throughout every region of the globe, customers rely on Quorum's proven innovation and unmatched global expertise to streamline business operations and make data-driven decisions that optimize profitability and growth. We're helping visionary leaders transform their companies into modern energy companies. Visit quorumsoftware.com.