TietoEVRY:n osavuosikatsaus 3/2020: Hyvä kolmas neljännes – yhtiö palauttanut tulosohjeistuksensa

• Oikaistu liikevoittomarginaali 14 % – liiketoimintarakenne tukee vakaata kehitystä
  • Liikevaihdon orgaaninen kasvu -4 % – negatiivinen Covid-19 -vaikutus
  • Industry Software -liiketoiminnan kannattavuus yli 20 %
  • Integraatio etenee aikataulussa ja liikevoitto sisältää 11 milj. euroa synergiahyötyjä suunnitelmien mukaisesti
  • Vuoden 2020 tulosohjeistus palautettiin 20. lokakuuta

Laaja osavuosikatsaus taulukoineen on ladattavissa tämän tiedotteen lopussa.

Raportin sisältö
Tiedon ja EVRYn sulautuminen saatiin päätökseen 5.12.2019. Tämä katsaus perustuu TietoEVRYn virallisiin taloudellisiin tietoihin, joihin EVRY on yhdistelty 5.12.2019 alkaen.

VERTAILUKELPOISET TALOUDELLISET TIEDOT vertailun helpottamiseksi

Uusi toimintamalli otetiin käyttöön 1.1.2020, ja taloudellinen raportointi on laadittu uuden rakenteen mukaisesti toisen neljänneksen osavuosikatsauksesta alkaen. Katsaus sisältää lisätietona TietoEVRYn vertailukelpoiset taloudelliset tiedot, joissa vuoden 2019 luvut on oikaistu nykyisten segmenttien mukaiseksi.

7–9/2020 7–9/2019
Liikevaihto, milj. euroa 643,8  693,2
Muutos, % -7,1 —
Orgaaninen kasvu1), % -4,3  —
Liikevoitto (EBIT), milj. euroa 28,6  67,6
Liikevoitto (EBIT), % liikevaihdosta 4,4  9,7
Oikaistu2) liikevoitto (EBIT), milj. euroa 90,2  91,2
Oikaistu2) liikevoitto (EBIT), % liikevaihdosta 14,0  13,2
Oikaisuerät, milj. euroa 61,5  23,6
Tilauskanta 3 197  —
Nettovelka/EBITDA3) 2,9 —

1) Oikaistu valuuttakurssien sekä yrityshankintojen ja -myyntien vaikutuksilla.
2) Oikaistu seuraavilla erillä: yrityshankintoihin liittyvien aineettomien hyödykkeiden poistot, uudelleenjärjestelykulut, myyntivoitot/-tappiot, liikearvon arvonalentumiset ja muut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät.
3) EBITDA on 12 kuukauden keskiarvo mukaan lukien sekä Tiedon että EVRYn koko kauden. Tämä on yhdenmukaista sen kanssa, että sulautumisesta johtuva lisävelka sisältyy nettovelkaan.

Koko vuoden 2020 näkymät
TietoEVRY arvioi, että sen vertailukelpoinen koko vuoden oikaistu
1) liikevoitto (EBIT) paranee edellisvuoden tasosta (Tiedon ja EVRY:n yhdistetty oikaistu liikevoitto oli yhteensä 341,7 milj. euroa vuonna 2019).

Toimitusjohtajan kommentti
Toimitusjohtaja Kimmo Alkio kommentoi osavuosikatsausta:

“Olen iloinen vahvasta kehityksestä sekä yhtiön kannattavuudessa että TietoEVRYn integraatiossa. Vaikka Covid-19 on edelleen luonut epävarmuutta yhteiskunnassa, markkinoillamme ja yrityksissä, olemme voineet tarjota jatkuvuutta asiakkaillemme ja samanaikaisesti liiketoimintamme on jatkunut vakaana.

Vaikka pandemian negatiivinen vaikutus yhtiön liikevaihtoon kiihtyi kolmannella neljänneksellä, oikaistu liikevoittomme oli vahva, 14 %. Integraatiomme etenee edelleen nopeasti, ja toteutuneet synergiahyödyt vaikuttaa tulokseemme aiemmin kerrotulla tavalla. Olemme hyvää vauhtia toteuttamassa yhdistymiseen liittyvää arvonluontipotentiaalia asiakkaidemme, työntekijöidemme ja osakkeenomistajiemme eduksi.

Liiketoiminta-alueidemme tuloksista meitä ilahduttaa eniten Industry Software -alueen positiivinen kehitys. Tämän kannattavuus oli yli 20% systemaattisen pidemmän aikavälin kehitystyön ansiosta. Myös Financial Services Solutions -alueen positiivinen kehitys jatkuu ja se sai lukuisia uusia asiakkaita sekä Pohjoismaissa että kansainvälisillä markkinoilla. Covid-19 vaikutti liikevaihtoon eniten Digital Consulting ja Product Development Services -alueilla. Infrastruktuuriliiketoiminnassa toimitus- ja kumppanuusmallin uudistaminen jatkuu ja kannattavuus on tilapäisesti alhaisemmalla tasolla.

Olemme tyytyväisiä siihen, että olemme voineet palauttaa koko vuoden tulosohjeistuksemme, kuten ilmoitimme 20. lokakuuta. Odotamme kannattavuutemme (yhdistetty oikaistu liikevoitto EBIT) paranevan edellisvuoden tasolta.

Haluan kiittää kaikkia kollegoitani TietoEVRYssä heidän sopeutumisestaan globaalin pandemian vaikutuksiin. Meillä on eriomaiset mahdollisuudet kiihdyttää yritysten ja julkisen sektorin digitalisaatiota ja samalla luoda lisäarvoa yhteiskunnalle, asiakkaillemme, työntekijöillemme ja osakkeenomistajillemme.”

Vertailukelpoiset taloudelliset tiedot vertailun helpottamiseksi
Tämä osio sisältää vertailukelpoisia taloudellisia tietoja mukaan lukien uuden segmenttirakenteen pohjalta oikaistut vertailuluvut.

Taloudellinen kehitys

Liikevaihto, milj. euroa Liikevaihto, milj. euroa Muutos, % Orgaaninen kasvu, %2) Oikaistu1)  liikevoitto, milj. euroa Oikaistu1) liikevoitto, milj. euroa Oikaistu1) liikevoitto, % liike-vaihdosta Oikaistu1) liikevoitto, % liike-vaihdosta
7–9/2020 7–9/2019 7–9/2020 7–9/2019 7–9/2020 7–9/2019
Digital Consulting 143,0 162,6 -12 -9 21,1 18,5 14,7 11,4
Cloud & Infra 219,3 244,7 -10 -9 24,0 36,0 10,9 14,7
Industry Software 115,1 118,6 -3 -1 25,0 19,5 21,7 16,4
Financial Services Solutions 101,2 103,4 -2 3 15,4 15,7 15,2 15,2
Product Development Services 33,3 34,3 -3 -4 4,1 3,1 12,3 9,0
Muut 31,9 29,7 7 16 0,6 -1,6 - -
Yhteensä 643,8 693,2 -7 -4 90,2 91,2 14,0 13,2

1) Oikaistu seuraavilla erillä: yrityshankintoihin liittyvien aineettomien hyödykkeiden poistot, uudelleenjärjestelykulut, myyntivoitot/-tappiot, liikearvon arvonalentumiset ja muut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät.
2) Oikaistu valuuttakurssien sekä yrityshankintojen ja -myyntien vaikutuksilla

Kjell Arne Hansen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +47 9504 0372, kjell.hansen (at) tietoevry.com

Puhelinkonferenssi analyytikoille ja toimittajille järjestetään tiistaina 27. lokakuuta 2020 klo 10.00 Suomen aikaa. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kimmo Alkio ja talousjohtaja Tomi Hyryläinen. Esittelyä voi seurata TietoEVRYn internetsivuilla.

Puhelinkonferenssin numerot
Suomi: +358 981 710 310

Ruotsi: +46 856 642 651
Norja: +47 235 002 43
Iso-Britannia: +44 333 300 08 04
USA: +1 631 913 14 22
Osallistujakoodi: 96660772#

Varmistaaksenne yhteyden puhelinneuvotteluun pyydämme ystävällisesti soittamaan muutamaa minuuttia ennen tiedotustilaisuuden alkua. Tallenne tilaisuudesta on katsottavissa kokouksen jälkeen.

Konsernin tulostiedotteet julkaistaan suomeksi ja englanniksi.

Media

TietoEVRY luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90:ssä maassa. TietoEVRYn liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Börsissä. www.tietoevry.com

Avainsanat: