Tietoevryn osavuosikatsaus 2/2024: Vakaa taloudellinen kehitys kahtiajakoisessa markkinassa

Tietoevry Oyj PUOLIVUOTISKATSAUS 23.7.2024 klo 9.00

• Orgaaninen kasvu 1 %, ajurina ohjelmistoliiketoiminnot
  • Parantunut kannattavuus 11 % Tietoevry Tech Services -liiketoiminnan tukemana
  • Vahvaa kehitystä asiakassopimuksissa ja uusissa tilauksissa – book-to-bill-suhdeluku 1,3
  • Tietoevry Tech Services -liiketoiminnan strateginen arviointi edistyy– aktiivinen myyntiprosessi käynnissä

Laaja osavuosikatsaus taulukoineen on ladattavissa tämän tiedotteen lopussa.

1–6/2024

48,7

39,6

Koko vuoden 2024 näkymät ennallaan

Tietoevry arvioi yhtiön orgaanisen1) kasvun olevan 0–3 % (vuoden 2023 liikevaihto 2 851,4 milj. euroa).

Yhtiö arvioi, että sen koko vuoden oikaistu liikevoittomarginaali2) (oikaistu EBITA3)) on 12,0–13,0 % (12,6 % vuonna 2023).

1) Oikaistu valuuttakurssien sekä yrityshankintojen ja -myyntien vaikutuksilla.

2) Oikaisuerät sisältävät uudelleenjärjestelykulut, myyntivoitot/-tappiot, arvonalentumiset sekä muut vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät.

3) Voitto ennen rahoituseriä, veroja ja yrityshankintoihin liittyvien aineettomien hyödykkeiden poistoja.

4) Yhtiön arvio

Toimitusjohtajan kommentti

Toimitusjohtaja Kimmo Alkio kommentoi osavuosikatsausta:

”Toisen vuosineljänneksen taloudellinen kehityksemme oli vakaata kahtiajakoisessa markkinatilanteessa. Palasimme kasvu-uralle, ja kannattavuus parani 11 prosenttiin. Ohjelmistoliiketoiminnassa Tietoevry Banking- ja Tietoevry Industry -alueilla nähtiin hyvää 5 prosentin kasvua. Lisäksi Tietoevry Banking solmi merkittäviä asiakassopimuksia ja nosti tilauskantansa ennätystasolle. Konsultointipalveluissa ja jatkuvissa palveluissa nähtiin laskua heikossa markkinassa. Jatkamme toiminnan tehostamista tavoitellen vakaata kehitystä kaikilla liiketoiminta-alueilla. Toisen vuosineljänneksen aikana tämä näkyi vahvimmin Tietoevry Tech Services -alueella, jonka kannattavuus parani eniten.

Kuten 1. heinäkuuta ilmoitimme, Tietoevry Tech Services -liiketoiminnan strateginen arviointi edistyy, ja aktiivinen myyntiprosessi jatkuu. Koko yhtiössämme on käynnissä merkittävä uudistus, jonka lähtökohtana on vuonna 2022 käynnistetty erikoistuneisiin liiketoimintoihin perustuva strategiamme. Edistämme johdonmukaisesti Tietoevryn asemointia globaalisti johtavaksi toimijaksi ohjelmistoliiketoiminnoissa sekä datakeskeisissä kehitys- ja konsultointipalveluissa. Vuosineljänneksen aikana otimme Tietoevry Create -alueella käyttöön uuden yhtenäistävän toimintamallin, joka tukee toiminnan globaalia laajentamista, tarjooman kilpailukykyä sekä tehokkuutta. Ohjelmistoliiketoiminnot puolestaan vahvistivat asemiaan entisestään asiakassopimuksissa saavutettujen voittojen, SaaS-mallien ja tekoälyä hyödyntävien ohjelmistotuotteiden myötä. Esimerkiksi terveydenhuollossa olemme kehittäneet asiakkaidemme kanssa tekoälyavusteista diagnosointia ja hoitoa tukevia ratkaisua, joiden tavoitteena on vahvistaa potilaskeskeistä hoitoa.

Ukrainalaiset kollegamme ovat ajatuksissamme järkyttävän tilanteen jatkuessa maassa.

Olemme myös ylpeitä vastuullisuuden edistämisestä maaliskuussa julkaistun vastuullisuussitoumuksemme mukaisesti. Tässä pitkän aikavälin suunnitelmassa sitouduimme keskittymään ilmastotoimiin, eettisyyteen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Tietoevry huomioitiin yhtenä Euroopan ilmastojohtajista Financial Timesin vuoden 2024 arvioinnissa ja yhtenä maailman vastuullisimmista yhtiöistä Time-lehdessä – molemmat arvioinnit toteutettiin yhteistyössä Statistan kanssa. Lisäksi keskitymme edelleen monimuotoisuuden ja osallisuuden edistämiseen, mistä osoituksena on esimerkiksi pitkäaikainen kumppanuutemme Pride-tapahtumien kanssa.”

Taloudellinen tulos segmenteittäin

72,9

11,0

10,5

Tommi Järvenpää, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 576 0288, tommi.jarvenpaa (at) tietoevry.com

Puhelinkonferenssi analyytikoille ja toimittajille järjestetään 23.7. klo 10.00 Suomen aikaa. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kimmo Alkio ja talousjohtaja Tomi Hyryläinen. Esittelyä voi seurata Tietoevryn internetsivuilla.

Mikäli haluatte esittää kysymyksiä, teidän tulee rekisteröityä tästä linkistä. Rekisteröidyttyänne saatte puhelinnumeron, henkilökohtaisen tunnuksen sekä konferenssitunnuksen, jolla voitte osallistua puheluun.

Tallenne tilaisuudesta on katsottavissa kokouksen jälkeen. Konsernin tulostiedotteet julkaistaan suomeksi ja englanniksi.

Tietoevry Oyj

Nasdaq Tukholma

Media

Tietoevry tukee yhteiskunnan kehitystä vastuullisen teknologian avulla. Olemme johtava teknologiayritys, jolla on pitkä historia Pohjoismaissa sekä globaalit kyvykkyydet. Arvojemme – avoimuus, luottamus ja monimuotoisuus – ohjaamana rakennamme asiakkaidemme kanssa digitaalista tulevaisuutta, jossa yritykset, yhteiskunnat ja ihmiskunta menestyvät.

24 000 pilviteknologiaan, dataan ja ohjelmistoihin erikoistunutta asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. Tietoevryn vuotuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa, ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. https://www.tietoevry.com/

Avainsanat: