• Tikkurila/

Alcron uusi A1-maali on Tikkurila-konsernin seuraava askel kohti kestävämpää maaliteollisuutta

Alcron A1-maali edustaa matkaa kohti ympäristön kannalta kestävämpiä ratkaisuja. Kolmannes (30%*) uuden seinämaalin raaka-aineista, jotka ovat yleensä fossiilista alkuperää, on korvattu biopohjaisilla aineosilla.

Alcro, Tikkurila-konsernin tunnettu ruotsalainen maalibrändi, lanseeraa uuden ympäristömerkityn sisustusmaalin, joka edustaa innovatiivista ja kestävämpää maaliteollisuutta. Lisäksi joutsenmerkitty A1 on vähäpäästöinen, kuivuu nopeasti ja se on Ruotsin Astma- ja allergialiiton suosittelema.

"Olemme ylpeitä, että voimme tuoda markkinoille biopohjaisia ainesosia sisältävän A1-maalin. Näemme sen ensimmäisenä askeleena matkallamme kohti tulevaisuuden maaleja", sanoo Alcron sisustusmaalien tuotepäällikkö Henrik Sundborg.

Maalin sideaineet takaavat tärkeät ominaisuudet, kuten pinnan kulutuskestävyyden ja puhdistettavuuden. Kasvipohjaisten sideaineiden käyttö ei heikennä A1:n laatua. Sen tekninen suorituskyky vastaa Tikkurilan korkeita standardeja ja täyttää kolmannen osapuolen asettamat tuotekriteerit. Sekä maali että sen pakkaus on suunniteltu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti: pakkauksessa hyödynnetään teollista kierrätysmuovia, mikä vähentää sen ympäristövaikutusta.

Matkalla kohti kestävää tulevaisuutta

Tikkurila on ollut matkalla kohti kestävämpää tulevaisuutta jo vuosikymmenten ajan. Maalien, pintakäsittelyn ja värien edelläkävijänä Tikkurila on sitoutunut löytämään uusia ympäristön kannalta turvallisempia ratkaisuja ja toteuttamaan konkreettisia toimenpiteitä varmistaakseen, että sen tuotteet ja ratkaisut ovat yhä kestävämpiä. Tavoitteena on lanseerata tuotteita biopohjaisilla ainesosilla myös muilla markkinoilla.

Alcro A1 liittyy Tikkurilan ekomerkittyihin maaleihin, joihin kuuluu tällä hetkellä 300 tuotetta, joille on myönnetty kansainvälinen tai kansallinen ympäristömerkki, allergia- ja astmatunnus tai vähäpäästöisyyttä mittaava M1-luokitus.

*Perustuu ASTM 6866 -menetelmään.

Alcro
Olivera Nivlin
Head of Marketing Communications
Puh. +46 70 877 1877
olivera.nivlin@tikkurila.com

Päivi Kivilä
Senior Manager, Communications and Sustainability
paivi.kivila@tikkurila.com

Korkealaatuiset kuvat: http://www.trendgruppen.se/imagebank (käyttäjänimi & salasana: trendpr)

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 3 000 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 582 miljoonaa euroa vuonna 2017. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.