• Tikkurila/

Omaleimaiset sävyt – trendianalyytikko Nina Bruun ennustaa vuoden 2019 merkittävimmät värit

Millä väreillä sisustamme vuonna 2019? Tunnettu tanskalainen trendianalyytikko Nina Bruun uskoo, että olemme siirtymässä vaaleista kopiokodeista kohti ilmeikkäämpää sisustustyyliä ja voimakkaampia värivalintoja.

Läpi vuoden 2018 Bruun on valinnut maaliyhtiö Tikkurilalle kuukausittaisia värikollaaseja ja samalla innostanut rohkeampaan värien käyttöön. Skandinaavisen muotoilubrändi Muuton entinen suunnittelupäällikkö Bruun kokee, että meillä on nyt aiempaa enemmän uskallusta ympäröidä itsemme väreillä ja yhdistellä eri sävyjä tuodaksemme persoonallisuuttamme esiin. Trendianalyytikon mukaan harmaa-valkoisten kotien valtakausi on nyt päättymässä, ja Pohjoismaissa ollaan siirtymässä kohti omalaatuisempaa värien käyttöä.

Kestävä kehitys ja yksilöllisyys muovaavat värivalintojamme

Trendianalyytikoilla on kyky havaita mielenkiintoisimmat signaalit kansainvälisten ilmiöiden joukosta. Sisustustrendejä ennustaessaan Bruun seuraa usein esimerkiksi muotiteollisuuden kiehtovimpia trendejä. Hän uskoo, että kestävä kehitys, yksilöllisyys ja maailman epävarmuus muovaavat tällä hetkellä eniten tekemiämme sisustusvärivalintoja.

“Värit toimivat jälleen itseilmaisun välineenä. Haluamme luoda oman pikku keitaamme ja muokata elämäntapaamme, kuten sosiaalisessa mediassakin. Tekemillämme väri- ja materiaalivalinnoilla voimme kuvastaa arvojamme ja kunnioitustamme luontoa kohtaan. Meidän jokaisen tulisi löytää ne värit, jotka lisäävät hyvinvointiamme”, Bruun toteaa.

Nina Bruunin värivalinnat vuodelle 2019

Vuoden 2019 merkittävimmiksi väreiksi Bruun nostaa kolme värityyliä: luonnon sävyt, poltettu keltainen ja energisoiva vaaleanpunainen.

Luonto

“Otin luonnon sävyt mukaan, koska kiinnostus kestävyysajatteluun ja maapallosta huolehtimiseen ovat syystä nousussa. Onneksi tämä ei ole vain ohimenevä suuntaus, mikä onkin ehkä syy, miksi ympäröivän luonnon tuominen osaksi sisustusta tuntuu niin luontevalta.”

Poltettu keltainen

“Nämä syvät sävyt sopivat täydellisesti yhteen sametin ja metallipintojen kanssa antaen runsaan vaikutelman, joka hipoo jo lähes historiallisen kuninkaallista tyyliä. Väri on helppo tuoda kotiin esimerkiksi muutamalla lempiesineellä. Tätä väripalettia voit käyttää monin persoonallisin tavoin.”

Vaaleanpunainen

“Kun talouskriisistä on päästy jaloilleen, on helpompaa ympäröidä itsemme asioilla ja väreillä, jotka tuottavat iloa ja hyvää mieltä. Nyt alkanut vuosi antaa tilaisuuden uudelle myönteiselle asenteelle ja on hyvä katsoa tulevaisuuteen avoimin mielin. Tämän elinvoimaisen värin käyttäminen osana sisustusta on helppoa lisäämällä sitä aluksi pienissä määrin. Älä pelkää pitää väreillä hauskaa.”

Katso kaikki Nina Bruunin Tikkurilalle valitsemat värikollaasit

Inspiroidu vuoden 2019 väristä: K319 Flamingo

Lisätietoa:

Nina Kaijasilta
PR, Viestintä
nina.kaijasilta@tikkurila.com

Kuvat: https://imagebank.tikkurila.com/Login.jsp?colID=zTzxrxvZ

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 3 000 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 582 miljoonaa euroa vuonna 2017. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.