TIKKURILA: RAKENNEVAURIOIDEN KANSSA OTETAAN TIETOINEN RISKI

Pintakäsittelyn ammattilaisten mielestä uudis- ja korjausrakentamisessa liian kireät aikataulut ja puutteelliset kuntokartoitukset johtavat rakennevaurioihin, kertovat Tikkurilan Pintakäsittelyn ROI 2015 -barometrin tulokset.

Tikkurila Oyj:n julkaisemassa Pintakäsittelyn ROI 2015 -barometrissa selvitetään alan ammattilaisten käsityksiä pintakäsittelyn vaikutuksia rakennusten ja kiinteistöjen arvoon. Barometriin vastasi tänä vuonna 331 ammattilaista.

– Vastaajat painottavat selkeästi kahta asiaa: uudiskohteessa on maltettava tehdä hyvät pohjatyöt ja korjauskohteessa pitää satsata kuntotutkimukseen. Jos pohjat eivät ole kunnossa tai niiden kuntoa ei tunneta, on kovankaan ammattilaisen mahdotonta onnistua, kertoo tuloksista Matti Kumpulainen, joka vastaa Tikkurilan projektimyynnistä.

Pintakäsittelyn vaikutukset kiinteistöjen ja rakennusten arvoon nähdään ammattilaisten keskuudessa elinkaarikysymyksenä.

– Vastaajien selvä mielipide oli, että elinkaarisuunnitelma kannattaa tehdä ennen kuin ensimmäinen pintakäsittely tehdään. Elinkaarisuunnitelma varmistaa rakennuksen arvon parhaan kehityksen niiltä osin kuin maalilla ja pintakäsittelyllä voi vaikuttaa, sanoo Matti Kumpulainen.

Barometriin vastaajat kiittivät alan ammattilaisten eli suunnittelijoiden, maalausurakoitsijoiden ja materiaalitoimittajien yhteistyötä. He myös toivoivat lisää kehitystoimia, joilla alan tietotasoa saadaan nostettua.

Pintakäsittelyn ROI -barometrin vastaajat ovat kokeneita ammattilaisia. Tänä vuonna vastanneista noin 60 % oli työskennellyt alalla yli 20 vuotta. Noin 35 % oli ammatiltaan suunnittelijoita, 23 % urakoitsijoita ja runsaat 20 % kiinteistöjen omistajien ja tilaajien edustajia.

Matti Kumpulainen, myyntipäällikkö, projektimyynti, BU Finland, Tikkurila Oyj

Puh. 020 191 2047, matkapuh. 040 705 5851

S-posti matti.kumpulainen(at)tikkurila.com

www.tikkurila.fi/ammattilaiset