Tikkurila mukana Peijaksen sairaalan kattoterassin uudistushankkeessa

Tikkurila lehdistötiedote 10.9.2020

Tikkurila mukana Peijaksen sairaalan kattoterassin uudistushankkeessa

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Peijaksen sairaalan psykiatrian osaston kattoterassi uudistettiin tänä kesänä. Terassille luotiin rauhoittavaa suomalaista järvitunnelmaa muun muassa muraalilla, joka toteutettiin Tikkurilan maaleilla.

Peijaksen sairaalan osasto P1:n kattoterassin uudistus toteutettiin Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän ja maisema-arkkitehtuurin opiskelijoiden opinnäytetyönä. Projekti on osa Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Helsingin yliopistollisen sairaalan Biodesign Finland -ohjelmaa, joka etsii ratkaisuja sairaaloiden käytännön tarpeisiin.

Osasto P1 on Peijaksen sairaalan psykiatrian osasto, jossa potilaat ovat hoidossa viikosta kolmeen kuukauteen. Osastolla on noin 70 neliön kokoinen kattoterassi, joka on monelle potilaalle ainoa ulkoilumahdollisuus hoitojakson aikana.

”Tarve terassin uudistamiseen nousi esiin sekä osaston hoitajilta että potilailta. Sen potentiaali oli hyödyntämättä, ja toiveena oli, että tilaa voisi hyödyntää jatkossa potilaiden kuntoutukseen ja lisäämään osaston viihtyvyyttä”, Biodesign Finland -ohjelmassa mukana oleva Salla Keränen kertoo.

Terassista haluttiin luoda aikaa kestävä, turvallinen, viihtyisä ja luonnonläheinen. Aikaisemmin lähinnä tupakointipaikkana toimineeseen tilaan rakennettiin istutusaltaita, polkuja ja istuinryhmiä. Suunnittelun lähtökohtana oli suomalainen järvimaisema, joka toistuu myös oviin maalatuissa muraaleissa. Tikkurila lahjoitti maalit muraaleihin.

”Olen kiinnostunut siitä, miten kuvilla voidaan edistää hyvinvointia ja mielenterveyttä. Muraalia suunnitellessani haastattelin hoitohenkilökuntaa ja perehdyin tutkimuksiin. Tässä kohteessa oli tärkeää, että kuva luo levollista tunnelmaa eikä ole liian abstrakti. Siksi rauhoittava luontoaihe nostettiin pääosaan”, muraalin suunnittelusta ja toteutuksesta vastannut, visuaalisen viestinnän ja muotoilun opiskelija Milja Komulainen kuvaa.

Tikkurila haluaa kannustaa värien käyttöön ja tuomaan värejä myös sellaisiin paikkoihin, joissa niitä ei ehkä perinteisesti ole totuttu näkemään.

”Kauniilla ja kunnostetuilla pinnoilla on vaikutusta ihmisten hyvinvointiin ja ympäristön viihtyisyyteen, ja siksi halusimme olla mukana tässä hankkeessa. Peijaksen kattoterassi on yksi esimerkki siitä, mitä väreillä voidaan saada aikaan: väreillä voidaan tuoda monenlaisiin paikkoihin yllättävä elementti, joka vaikuttaa positiivisesti merkityksellisen ympäristön toteutumiseen ja edistää siten hyvinvointia”, Tikkurilan väriasiantuntija Irina Hanhisalo sanoo.

Hankkeen muita yhteistyökumppaneita olivat muun muassa Kekkilä, Rudus, Lehtovuori Oy, J-Trading, SKS Mekaniikka Oy ja Muhevainen.

Kuva: Pihla Lemmetyinen

Lisätiedot:

Tikkurilan viestintä, communications@tikkurila.com

Irina Hanhisalo, väriasiantuntija, Tikkurila
irina.hanhisalo@tikkurila.com, p. 040 669 0875

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Yhdessätoista maassa toimivat 2 600 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 564 miljoonaa euroa vuonna 2019. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.