• Tikkurila/

Tikkurila Oyj ja Vantaan kaupunki valmistelevat yhteistyösopimusta Tikkurilan maa-alueen kehittämisestä

Tikkurila Oyj lehdistötiedote 23.9.2020

Tikkurila Oyj ja Vantaan kaupunki valmistelevat yhteistyösopimusta liittyen Tikkurilan maa-alueen yleissuunnitteluun ja kaavoituksen valmisteluun. Tavoitteena on sopia asiasta lokakuussa.

Tikkurila Oyj ilmoitti kaksi vuotta sitten suunnittelevansa Suomen toimintojensa uudelleensijoittamista ja nykyisen maa-alueensa kehittämistä osana yhtiön laajempaa tuotantoverkoston optimointia. ​Vantaan Tikkurilan kaupunginosan keskusta-alue ja asutus ovat laajentuneet vuosien saatossa Tikkurila Oyj:n tuotantolaitosten läheisyyteen.​

”Vantaalla sijaitsevat tuotantolaitoksemme ovat edelleen täysin toimintakykyisiä, ja pidämme niitä kunnossa ylläpitoinvestoinneilla. Nykyinen tuotantokapasiteettimme ei kuitenkaan sellaisenaan vastaa tulevaisuuden tarpeitamme ja tavoitteitamme pitkällä tähtäimellä. Tämä hanke on tärkeä osa Tikkurilan kasvustrategiaa ja askel kohti tärkeitä kestävän kehityksen tavoitteitamme”, toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo.

”Mahdollisen uuden tuotantolaitoksen toteutus on jopa kymmenen vuoden päässä, ja sillä välin tuotantomme jatkuu nykyisissä yksiköissä. ​Uuden tehtaan rakentamisesta tai sen sijainnista ei ole tehty vielä päätöksiä”, Markula korostaa.

Alueen kehittämisen ja kaavoituksen valmistelu on edennyt yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa. Valmisteilla olevassa yhteistyösopimuksessa kuvataan alueen kehittämisen vaiheet ottaen huomioon Tikkurilan tehtaiden tuotannon ja varastoinnin jatkumisen alueella kehittämisen aikana​. Yhteistyösopimus käsittää koko Tikkurila Oyj:n Vantaalla omistaman nykyisen maa-alueen, joka on kooltaan noin 21 hehtaaria.​

Alueen kehittäminen etenee suunnitelmien mukaan useassa vaiheessa, ja varsinaisen tehdasalueen asemakaavoitus käynnistetään viimeisenä. ​Alueella sijaitsevat tehtaat ja muut toiminnot jatkavat toistaiseksi toimintaansa normaalisti nykyisillä paikoillaan.​

"Sopimus on tärkeä askel Vantaan kaupungin ja Tikkurila Oyj:n välisessä hyvässä ja pitkäjänteisessä yhteistyössä. Se luo selkeät jatkoaskeleet alueen kehittymiselle kohti arvostettua ja kestävää uutta kaupunginosaa Tikkurilan jokirannan kulttuurimaiseman tuntumaan varmistaen samalla yhtiölle keskeisten toimintojen jatkuvuuden alueella tarvittavan ajan”, Vantaan kaupungin kiinteistöjohtaja Antti Kari sanoo.

Tikkurila Oyj on toiminut Vantaan Tikkurilassa perustamisestaan eli vuodesta 1862 lähtien, ja siellä sijaitsevat yhtiön kaikki Suomen-toiminnot. Alueella toimii kaksi tehdasta, jotka valmistavat vesi- ja liuotinpohjaisia kauppa-, rakennus- ja teollisuusmaaleja. Tehtaat on otettu käyttöön vuosina 1975 ja 1982, ja niiden yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on noin 60 miljoonaa litraa vuodessa. Tikkurila Oyj työllistää Vantaalla yhteensä yli 500 henkilöä.

Sijoittajat, media:

Elisa Markula, toimitusjohtaja
elisa.markula@tikkurila.com, puh. 020 191 2196

Hankkeen johto:

Jari Lassila, projektijohtaja
jari.lassila@tikkurila.com, puh. 020 191 2720

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Yhdessätoista maassa toimivat 2 600 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 564 miljoonaa euroa vuonna 2019. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.