Tikkurila Oyj:n nimitystoimikunta muuttaa ehdotustaan hallituksen jäsenten palkkioiksi

Tikkurila Oyj, pörssitiedote, 11.5.2020 klo 14.00

Tikkurila Oyj:n nimitystoimikunta on muuttanut 30.1.2020 julkistettua ehdotustaan hallituksen jäsenten vuosipalkkioista ja palkkio-osakkeiden hankinta-ajankohdasta.

Nimitystoimikunnan 30.1.2020 julkistetun ehdotuksen mukaan hallituksen jäsenten palkkioita ehdotettiin korotettavaksi seuraavasti: puheenjohtaja 68 000 euroa (2019: 64 000 euroa), varapuheenjohtaja ja jäsen, joka toimii tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana 43 000 euroa (2019: 40 000 euroa) sekä muut hallituksen jäsenet 34 000 euroa (2019: 32 000 euroa) vuodessa. Vuosipalkkiosta noin 40 prosenttia ehdotettiin maksettavaksi markkinoilta hankittavina Tikkurila Oyj:n osakkeina ja loput käteisenä. Osakkeet ehdotettiin hankittavaksi suoraan hallituksen jäsenten lukuun kahden viikon kuluessa siitä, kun liiketoimintakatsaus ajalta 1.1. - 31.3.2020 on julkistettu.

Nimitystoimikunta on muuttanut 30.1.2020 julkistettua ehdotustaan hallituksen jäsenten vuosipalkkioista siten, että hallituksen jäsenten vuosipalkkiot pysyvät ennallaan: puheenjohtaja 64 000 euroa, varapuheenjohtaja ja jäsen, joka toimii tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana 40 000 euroa sekä muut hallituksen jäsenet 32 000 euroa vuodessa. Edelleen vuosipalkkiosta noin 40 prosenttia ehdotetaan maksettavaksi markkinoilta hankittavina Tikkurila Oyj:n osakkeina ja loput käteisenä. Osakkeet hankittaisiin suoraan hallituksen jäsenten lukuun kahden viikon kuluessa siitä, kun puolivuosikatsaus ajalta 1.1. - 30.6.2020 on julkistettu.

Muilta osin 30.1.2020 julkistetut ehdotukset pysyvät samana.

Alla muutetut Tikkurilan nimitystoimikunnan ehdotukset kokonaisuudessaan:

Tikkurilan nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallitukseen valitaan seitsemän jäsentä ja että hallituksen jäseniksi valitaan uudelleen nykyiset jäsenet Lars Peter Lindfors, Riitta Mynttinen, Jari Paasikivi, Catherine Sahlgren, Petteri Walldén ja Heikki Westerlund. Lisäksi hallituksen uudeksi jäseneksi ehdotetaan valittavan Andrey Pantyukhov. Hallituksen jäsenen toimikausi päättyy valintaa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Kaikki valittavaksi ehdotetut henkilöt ovat antaneet suostumuksensa ehdokkuudelle.

Andrey Pantyukhov (s. 1972), MBA, toimii Nokian Renkaat Oyj:n Venäjä ja Aasia -liiketoiminta-alueen johtajana. Hän on työskennellyt yhtiössä vuodesta 2004 ja ollut johtoryhmän jäsen vuodesta 2009. Aiemmin hän työskenteli konsulttina Boston Consulting Groupissa (BCG) Suomessa ja eri myynti- ja markkinointirooleissa suomalaisissa yrityksissä Venäjällä. Hän on Venäjän kansalainen.

Nimitystoimikunta ehdottaa edelleen, että hallituksen puheenjohtajaksi valittaisiin Jari Paasikivi ja varapuheenjohtajaksi Petteri Walldén.

Nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen vuosipalkkiot pysyvät ennallaan: puheenjohtaja 64 000 euroa, varapuheenjohtaja ja jäsen, joka toimii tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana 40 000 euroa, sekä muut hallituksen jäsenet 32 000 euroa vuodessa. Vuosipalkkiosta noin 40 prosenttia ehdotetaan maksettavaksi markkinoilta hankittavina Tikkurila Oyj:n osakkeina ja loput käteisenä. Osakkeet hankittaisiin suoraan hallituksen jäsenten lukuun kahden viikon kuluessa siitä, kun puolivuosikatsaus ajalta 1.1. - 30.6.2020 on julkistettu.

Lisäksi nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen jäsenille maksetaan kultakin hallituksen ja sen valiokuntien varsinaiselta kokoukselta (pois lukien päätökset ilman kokousta) palkkiona seuraavasti: jäsenen kotimaassa pidettävät kokoukset 600 euroa sekä jäsenen kotimaan ulkopuolella pidettävät kokoukset 1 200 euroa. Jäsenen osallistuessa kokoukseen puhelin- tai videoyhteyden välityksellä maksettaisiin 600 euron kokouspalkkio. Matkustuskustannukset ehdotetaan korvattavaksi yhtiön matkustussäännön mukaan.

Tikkurilan nimitystoimikunnan jäsenet ovat:

• Annika Paasikivi, toimitusjohtaja, Oras Invest Oy
  • Reima Rytsölä, varatoimitusjohtaja, sijoitukset, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Varma
  • Annika Ekman, osakejohtaja, sijoitukset, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
  • Jari Paasikivi, hallituksen puheenjohtaja, Tikkurila Oyj (nimitystoimikunnan asiantuntijajäsen)

Elisa Markula, toimitusjohtaja

Annika Paasikivi,
Tikkurila Oyj:n nimitystoimikunnan puheenjohtaja,

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Yhdessätoista maassa toimivat 2 700 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 564 miljoonaa euroa vuonna 2019. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.