• Tikkurila/

Tikkurila Q1/2020: Liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani ensimmäisellä neljänneksellä

Tikkurila Oyj, liiketoimintakatsaus, 29.4.2020 klo 9.10

Tammi-maaliskuu lyhyesti

• Ensimmäisellä neljänneksellä Tikkurilan liiketoiminta kehittyi odotusten mukaisesti.
  • Liikevaihto kasvoi 3,0 % edellisvuodesta ja oli 133,0 miljoonaa euroa (1-3/2019: 129,1). Ilman valuuttakurssien vaihteluja liikevaihto kasvoi 3,6 %.
  • Oikaistu liiketulos kasvoi 4,4 % ja oli 8,5 (8,2) miljoona euroa, mikä vastaa 6,4 % (6,3 %) liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) laski -48,9 % ja oli 0,09 euroa (0,17) nettorahoituskuluihin kuuluvien yhtiön sisäisten lainojen valuuttakonversioiden takia.
  • Tikkurila perui 27.3.2020 ohjeistuksensa vuodelle 2020 epävarmuuden lisääntymisen ja heikentyneen ennakoitavuuden vuoksi.

Elisa Markula, toimitusjohtaja

Tikkurilan liiketoiminta kehittyi ensimmäisellä neljänneksellä odotustemme mukaisesti, ja liikevaihto kasvoi 4 prosenttia ilman valuuttakurssien vaikutusta. Oikaistu liiketulos parani hieman 8,5 miljoonaan euroon. Kannattavuuden parantuminen johtui ennen kaikkea hintojen ja myyntimixin positiivisesta kehityksestä, kun taas valuuttakurssien vaikutus oli selvästi negatiivinen.

Kasvu oli voimakkainta Venäjällä, missä premium-tuotteiden osuus kasvoi kaikissa myyntikanavissa ja kaikilla maantieteellisillä alueilla, erityisesti Moskovassa. Liikevaihtomme kasvoi myös Suomessa, ja Ruotsissa olimme hyvin lähellä viime vuoden tasoa huolimatta Ruotsin kruunun heikkenemisestä. Puolassa liikevaihdon supistuminen oli odotettua ja johtui poikkeuksellisen vahvasta hinnankorotuksia edeltäneestä vertailukaudesta.

Koronaviruspandemian aikana olemme ennen kaikkea pyrkineet varmistamaan henkilökuntamme turvallisuuden. Olemme olleet täysin toimintakykyisiä koko vuoden ajan, lukuun ottamatta Venäjän tehtaiden väliaikaista sulkemista 30.3.-7.4.2020, mikä johtui Venäjän viranomaisten koko maassa toimeenpanemista rajoituksista. Jatkossa maalien kysyntään ja liikevaihdon kehitykseen vaikuttavat millaisia rajoituksia eri maiden hallitukset asettavat ihmisten liikkuvuudelle ja kauppojen aukioloajoille.

Odotamme rajoitusten vaikuttavan tulevien kuukausien aikana maalin kysyntään, ja vaikutukset tulevat vaihtelemaan maittain. Toisaalta on tärkeätä muistaa, että kauppa- ja rakennusmaaleissa asiakkaat tekevät keskimäärin tilauksensa verrattain lyhyellä varoitusajalla, joten kaikki ennusteet heijastavat vain kyseisen hetken kysyntää. Tämän takia näkyvyys on nyt poikkeuksellisen heikko.

Tikkurilan likviditeetti- ja rahoitustilanne on vakaa. Varautuessamme lyhyen aikavälin riskitekijöihin olemme tehneet tilapäisiä kustannussäästöjä ja hallitsemme huolellisesti rahavirtaamme niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Kannattavuuden hallinnassa keskitymme siihen, että olemme tarvittaessa valmiita sopeuttamaan kulurakennettamme nopeastikin kysynnässä tapahtuviin muutoksiin.

Avainluvut

Milj. euroa

Konserni
Liikevaihto 133,0 129,1 +3,0 % 563,8
   ilman
   valuuttakurssien
+3,6 %
Oikaistu liiketulos 8,5 8,2 +4,4 % 46,4
Oikaistu liiketulos-% 6,4 % 6,3 % 8,2 %
Liiketulos 8,5 7,9 +8,4 % 43,9
Liiketulos-% 6,4 % 6,1 % 7,8 %
Katsauskauden tulos* 3,8 7,4 -48.9 % 33,2
Osakekohtainen tulos* (EPS), euroa 0,09 0,17 -48.9 % 0,75
Korollinen nettovelka, kauden lopussa 95,6 131,1 -27.1 % 78,4
Rahavarat 70,5 17,1 +311,3 % 47,0
Oma pääoma yhteensä, kauden lopussa 166,3 160,5 +3,7 % 171,9
Varat yhteensä, kauden lopussa 486,5 470,3 +3,4 % 437,1
Nettovelkaantumisaste (gearing), % 57,5 % 81,7 % 45,6 %
Sidotun pääoman tuotto (ROCE), %, rullaava 15,8 % 12,1% 15,4 %
Rahavirta investointien jälkeen -17,4 -18,0 +3,7 % 52,7

* Nettorahoituskuluihin kirjatut konsernin sisäisten lainojen valuuttakurssierot heikensivät katsauskauden tulosta sekä osakekohtaista tulosta.

Taloudellinen kehitys liiketoimintayksiköittäin

Milj. euroa 1-3/2020 1-3/2019 Muutos, % 1-12/2019
SBU West, liikevaihto 96,9 97,2 -0,3 % 370,0
  ilman valuuttojen
+1,0 %
SBU West, oikaistu liiketulos 10,4 10,6 -2,0 % 30,7
SBU West, liiketulos 10,4 10,5 -1,1 % 30,4
SBU East, liikevaihto 36,0 32,0 +12,8 % 193,8
  ilman valuuttojen
+11,5 %
SBU East, oikaistu liiketulos -0,9 -0,7 -38,0 % 22,0
SBU East, liiketulos -0,9 -0,7 -37,9 % 20,0
Konserni yhteinen, liiketulos -0,9 -2,0 +52,8 % -6,5

Eri tekijöiden vaikutukset liikevaihtoon

Konserni

SBU West SBU East
Milj. euroa % Milj. euroa % Milj. euroa %
Liikevaihto Q1/2019 129,1 97,2 32,0
Volyymi -2,0 -1,5 % -0,4 -0,4 % -1,5 -4,8 %
Myyntihintojen korotukset ja myyntimixin kehitys +6,6 +5,1 % +1,4 +1,5 % +5,2 +16,4 %
Valuutat -0,9 -0,7 % -1,3 -1,3 % +0,4 +1,3 %
Divestoinnit 0,0 0,0 % 0,0 0,0 % 0,0 0,0 %
Liikevaihto Q1/2020 133,0 +3,0 % 96,9 -0,3 % 36,0 +12,8 %

Muutoksia selittävät tekijät (Q1)

Ulkomaalien ja puuteollisuuden maalien volyymit kasvoivat kaikissa keskeisissä maissa, mutta tämä ei riittänyt kompensoimaan sisämaalien pienempiä volyymeitä Puolassa. Puolan volyymien lasku johtui poikkeuksellisen vahvasta hinnankorotuksia edeltäneestä vertailukaudesta.

Myyntihintojen ja myyntimixin positiivinen kehitys johtui ennen kaikkea premium-tuotteiden myynnin kasvavasta osuudesta Venäjällä.

Valuuttamuutosten taustalla oli Ruotsin kruunun heikentyminen, jolla oli selvä negatiivinen vaikutus SBU Westin liikevaihtoon. Raportoidun neljänneksen aikana Venäjän ruplan vahvistumisella verrattuna vertailukauteen oli lievä positiivinen vaikutus SBU Eastin liikevaihdon kasvuun. Maaliskuussa Venäjän ruplan kurssi heikentyi merkittävästi ja on säilynyt samalla tasolla raportointikauden jälkeen.

Liikevaihdon alueellinen kehitys

Milj. euroa

Venäjä 27,7 21,8 +27,0 % 143,6
Ruotsi 31,0 31,2 -0,8 % 118,7
Suomi 27,6 26,6 +3,8 % 91,1
Puola 21,4 23,6 -9,0 % 89,4
Muut maat* 25,2 25,9 -2,7 % 121,0

* Tikkurilan tuotteita on saatavilla yli 40 maassa.

Muutoksia selittävät tekijät (Q1)

Liikevaihto kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä ennen kaikkea SBU Eastissä. Maaliskuun lopussa viranomaiset tiukensivat koronavirukseen liittyviä rajoituksia kaikilla keskeisillä markkinoilla, mutta tällä ei ollut merkittävää vaikutusta ensimmäiseen neljännekseen.

Venäjällä (SBU East) liikevaihto kasvoi kauppa- ja rakennusmaalien myyntimixin positiivisen kehityksen seurauksena. Kasvu oli erityisen voimakasta Moskovan alueella.  Myynti kasvoi myös suurissa vähittäismyymälöissä uuden ketjuasiakkaan ansiosta.

Ruotsissa (SBU West) liikevaihto oli lähes edellisen vuoden tasolla johtuen ennen kaikkea ulkomaalien viime vuotta paremmasta myynnistä.  Puuteollisuusmaalien myynti kasvoi voimakkaasti uuden kilpailukykyisen tuotesarjan ansiosta. Liikevaihto kasvoi myös suurissa vähittäismyymälöissä. Heikentynyt Ruotsin kruunu ja alhainen kysyntä rakennusteollisuudessa vaikuttivat negatiivisesti liikevaihtoon.

Suomessa (SBU West) liikevaihto kasvoi kaikissa keskeisimmissä asiakassegmenteissä niin kauppa- ja rakennusmaaleissa kuin teollisuusmaaleissakin.

Puolassa (SBU West) liiketoiminta kehittyi odotetusti ja liikevaihdonlasku johtui poikkeuksellisen vahvasta hinnankorotuksia edeltäneestä vertailukaudesta. Teollisuusmaalien myynti oli edellisen vuoden tasolla, huolimatta yleisistä haasteista Puolan vientisektorilla.

Liikevaihdon laskua muiden maiden osalta selittää Kiina, jonka osuus Tikkurilan liiketoiminnasta on suhteellisen pieni.

Tuloslaskelma

Milj. Euroa

Liikevaihto 133,0 129,1 +3,0 % 563,8
Liiketoiminnan muut tuotot 0,8 0,6 +34,2 % 3,3
Kulut -119,4 -115,8 +3,1 % -499,0
Poistot ja arvonalentumiset -5,8 -6,1 -3,9 % -24,2
Liiketulos 8,5 7,9 +8,4 % 43,9
Nettorahoituskulut* -3,8 1,8 -308,1 % 0,0
Osuus pääomaosuus-menetelmällä yhdisteltyjen yritysten tuloksesta 0,1 0,1 +9,2 % 0,3
Tulos ennen veroja 4,8 9,7 -50,4 % 44,2
Tuloverot -1,1 -2,3 -54,9 % -10,9
Kauden tulos 3,8 7,4 -48,9 % 33,2

* Nettorahoituskuluja kasvattivat konsernin sisäisiin lainoihin liittyvät valuuttakurssierot.

Tikkurilan liiketoimintaympäristö ja toimet koronavirukseen liittyvien riskien pienentämiseksi

Tikkurila on ollut täysin toimintakykyinen koko vuoden ajan, lukuun ottamatta Venäjän tehtaiden väliaikaista sulkemista 30.3.-7.4.2020, mikä johtui Venäjän viranomaisten asettamista koko maata koskeneista rajoituksista. Raaka-aineiden saatavuus on ollut normaali. Ensimmäisellä neljänneksellä Tikkurilan liiketoiminta kehittyi odotusten mukaisesti.

Liiketoimintaympäristö

Tikkurilan osalta pandemian aiheuttama epävarmuus liittyy etenkin siihen, kuinka nopeasti, laajasti ja pitkään paikallisten viranomaisten säädökset rajoittavat ihmisten liikkumista ja vaikuttavat asiakaskysyntään, mikä vaikuttaa myyntiverkostoon, tuotantoon ja hankintaan.

Hieman yli 80 prosenttia Tikkurilan liikevaihdosta tulee kauppa- ja rakennusmaaleista, kuluttaja- ja ammattilaisasiakkailta. Kysyntä riippuu siitä, millaisia rajoituksia viranomaiset paikallisesti asettavat ihmisten liikkumiselle ja vähittäismyymälöiden aukiololle ja näissä rajoituksissa on ollut maittain eroja. Ruotsissa ja Suomessa vähittäiskaupat ovat pysyneet avoimina ja kuluttajien liikkuvuutta ei ole merkittävästi rajoitettu, kun taas Puolassa ja Venäjällä rajoitusten vaikutus on alkanut näkyä enemmän. Venäjällä suurissa kaupungeissa julistettiin huhtikuussa ulkonaliikkumiskieltoja ja useimmat vähittäismyymälät ovat olleet suljettuina. Rakennussektorilla ammattimaalarien kysyntä riippuu nyt rakennushankkeiden jatkumisesta ja alan työntekijöiden saatavuudesta. Tähän mennessä kysynnän vaikutukset ovat olleet suurimmissa maissamme melko vähäiset. Kokonaisuudessaan ammattilaismyyntimme on hyvin monimuotoista ja kysyntä kehittyy tällä hetkellä niin maittain kuin asiakasryhmittäin eri tavoilla.

Teollisuusmaalien liikevaihdon osuus Tikkurilan liikevaihdosta on alle 20 prosenttia. Asiakaskuntamme on hyvin laaja ja asiakkuudet poikkeavat toisistaan. Teollisuusmaaleissa kysyntä riippuu täysin asiakkaidemme liiketoiminnan kehittymisestä, mihin esimerkiksi vaikuttaa muiden, tuotannon kannalta välttämättömien, resurssien saatavuus. Laitevalmistajien osalta maalin kysyntään on jo vaikuttanut asiakkaidemme oman liiketoiminnan heikentyminen.

Odotamme rajoitusten vaikuttavan tulevina kuukausina negatiivisesti sekä kauppa- ja rakennusmaalien että teollisuusmaalien kysyntään, ja vaikutukset tulevat vaihtelemaan alueittain.

Tikkurilan toimet riskien pienentämiseksi

Olemme jatkaneet ja kiihdyttäneet strategisia toimenpiteitämme tehokkuuden lisäämiseksi myynnissä, tuotannossa ja hankinnassa, mikä tukee myös koronaviruskriisiin liittyviin vaikutuksiin varautumista.

Olemme toteuttaneet tilapäisiä kustannussäästöjä, muun muassa vähentämällä epäsuoria hankintoja sekä sopeuttamalla henkilöstökuluja kaikissa maissa lyhentämällä työaikaa. Kaikki toimenpiteet on toteutettu siten, että yhtiön toiminnot jatkuvat normaalisti. Tuotannon ja logistiikan strateginen kehittäminen on myös jatkunut. Osana tätä pitkäjänteistä työtä päätettiin sulkea pieni, liuotinohenteisia teollisuusmaaleja valmistanut tuotantoyksikkö (Gamma) Pietarissa. Päätös on osa Tikkurilan pitkäaikaista keskittymistä vesiohenteisiin maaleihin. Toiminnan lopettamiseen liittyvät kertaluonteiset kulut kirjataan toiselle vuosineljännekselle, ja niiden arvioidaan olevan noin 1,2 miljoonaa euroa.

Ensimmäisen neljänneksen lopussa likviditeetti- ja rahoitusasemamme oli vakaa: konsernin rahavarat olivat 70,5 miljoonaa euroa. 150 miljoonan euron yritystodistusohjelmasta 51% oli käytössä vuosineljänneksen lopussa. Valmiusluottolimiitti (100 miljoonaa euroa) säilyi käyttämättömänä. Lisäksi Tikkurilalla on käytettävänään muita lyhytaikaisia rahoitusinstrumentteja. Sisäisiä kontrolleja on lisätty asiakkaiden luottotappioihin ja asiakassaamisiin liittyvien riskien pienentämiseksi. Tikkurila jatkaa taloudellisten riskien seurantaa ja ennakoivien toimenpiteiden toteuttamista riittävän likviditeetin varmistamiseksi. Valuuttakurssien liikehdintä tulee jatkossakin vaikuttamaan taloudelliseen tulokseen.

Ei ohjeistusta vuodelle 2020

Kuten 27.3.2020 on tiedotettu, Tikkurila on perunut ohjeistuksensa vuodelle 2020 lisääntyneen epävarmuuden ja heikentyneen ennakoitavuuden vuoksi. Maailmanlaajuinen koronaviruspandemia (Covid-19) ja siihen liittyvät paikalliset säädökset muuttavat Tikkurilan liiketoimintaympäristöä. Johto seuraa tiivisti tilanteen kehittymistä.

Yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan.

Webcast

Toimitusjohtaja Elisa Markula esittelee tuloksen sijoittajille, analyytikoille ja tiedotusvälineille suorassa webcast-lähetyksessä (Microsoft Teams), joka pidetään englanniksi tänään alkaen klo 11.00.

Webcast

Kokoukseen suositellaan osallistuttavan alla olevan linkin välityksellä.

Kokoukseen voi vaihtoehtoisesti osallistua myös soittamalla alla oleviin numeroihin.

• Suomi: +358 9 85626619

• Yhdysvallat: +1 312-667-7144
  • Iso-Britannia: +44 20 3855 4234

Neuvottelutunnus: 663 744 083#

Liiketoimintakatsaus ja siihen liittyvä esitysmateriaali ovat saatavilla ennen webcast-lähetystä osoitteessa https://www.tikkurilagroup.com/fi/sijoittajat. Webcast-lähetyksen tallenne tulee saataville verkkoon.

Lisätietoa:

Elisa Markula, toimitusjohtaja
+358 50 596 0978, elisa.markula@tikkurila.com

Markus Melkko, talousjohtaja
+358 40 531 1135, markus.melkko@tikkurila.com

Tapio Pesola, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja
+358 44 373 4693, ir.tikkurila@tikkurila.com

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 2 700 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 564 miljoonaa euroa vuonna 2019. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.

Tiedotusvälineet
www.tikkurilagroup.com