• Tikkurila/

Tikkurila vastaa muuttuviin ulkoväritrendeihin kattavalla Facade 760 -ulkovärikokoelmalla

Tikkurilan uudistetut ulkovärikartat palvelevat nyt entistä paremmin ammattilais- ja kuluttaja-asiakkaiden tarpeita. Kaikki julkisivuvärit on koottu kätevästi yhden Facade 760 -väriviuhkan alle ja värikokoelmaan on lisätty uusia kirkkaita sävyjä. Kattava Facade 760 kokoaa yhteen kestävät ulkovärivaihtoehdot niin mineraali-, puu- kuin metallipinnoille.

Uuden Facade 760 -värijärjestelmän kehitystyössä olemme huomioineet asiakkaidemme toiveet: lisää valovoimaisiä värejä julkisivuille, yksi selkeä värivalikoima ammattilaisille ja valikoidumpia väriehdotuksia kuluttajille. Uuden värikartan kehitystyöhön vaikuttivat myös muuttuvat ulkoväritrendit.

”Värien kirjo on tällä hetkellä kivijulkisivuissa aika iso ja voimakkaitakin sävyjä uskalletaan käyttää. Viime aikoina kirkkaat värit ovat yleistyneet nimenomaan kivijulkisivujen yksityiskohdissa, mutta jatkossa niitä voidaan nähdä laajemminkin mineraalipinnoilla. Uskon, että tulevaisuudessa värien käyttö menee entistä selkeämpään suuntaan ja sävyjenkin osalta julkisivu nähdään yhden talon sijaan osana kokonaisuutta, korttelia. Koen, että uudet kirkkaammat sävyt vaikuttavat myös puutalojen ulkovärityksiin varsinkin puukerrostalojen yleistyessä. Nyt maanläheisiin sävyihin voidaan yhdistää kirkkaita sävyjä kuten kivijulkisivuissa ja se on kyllä positiivinen muutos”, toteaa arkkitehti Mikko Rosti.

Tikkurilan sävytystilastojen perusteella kuluttajien ulkovärivalinnoissa niukempi värimaailma on jatkanut voittokulkuaan jo viimeiset viisi vuotta.

”Pohjoismaissa harmaa koetaan luontevana valintana, sillä ulkoväreissä toistamme usein maiseman värejä. Väripaletin niukentuessa edelläkävijät, kuten arkkitehdit, ovat alkaneet suosia kirkkaita sävyjä rakennusten julkisivuissa. Uusi Facade 760 -värijärjestelmä vastaakin niin harmaiden kuin kirkkaiden värien kysyntään”, kertoo Tikkurilan värimateriaaleista vastaava Marika Raike.

Tikkurilan Color Service on kehittänyt ja testannut kaikki Facade 760 -värikartan sävyt standardoiduilla menetelmillä varmistaakseen uusien sävyjen korkealaatuisuuden ja toimivuuden niin puu-, metalli- ja mineraalipinnoille tarkoitetuissa tuotteissa. Tikkurilalla on ainutlaatuiset värimateriaalit, jotka on tehty Tikkurilan aidolla, vesiohenteisella värikarttamaalilla. Symphony-sisävärikartan tapaan Facade 760 on kokonaisvaltainen työkalu Tikkurilan kaikille ammattilaisasiakkaille.

Facade 760 -värikartta on jaettu kolmeen osaan: Classic, Effect ja Nordic. Classic sisältää 552 väriä perinteisistä värikategorioista, Effect käsittää 160 tehostesävyä ja Nordic esittelee pohjoismaiden 30 suosituinta ulkoväriä. Lisäksi viuhkassa on 18 sävyä katto- ja opastepinnoille. Kuluttajia autamme uusilla tarkkaan valikoiduilla ulkovärikokoelmilla ja uudistetuilla Kaunis talo -idealastuilla.

Marika Raike, designpäällikkö
Puh. 020 191 2149, matkapuh. 040 584 3353
S-posti marika.raike(at)tikkurila.com

www.tikkurila.fi/facade760