Tikkurilan Argentum-maali estää bakteerien kasvua pinnoilla

Tikkurila lehdistötiedote 25.6.2020

Julkisissa tiloissa maalipinnoilta vaaditaan paljon: pintojen tulee kestää kovaa kulutusta ja toistuvaa puhdistusta. Oikeanlaisella maalipinnalla pystytään myös estämään pinnoille kertyvien bakteerien kasvu ja vähentämään siten kosketustartuntojen määrää.

”Monet tartuntataudit leviävät julkisten tilojen kosketuspintojen välityksellä. Siksi on tärkeää, että tiloja suunniteltaessa kiinnitetään huomiota paitsi niiden toimivuuteen myös materiaalivalintoihin”, Tikkurilan tuotekehityksestä vastaava Jussi Ahola sanoo. ”Seinä- ja kattopinnoilta edellytetään julkisissa tiloissa kovan kulutuksenkeston ohella myös korkeaa hygieniatasoa. Tällaisiin kohteisiin olemme kehittäneet Argentum 20 -erikoispintamaalin, joka muodostaa helposti puhtaana pidettävän hygieenisen maalipinnan. Tuotteessa on käytetty tehoaineena hopeaa, joka yhdessä hyvän hygienian kanssa estää bakteerien kasvua maalipinnalla.”

Argentum 20 on ammattikäyttöön tarkoitettu vesiohenteinen, puolihimmeä erikoispintamaali korkeaa hygieniatasoa vaativille seinä- ja kattopinnoille. Sen käyttökohteita ovat muun muassa sairaalat ja muut terveydenhuollon tilat sekä palvelutalot. Argentum 20 kestää kovaa käyttöä haasteellisissa ympäristöissä sekä toistuvaa puhdistusta esimerkiksi sairaaloissa käytetyillä pesu- ja desinfektioaineilla.

Argentum-erikoispintamaalia on käytetty muun muassa vuonna 2018 valmistuneessa Uudessa lastensairaalassa, jonne Tikkurila lahjoitti sisämaalit ja tasoitteet.

”Argentumia on käytetty Uudessa lastensairaalassa tiloissa, joissa on tavallista korkeammat hygieniavaatimukset, kuten laboratoriotiloissa, leikkaussaleissa, vastaanottotiloissa ja potilashuoneissa sekä käytävissä ja hissiauloissa. Maali paitsi kaunistaa ja suojaa sairaalan pintoja myös siellä hoidettavia, työskenteleviä ja vierailevia ihmisiä”, Ahola sanoo.”Tällaiselle tuotteelle on nyt kiinnostusta, myös Suomen ulkopuolella esimerkiksi Venäjällä, Kiinassa ja Kazakhstanissa on nähty kasvua myynnissä. Koronavirusepidemia on vahvistanut kysyntää erityisesti sairaaloissa ja palvelutaloissa, joissa hygienian merkitys on epidemian aikana korostunut.”

Lisätiedot:

Pauli Jaakkola, myyntijohtaja, Tikkurila
pauli.jaakkola@tikkurila.com, puh. 020 191 2808

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Yhdessätoista maassa toimivat 2 600 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 564 miljoonaa euroa vuonna 2019. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.