• Tikkurila/

Tikkurilan liiketoimintakatsaus tammi-syyskuulta 2019: Liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani Q3:lla

Tikkurila Oyj, liiketoimintakatsaus
29. lokakuuta 2019 klo 9.00

Heinä-syyskuu lyhyesti (Q3)

• Liikevaihto kasvoi 3,2 % edellisvuodesta ja oli 157,1 (7-9/2018: 152,2) miljoonaa euroa. Ilman valuuttakurssien vaihteluja ja yritysmyyntejä liikevaihto kasvoi 2,2 %.
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 17,8 % ja oli 22,6 (19,2) miljoonaa euroa sekä 14,4 % (12,6 %) liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos kasvoi 75,9 % ja oli 0,39 (0,22) euroa.

Tammi-syyskuu lyhyesti

• Liikevaihto oli edellisen vuoden tasolla 455,9 (1-9/2018: 456,0) miljoonaa euroa. Ilman valuuttakurssien vaihteluja ja yritysmyyntejä liikevaihto kasvoi 1,5 %.
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 21,8 % ja oli 54,0 (44,3) miljoonaa euroa sekä 11,8 % (9,7 %) liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos kasvoi 76,8 % ja oli 0,92 (0,52) euroa.

Toimitusjohtaja Elisa Markula

Tikkurilan liikevaihto kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 3 prosenttia, ja kannattavuus parani 18 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Lisäksi rahavirta kehittyi positiivisesti kannattavuuden paranemisen ja nettokäyttöpääoman alhaisemman tason ansiosta.

Kasvumarkkinoillamme Puolassa ja erityisesti Venäjällä myyntimme kehittyi hyvin. Kasvu perustui  ennen kaikkea premium-brändien aiempaa suurempaan myyntiin. Liikevaihtomme kasvoi myös Suomessa hyvän sisäja teollisuusmaalimyynnin siivittämänä.

Ruotsissa liikevaihtoomme vaikuttivat kruunun heikkeneminen sekä yleinen kysynnän lasku. Jatkoimme myynnin tehostamista sekä myyntiverkoston kehittämistä.

Kannattavuutemme paraneminen jatkui edelleen (14,4 % liikevaihdosta12,6 % Q3/18). Onnistuimme sekä myyntimiximme parantamisessa että myyntihintojen korottamisessa. Jälkimmäinen on tärkeää, jotta voimme kompensoida koko toimialaan viime vuosina merkittävästi vaikuttanutta raaka-ainekustannusten nousuaViime vuonna toteutetut kiinteiden kustannusten säästöt alkavat nyt myös näkyä täysimääräisenäAiomme jatkaa tiukkaa kustannuskuria, mutta jatkossa uskomme lisäparannusten kannattavuudessamme tulevan ennen kaikkea myynnin johtamisen sekä muun operatiivisen toiminnan tehostamisesta, kuten kesäkuun pääomamarkkinapäivässä kerroimme.

Avainluvut

IFRS16 -standardia on sovellettu 1.1.2019 alkaenAiempien vuosien lukuja ei ole oikaistu.

Milj. euroa  7-9/2019  7-9/2018  Muutos, %  1-9/2019  1-9/2018  Muutos, %  1-12/2018
Konserni

Konserni  SBU West  SBU East
Milj. euroa  7-9/2019  1-9/2019  7-9/2019  1-9/2019  7-9/2019  1-9/2019
Volyymi  -1,5 %  -2,6 %  0,3 %  -3,2 %  -4,7 %  -1,5 %
Myyntihintojen korotukset ja myyntimixin kehitys  3,7 %  4,2 %  0,4 %  1,9 %  9,6 %  9,3 %
Valuutat  1,0 %  -1,1 %  -1,1 %  -1,6 %  4,9 %  0,1 %
Divestoinnit  0,0 %  -0,5 %  0,0 %  -0,7 %  0,0 %  -0,1 %

Muutoksia selittävät tekijät (Q3)

Volyymi pieneni ennen kaikkea Venäjällä johtuen vähittäiskauppojen omien tuotemerkkien myynnin vähenemisestä. Kaiken kaikkiaan kauppa- ja rakennusmaalien volyymien lasku oli pääosin seurausta yhtiön tietoisesta strategisesta päätöksestä keskittyä premium-brändeihin, ja priorisoida volyymin sijaan kannattavuutta kaikissa maissa. Lisäksi teollisuusmaalien ja etenkin metallituotteiden kysyntä oli yleisesti vertailukautta heikompaa.

Myyntihintojen korotuksilla ja myyntimixin muutoksilla oli positiivinen vaikutus liikevaihtoon kaikissa maissaPremium-tuotteiden myynnin osuus kasvoi, erityisesti Venäjällä. Venäjän ruplan vahvistumisella oli selvä positiivinen vaikutus SBU Eastin liikevaihdon kasvuun, ja vastaavasti heikentyneellä Ruotsin kruunulla oli negatiivinen vaikutus SBU Westin liikevaihtoon.

Liikevaihto keskeisissä maissa

Venäjä  45,5  41,2  10,6 %  114,6  107,4  6,6 %  134,4
Ruotsi  29,4  31,1  -5,7 %  95,9  104,3  -8,1 %  127,6
Suomi  23,4  22,7  2,9 %  78,4  80,4  -2,5 %  94,4
Puola  24,9  24,2  2,8 %  72,2  69,7  3,5 %  84,6

Muutoksia selittävät tekjiät (Q3)

Venäjällä (SBU East) liikevaihdon kasvun taustalla olivat myyntimixin positiivinen kehityshinnankorotukset ja Venäjän ruplan vahvistuminen. Erityisesti Tikkurila-brändin osuus myynnistä kasvoi kaikissa kanavissaKauppojen omien tuotemerkkien myynti vastaavasti pieneni.

Ruotsissa (SBU West) liikevaihto laski edelleen, osin myös Ruotsin kruunun heikentymisen takia. Myyntihinnat ja myyntimix kehittyivät positiivisesti, mutta tämä ei täysin kompensoinut pienentyneitä volyyme ulkomaalien kysynnän pysyessä alhaisella tasolla. Myynnin kasvattaminen suurien vähittäiskauppojen kanssa eteni suunnitellusti.

Suomessa (SBU West) liikevaihdon kasvu perustui ennen kaikkea sisämaalien hyvään myyntiinteollisuusmaalien myynnin piristymiseen ja hinnankorotuksiin. Ulkomaalien osalta kysyntä pysyi suhteellisen alhaisella tasolla koko sesongin ajan edelliseen vuoteen verrattuna.

Puolassa (SBU West) liikevaihdon kasvu johtui etenkin sisämaalien volyymien kasvusta, vaikka samaan aikaan kysynnän kasvu yleisesti markkinoilla hidastuikin. Premium-tuotteiden osuus myynnistä kasvoi edelleen.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Katsauskauden jälkeen yhtiön liiketoiminnassa tai taloudellisessa asemassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia.

Ohjeistus vuodelle 2019 ennallaan

Tikkurilan liikevaihdon arvioidaan säilyvän edellisvuoden tasolla ja oikaistu liikevoitto paranee.

Tiedotustilaisuus

Toimitusjohtaja Elisa Markula ja talousjohtaja Markus Melkko esittelevät Tikkurilan tammi-syyskuun liiketoimintakatsauksen suomeksi tiedotusvälineille ja analyytikoille tänään 29.10.2019 klo 13.00 Tapahtumatalo Bankin kabinettitilassa 24-25, osoitteessa Unioninkatu 20, Helsinki.

Elisa Markula, toimitusjohtaja,
elisa.markula@tikkurila.com

Markus Melkko, talousjohtaja,
markus.melkko@tikkurila.com

Tapio Pesola, viestintä- ja IR-johtaja
+358 44 373 4693
ir.tikkurila@tikkurila.com

JAKELU:

Tiedotusvälineet

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 2 700 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 562 miljoonaa euroa vuonna 2018. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.