• Tikkurila/

Tikkurilan mintunvihreä sävy houkuttelee uudenlaisiin kohtaamisiin Helsinki Design Weekillä

Huomiota herättävä väri voi ohjata tuntemattomat uudenlaiseen kohtaamiseen Helsingin keskustassa. Tikkurila on mukana Helsinki Design Weekin Chatroulette-kaupunki-installaatiossa, jonka leikkisä muotoilu ohjaa vuorovaikutukseen Keskuskadulla. Veistoksellisen puuinstallaation on suunnitellut palkittu kansainvälinen muotoilutoimisto NEON yhdessä lasten kanssa.

Mintunvihreällä maalattu puuinstallaatio koostuu suuresta määrästä kotelomaisia osia, joihin kuka tahansa voi astua sisään. Puukoteloa kierrättämällä saattaa kohdata muita installaatioon osallistuvia. Yhdessä Arabian peruskoulun 4. luokan oppilaiden kanssa suunnitellun teoksen tarkoituksena on haastaa normaalia käyttäytymistä julkisissa tiloissa ja rohkaista ihmisiä keskusteluun turvallisessa ympäristössä.

Installaatioon toivottiin valovoimaista sävyä, joka innostaa osallistumaan.

”Halusimme teokseen tietyn kirkkaan mintunvirheän sävyn, mutta emme olleet varmoja, löytyisikö sellaista ulkomaaleista. Tikkurilan Facade 760 -värikokoelmasta löytyi kuitenkin juuri oikea sävy installaatioomme. Väri U233 on kylläinen ja meille riitti yksi kerros maalia, mikä oli onni kiireisen rakennusrupeaman keskellä”, kuvailee Vilina Koivisto, installaation suunnitellut taiteilija.

Teos on rakennettu PEFC-sertifioidusta puusta, joka on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä, ja installaation raidat on maalattu Tikkurilan vesiohenteisella Patio Pihakalustemaalilla sääolosuhteita kestäväksi. Esteetön installaatio on osa HDW HOP -kaupunki-installaatioiden sarjaa 6.–16.9.2018 klo 10-20 ja sisäänpääsy on ilmainen.

Nina Kaijasilta
Puh. +358 40 757 3259
Sähköposti nina.kaijasilta@tikkurila.com

Kuvat: NEON

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 3 000 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 582 miljoonaa euroa vuonna 2017. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.