• Tikkurila/

Tikkurilan osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2015 - Lännessä hyvä kehitys, idässä vaikea tilanne jatkui

5.11.2015 klo 9.00 (CET+1)

Tikkurilan osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2015
- Lännessä hyvä kehitys, idässä vaikea tilanne jatkui

Heinä-syyskuu 2015 lyhyesti

• Liikevaihto laski kolmannella neljänneksellä 6,5 prosenttia 168,0 miljoonaan euroon (7-9/2014: 179,6).
  • Liikevoitto (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä oli 26,0 (32,1) miljoonaa euroa eli 15,5 (17,9) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 25,8 (31,3) miljoonaa euroa eli 15,3 (17,4) prosenttia liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,37 (0,55) euroa.

Tammi-syyskuu 2015 lyhyesti

• Liikevaihto laski 6,5 prosenttia 480,7 miljoonaan euroon (1-9/2014: 514,0).
  • Liikevoitto (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä oli 70,0 (77,4) miljoonaa euroa eli 14,6 (15,0) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 72,0 (77,6) miljoonaa euroa eli 15,0 (15,1) prosenttia liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos oli 1,19 (1,28) euroa.

Tilikauden 2015 ohjeistus ennallaan

• Tikkurila arvioi tilikauden 2015 liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä jäävän vuoden 2014 tasosta.
Avainluvut
(Milj. euroa) 7-9/
7-9/
Muutos-% 1-9/
1-9/
Muutos-% 1-12/
Tuloslaskelma
Liikevaihto 168,0 179,6 -6,5 % 480,7 514,0 -6,5 % 618,4
Liikevoitto (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä 26,0 32,1 -18,8 % 70,0 77,4 -9,6 % 64,2
Liikevoitto-% (EBIT-%) ilman kertaluonteisia eriä 15,5 % 17,9 %   14,6 % 15,0 %   10,4 %
Liikevoitto (EBIT) 25,8 31,3 -17,6 % 72,0 77,6 -7,2 % 63,7
Liikevoitto-% (EBIT-%) 15,3 % 17,4 %   15,0 % 15,1 %   10,3 %
Tulos ennen veroja 20,2 30,7 -34,3 % 66,5 72,9 -8,8 % 63,3
Katsauskauden tulos 16,1 24,3 -33,5 % 52,4 56,5 -7,2 % 48,3
Muita keskeisiä tunnuslukuja
Tulos per osake, euroa 0,37 0,55 -33,7 % 1,19 1,28 -7,2 % 1,10
Sidotun pääoman tuotto (ROCE), %, rullaava 20,9 % 25,5 %   20,9 % 25,5 %   22,9 %
Rahavirta investointien jälkeen 55,1 54,1 1,8 % 34,2 42,2 -18,9 % 49,9
Korollinen nettovelka kauden lopussa     46,8 46,1 1,5 % 47,4
Nettovelkaantumisaste (gearing), %     22,4 % 21,2 %   24,6 %
Omavaraisuusaste, %     46,1 % 46,8 %   49,5 %
Henkilöstö kauden lopussa     3 189 3 212 -0,7 % 3 142

Toimitusjohtaja Erkki Järvinen:

"Näkymissä ei tapahtunut suuria muutoksia kolmannella neljänneksellä. Kysyntä kasvoi lännessä, missä näimme myönteisiä merkkejä monella markkinalla ja teimme erinomaisen tuloksen. Myynti piristyi syksyllä etenkin Ruotsissa ja Puolassa maalaussäiltään epäsuotuisan kesän jälkeen. Puolassa aktiivinen myymälätason toimintojen kehittäminen vauhditti premium-tuotteidemme myyntiä, Ruotsissa saimme vetoapua korkeista rakentamisen volyymeista. Myös Baltia kehittyi kohtuullisen hyvin, Suomessa kysyntä oli vertailukauden tasolla. Lisäksi funktionaaliset, kuten energian säästöön tarkoitetut, tuotteet toivat meille länsimarkkinoilla lisäkasvua.

Valitettavasti lännen hyvä kehitys ei riittänyt kompensoimaan vaikeaa tilannetta Venäjällä, missä ruplan arvon puolittumisella vuoden takaisesta oli merkittävä kielteinen vaikutus euromääräiseen liikevaihtoomme ja raaka-ainekustannuksiimme. Liikevaihtomme säilyi vertailukauden tasolla paikallisessa valuutassa siitä huolimatta, että kuluttajien ostovoima heikkeni selvästi. Premium-brändimme Tikkurila menestyi edelleen olosuhteisiin nähden hyvin Venäjällä, missä kuluttajien alhainen luottamus näyttää yleisesti siirtävän kysyntää entistä voimallisemmin kohti halvempia tuotteita.

Joudumme sopeuttamaan toimintaamme Suomessa Venäjän vaikean nykytilanteen ja Suomen jo pitkään jatkuneiden myyntivolyymihaasteiden vuoksi. Sopeutustoimien päätavoitteena on muuttaa nykyisiä toimintatapoja ja lisätä joustavuutta laaja-alaisesti."

Näkymät vuodelle 2015

Geopoliittiset jännitteet, alhainen öljyn hinta ja heikko rupla tekevät toimintaympäristöstä vaikean vuonna 2015. Venäjän talouden arvioidaan laskevan selvästi, ja EU-alueelle odotetaan hidasta toipumista. Venäjällä maalinkysynnän odotetaan laskevan ja alemman hinta- ja laatukategorian tuotteiden suhteellisen markkinaosuuden kasvavan. EU-alueen kysynnän odotetaan säilyvän lähellä viime vuoden tasoa. Myynti- ja markkinointipanostuksia jatketaan aiempien vuosien tapaan markkina-aseman vahvistamiseksi. Kustannusten taso on jatkuvassa seurannassa.

Ohjeistus vuodelle 2015 ennallaan

Tiedotustilaisuus ja webcast-lähetys

Tiedotustilaisuus Tikkurilan tammi-syyskuun 2015 osavuosikatsauksesta järjestetään tiedotusvälineille ja analyytikoille hotelli Kämpin Akseli Gallen-Kallela -salissa (Pohjoisesplanadi 29, 00100 Helsinki) tänään 5.11.2015 klo 12.00. Tilaisuus on suomenkielinen. Tiedotustilaisuuteen osallistujille on tarjolla lounas samoissa tiloissa alkaen klo 11.30. Tulosta esittelevät toimitusjohtaja Erkki Järvinen ja CFO Jukka Havia.

Englanninkielinen webcast-lähetys järjestetään 5.11.2015 klo 15.00, ja se on seurattavissa internetin kautta osoitteessa www.tikkurilagroup.fi. Webcast-lähetyksen yhteydessä järjestetään puhelinkonferenssi, jonka tiedot on esitetty alla:

+358 9 2313 9201 (soittajat, Suomi)
+44 20 7162 0077 (soittajat, UK)
+1 334 323 6201 (soittajat, USA)
Osallistujatunnus: 955386

Webcast-lähetyksen taltiointi on saatavilla osoitteessa www.tikkurilagroup.fi/sijoittajat myöhemmin samana päivänä.

Osavuosikatsaus ja esitysmateriaali ovat ladattavissa ennen tilaisuuden alkua osoitteesta www.tikkurilagroup.com/fi/sijoittajat.

Erkki Järvinen, toimitusjohtaja

Erkki Järvinen, toimitusjohtaja
matkapuh. 0400 455 913, erkki.jarvinen@tikkurila.com

Jukka Havia, CFO
matkapuh. 050 355 3757, jukka.havia@tikkurila.com

Minna Avellan, sijoittajasuhdepäällikkö
matkapuh. 040 533 7932, minna.avellan@tikkurila.com

Tikkurila on johtava maalialan ammattilainen Pohjoismaissa ja Venäjällä. Olemme perinteikäs suomalainen yritys, joka toimii nykyään 16 maassa. Laadukkaiden tuotteiden ja kattavien palvelujen avulla varmistamme markkinoiden parhaan käyttäjäkokemuksen. Kestävää kauneutta vuodesta 1862.