• Tikkurila/

Tikkurilan peruu ohjeistuksensa vuodelle 2020, heikko näkyvyys Covid-19 -pandemian vaikutuksiin

Tikkurila Oyj, sisäpiiritieto, 27.3.2020, klo 17.15

• Tikkurilan ensimmäinen vuosineljännes on sujunut suunnitelmien mukaan
  • Viranomaistoimenpiteet muuttavat nopeasti toimintaedellytyksiä markkinalla, erityisesti Venäjällä
  • Tikkurila peruu aiemmin vuodelle 2020 annetun tulosohjeistuksen

Maailmanlaajuinen koronaviruspandemia (Covid-19) sekä siihen liittyvät paikalliset säännökset ja rajoitukset aiheuttavat muutoksia myös Tikkurilan liiketoimintaympäristöön.

”Ensimmäinen vuosineljännes on sujunut suunnitelmiemme mukaan huolimatta toimintaympäristön haasteellisuudesta. Johdamme tilannetta aktiivisesti sekä paikallisella että konsernitasolla, ja seuraamme paikallishallintojen ja terveysviranomaisten ohjeita. Tänäänkin Tikkurilan tehtaat ja myynti ovat toimineet normaalisti. Olemme jatkuvasti tiiviissä yhteydessä niin asiakkaisiimme, raaka-ainevalmistajiimme kuin muihinkin kumppaneihimme ja olemme mukauttaneet operatiivisen toimintamme muuttuvaan tilanteeseen”, sanoo toimitusjohtaja Elisa Markula.

Tikkurila odottaa kuitenkin, että Covid-19:een liittyvät uudet viranomaistoimenpiteet eri maissa voivat muuttaa jatkossa nopeasti yhtiön toimintaedellytyksiä.

”Tikkurilan osalta pandemian aiheuttama epävarmuus liittyy etenkin siihen, kuinka nopeasti, laajasti ja pitkään paikallisten viranomaisten kiristyvät säädökset rajoittavat ihmisten liikkumista ja vaikuttavat asiakaskysyntään sekä myyntiverkostoon, tuotantoon ja hankintaan. Tähän asti vaikutukset ovat olleet pieniä, mutta odotamme vaikutusten jatkossa lisääntyvän. Venäjän viranomaisten tuoreen määräyksen mukaisesti koko paikallinen henkilöstömme on palkallisella vapaalla ensi viikon. Vastaavat määräykset koskevat kaikkia Venäjällä toimivia yhtiöitä”, toteaa Markula. Venäjä vastaa noin neljänneksestä Tikkurilan liikevaihdosta.

Tikkurila peruu ohjeistuksen vuodelle 2020

Lisääntyneestä epävarmuudesta ja heikosta näkyvyydestä johtuen Tikkurila peruu aiemmin vuodelle 2020 annetun tulosohjeistuksen. Yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet säilyvät ennallaan.

”Pyrimme jatkamaan toimintaamme ja asiakkaidemme palvelua mahdollisimman normaalisti. Lähitulevaisuuden ennustaminen on nyt kuitenkin poikkeuksellisen vaikeaa. Seuraamme tarkkaan tilanteen kehittymistä ja tarkennamme näkymiämme, kun tilanteen taloudellisia vaikutuksia voidaan paremmin arvioida”, sanoo Markula.

Aiempi ohjeistus vuodelle 2020 (annettu 12.2.2020)

• Oikaistun liikevoiton arvioidaan paranevan edellisestä vuodesta (2019: 46,4 miljoonaa euroa)
  • Liikevaihdon arvioidaan säilyvän edellisen vuoden tasolla (2019: 563,8 miljoonaa euroa), ilman valuuttakurssien vaikutusta

Tikkurila julkaisee ensimmäisen neljänneksen liiketoimintakatsauksensa 29.4.2020 noin klo 09.00.

Elisa Markula, toimitusjohtaja
elisa.markula@tikkurila.com

Tapio Pesola, johtaja, sijoittajasuhteet ja viestintä
tapio.pesola@tikkurila.com

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 2 700 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 564 miljoonaa euroa vuonna 2019. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.