• Tikkurila/

Tikkurilan petsi- ja lakkatuotteet tärkeässä roolissa Ravintola Palacen puupintojen uudistuksessa

Rakennussuojelun piirissä oleva klassikko päivitettiin tilojen toiminnallisuuden, talotekniikan sekä paloturvallisuuden osalta nykyaikaiseen ravintolakäyttöön.

Helsingin Eteläranta 10:ssä sijaitsevan tunnetun ravintolainteriöörin kattopaneelit ja siirtoseinät käsiteltiin kulttuurihistoriallista arvoa kunnioittaen kestäviksi ja kaunispintaisiksi Tikkurilan Dicco Color-, Uvinol- ja Merit Blond -tuotteilla.

Perinteikäs Ravintola Palace avattiin uudistettuna marraskuussa 2017. Ravintoloitsijana toimiva Royal Ravintolat painottaa sen roolia yhtenä maamme gastronomian lippulaivoista. Arkkitehti Viljo Revellin ja Keijo Petäjän kulttuurihistoriallinen kohde asetti tiukat vaatimukset suunnittelulle. Luonnolliset puupinnat ovat merkittävässä roolissa ravintolan sisustuksessa, jossa näkyvät nyt seinä- ja kattopaneelitoimittajien sekä Tikkurilan osaaminen puun käsittelyssä.

– Kyseessä on rakennussuojelun piirissä oleva klassikko, joka päivitettiin tilojen toiminnallisuuden, talotekniikan sekä paloturvallisuuden osalta nykyaikaiseen ravintolakäyttöön, kertoo arkkitehti Erkki Ölander SARCilta. – Suurin tekninen haaste oli alakatto, johon kohdistui paljon toiminnallisia vaatimuksia. Kaiken kaikkiaan pyrittiin puuttumaan mahdollisimman vähän alkuperäiseen ilmeeseen mutta kuitenkin päivittämään jäähdytys, ilmanvaihto, valaistus ja pinnat palvelemaan tämän päivän tarpeita. Toimivaan ratkaisuun päästiin malleja laatimalla, useilla petsivärimalleilla ja joustavalla toteutusvaiheen yhteistyöllä.

Ravintolasalin puisen lähes tuhatneliöisen alakaton valmisti Puucomp. Kattolevyissä käytettiin Dicco Color -petsiä ja Uvinol Sealer HB -pohjalakkaa sekä Uvinol Clear 10 -pintalakkaa. Kurikan Interiöörin toimittamiin siirtoseiniin valittiin Merit Blond 10, koska sinne vaadittiin himmeäkiiltoista lakkaa, joka ei ajan myötä kellastu.

– Tuotevalikoimamme on niin laaja, että pystymme tarvittaessa räätälöimään sopivan tuotteen, kertoo Tikkurilan avainasiakaspäällikkö Mika Peltola. – Dicco Color on eniten käytetty liuotinpetsi Suomessa. Nopeus ja pintojen tasalaatuisuus olivat valttia tässä tiukassa aikataulussa toteutetussa projektissa. Se, että Uvinol-lakat eivät eritä formalehydiä, on tärkeä ympäristöetu. Numero 10 pintalakan perässä tarkoittaa, että tuotteen kiiltoaste on himmeä. Valmis katto ei kiillä eikä heijasta, ja sävymaailma vastaa arkkitehtonista vaatimusta. Onnistuneen projektin taustalla vaikuttaa pitkäaikainen yhteistyömme puuteollisuuden pintakäsittelyissä.

– Tilaan ei ollut olemassa valmista tuotetta, kertoo Puucompin toimitusjohtaja Kari Hallman. – Meidän piti kehittää ratkaisu, joka täyttää paloteknisiltä ominaisuuksiltaan nykyiset rakennusmääräykset ja jonka pinnan sai vastaamaan 1950-luvun sävyä. Valitsemamme paloluokiteltu viilupintainen alakattolevy on periaatteessa vakiotuote, mutta sen tekninen pintaviilu räätälöitiin tätä kattoa varten. Osa ratkaisua oli Tikkurilan tähän kohteeseen valmistama erikoispetsi.

– Siirtoseinätuotettamme on valmistettu 45 vuotta, kertoo Kurikan Interiöörin toimitusjohtaja Mikko Tuohisto-Kokko. – Remontin yhteydessä uusittiin kaikki seinät. Meille toimitettiin mallikappale jalavaviilutettua elementtiä pintakäsittelyineen ja pyydettiin vastaavaa tuotetta tiukassa aikataulussa. Tilaajalle Teollisuuskeskus Oy:lle oli tärkeää, ettei seinäpinta saa päivettyä. Päädyimme Merit Blond -pintalakkaan, joka ei haalistu. Koska viilu on aina yksilöllistä, siihen tehtiin sävyä tasoittava käsittely Uvinol-pohjalakkauksella.

Merit Blond ja Uvinol ovat Tikkurilan erikoistuotteita.

Mika Peltola
Avainasiakaspäällikkö, puuteollisuusmaalit
Puh. +358 20 191 2062, +358 40 558 1586
Mika.Peltola@tikkurila.com

Kuvat: https://imagebank.tikkurila.com/Login.jsp?colID=ERiiNf30

Valokuvaaja Romain Laprade

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 3 000 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 582 miljoonaa euroa vuonna 2017. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.