Tikkurilan ProHouse antaa kestävän suojan puutalolle

Tikkurilan ProHouse antaa kestävän suojan puutalolle

Tikkurilan ProHouse on uuden ajan pintakäsittelykonsepti, jossa ulkoverhouspaneelit ja -laudat pintamaalataan kahteen kertaan tehtaalla valvotuissa olosuhteissa. Työmaalle jää vain yksi pintamaalauskerta, ja puutalo saa sääsuojan ennen kuin se on rakennettukaan. Rakennustyössä tämä merkitsee vähemmän maalauspäiviä ja nopeuttaa projektin etenemistä, kun pohjustusta, pohjamaalausta ja kahden kerran pintamaalausta ei tarvitse miettiä enää työmaalla.

Pintamaalattu talo luo ympäristössään kauniimman vaikutelman kuin pelkästään pohjamaalattu rakennus. Rakentaminen myös helpottuu, kun valmiiksimaalaus työmaalla voidaan suorittaa vuoden sisällä maalauksesta. Käsittely-yhdistelmästä riippuen saavutetaan jopa 15 vuoden huoltomaalausväli. Tikkurila lupaa markkinoiden parhaan laadun ja säänkestävyyden ProHouse-menetelmällä käsitellylle puulle.

Edistykselliset Ultra-tuotteet suojaavat puuta

ProHouse-konseptin lähtökohtana ovat viimeisintä maaliteknologiaa edustavat Tikkurilan vesiohenteiset Ultra-maalit. Tehtaalla puutavara käsitellään kahteen kertaan Ultra Pro -pintamaalilla, joka antaa sille hyvän kosteussuojan. Erillistä pohjamaalausta ei tarvita. Työmaalla suoritettavan viimeistelymaalauksen yhteydessä voidaan valita lopullinen kiiltoaste Tikkurilan joutsenmerkityistä talomaaleista Ultra Matt (himmeä), Ultra Classic (puolikiiltävä) tai Ultra Lux (kiiltävä).

Ulkona puuta rasittavat auringonvalo, lämpötilan vaihtelut, kosteus sekä erilaiset mekaaniset ja biologiset tekijät. Polyakrylaattisideaineeseen perustuvat Ultra-tuotteet antavat parhaan mahdollisen suojan jo rakennusvaiheessa. Maalauksen yhteydessä tuotteista ei haihdu ilmaan haitallisia liuotteita, ja pintakäsittelyn yhteydessä syntyvä maali- ja puujäte on helposti kierrätettävissä.

Teollisessa pintamaalauksessa voidaan hyödyntää Tikkurilan laajaa ulkomaalien värivalikoimaa ja ottaa suunnittelun avuksi Kaunis Talo -värilastut. Tikkurilan kehittyneen sävytysteknologian ansiosta määritelty väri toistuu puun pinnalla halutun mukaisena, ja väri ja kiilto säilyvät muuttumattomina vaihtelevista sääoloista riippumatta.

Lupaus 15 vuoden huoltomaalausvälistä

Kohteelle voidaan luvata 15 vuoden huoltomaalausväli, kun ulkoverhouslaudat ja -paneelit on maalattu ProHouse 15 -menetelmän mukaisesti tehtaalla ja valmiiksimaalaus tehty työmaalla Tikkurilan Ultra-sarjan talomaalilla. Menetelmälle myönnettävän 15 vuoden huoltovälimaalaustakuun saamisen edellytyksenä on rekisteröityminen takuun piiriin Tikkurilan nettisivuilla osoitteessa http://www.tikkurila.fi/prohouse.

Valmiiksi pintamaalattu ulkoverhouspaneeli maksaa itsensä takaisin erityisesti pitkällä aikavälillä, kun huoltomaalausväli pitenee ja huoltomaalauskertojen määrä vähenee.

Puun merkitys rakennusmateriaalina lisääntyy

Puun merkitys rakennusmateriaalina kasvaa jatkuvasti. Puurakentamista vauhdittavat Metsäalan strateginen MSO-ohjelma sekä valtakunnallinen puurakentamisohjelma. Tutkimusten mukaan puun on ekologisesti kilpailukykyinen rakennusmateriaali, sillä se ei aiheuta päästöjä. Puulla voidaan myös korvata uusiutumattomia raaka-aineita.

ProHouse-konseptin avulla voidaan tuottaa valmiiksi pintamaalattua puutavaraa talotehtaille, rakennuttajille ja kuluttajille. Teollisesti, kahteen kertaan pintamaalattua ProHouse-ulkoverhouspaneelia ja -lautaa valmistavat muun muassa Ab Nykarleby Ekopaint Oy, Metsä Wood ja Siparila.

Arto Nummela
Myyntipäällikkö, puuteollisuusmaalit, teollisuus