• Tikkurila/

Tikkurilan puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2021: Tikkurilan liikevaihto kasvoi ja kannattavuus pysyi hyvällä tasolla

Puolivuosikatsaus
23.7.2021 klo 9.30

Tämä on tiivistelmä Tikkurilan puolivuosikatsauksesta. Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla Tikkurilan internet-sivuilla.

Huhti−kesäkuu 2021 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 7,4 prosenttia 184,5 (171,8) miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevaihto ilman valuuttakurssien vaikutusta kasvoi 9,1 prosenttia.
  • Liiketulos (EBIT) laski 52,4 prosenttia 15,8 (33,1) miljoonaan euroon ja oli 8,5 (19,3) prosenttia liikevaihdosta. Liiketulosta laskivat PPG:n ostotarjoukseen liittyvät kulut, 11,4 miljoonaa euroa toisella neljänneksellä.
  • Oikaistu liiketulos laski 21,5 prosenttia 27,2 (34,7) miljoonaan euroon ja oli 14,8 (20,2) prosenttia liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos laski 55,0 prosenttia ja oli 0,28 (0,61) euroa.
  • PPG Industries, Inc.:in tekemä vapaaehtoinen suositeltu käteisostotarjous kaikista Tikkurilan osakkeista toteutui 10.6.2021. PPG Industries Inc.:n välillisesti kokonaan omistaman tytäryhtiön PPG Finland Oy:n omistusosuus Tikkurila Oyj:n osakkeista oli 97,3 prosenttia 30.6.2021. PPG Finland Oy:n oikeus ja velvollisuus lunastaa Tikkurila Oyj:n vähemmistöosakkeet on 14.6.2021 rekisteröity kaupparekisteriin.

Tammi−kesäkuu 2021 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 8,3 prosenttia 329,9 (304,8) miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevaihto ilman valuuttakurssien vaikutusta kasvoi 10,7 prosenttia.
  • Liiketulos (EBIT) laski 23,5 prosenttia 31,9 (41,7) miljoonaan euroon ja oli 9,7 (13,7) prosenttia liikevaihdosta. Liiketulosta laskivat PPG:n ostotarjoukseen liittyvät kulut, 12,9 miljoonaa euroa ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
  • Oikaistu liiketulos kasvoi 3,7 prosenttia 44,8 (43,2) miljoonaan euroon ja oli 13,6 (14,2) prosenttia liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,58 (0,70) euroa.

Ohjeistus vuodelle 2021

• PPG Industries, Inc.:n ostotarjouksen toteuduttua 10.6.2021 Tikkurila ei anna ohjeistusta vuodelle 2021. Tämän seurauksena ensimmäisen neljänneksen liiketoimintakatsauksessa 28.4.2021 annettu ohjeistus ei ole enää voimassa.

Markus Melkko, va. toimitusjohtaja ja talousjohtaja:

Toisella neljänneksellä Tikkurilan tuloskehitys pysyi hyvänä, ja korkealaatuisten tuotebrändien kysyntä jatkui vahvana. Liikevaihto kasvoi 7 prosenttia, ja liikevaihto ilman valuuttakurssien vaikutusta kasvoi 9 prosenttia. Oikaistu liiketulos laski -21 prosenttia vuoden 2020 toisen neljänneksen ennätyksellisen vahvasta vertailukaudesta. Oikaistu liikevoittoprosentti oli lähes 15 prosenttia toisella neljänneksellä.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla maaliteollisuus maailmanlaajuisesti on kohdannut ennen näkemättömiä rajoitteita raaka-aineiden saatavuudessa, ja tämä kehitys on kiihtynyt toisella neljänneksellä. Raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien kustannusten nousu vaikutti kustannustasoomme, ja samanaikaisesti ilmenneet raaka-aineiden saatavuusongelmat vaikuttivat kykyymme palvella asiakkaitamme.

Vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla liikevaihto kasvoi 8 prosenttia vertailukaudesta (11 prosenttia ilman valuuttakurssien vaikutusta), ja oikaistu liikevoitto kasvoi 4 prosenttia vuoden 2020 ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. PPG:n ostotarjouksen toteuttamisen johdosta Tikkurilan liiketulos sisältää 12,9 miljoonaa euroa vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, jotka koostuvat neuvonantajapalkkioista ja henkilöstön palkitsemisjärjestelmiin liittyvistä kuluista.

Tikkurilan kauppa- ja rakennusmaalien liikevaihto kasvoi sekä ulko- että sisämaaleissa. Liikevaihto kasvoi kaikilla päämarkkina-alueilla, paitsi Suomessa, jossa toinen neljännes jäi hieman vertailukaudesta. Teollisuusmaalien liikevaihto kasvoi vertailukaudesta sekä metalli- että puuteollisuusmaaleissa.

Vaihtelevista koronarajoituksista huolimatta Tikkurilan toimintamaissa olemme pysyneet täysin toimintakykyisenä myös toisella neljänneksellä.

Odotamme, että raaka-aineiden hinnannousu ja rajoitteet joidenkin raaka-aineiden saatavuudessa jatkuvat vuoden 2021 toisella puoliskolla. Keskitymme palvelemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla myös raaka-aineiden saatavuusrajoitteiden jatkuessa. Turvaamme kannattavuuttamme tässä inflaatioympäristössä järkevällä katehallinnalla ja harkituilla hinnankorotuksilla.

PPG Industries, Inc. toteutti vapaaehtoisen ostotarjouksen 10.6.2021. Kesäkuun 2021 lopussa PPG Industries, Inc.:n omistusosuus kokonaan omistamiensa tytäryhtiöiden kautta oli 97,3 prosenttia Tikkurilan osakkeista ja äänistä. PPG on aloittanut osakeyhtiölain mukaisen lunastusmenettelyn koskien vähemmistöosakkeita.

Avainluvut

Nettovelkaantumisaste (gearing), % 28,5% 55,8% 6,7%
Sidotun pääoman tuotto (ROCE), %, rullaava 21,0% 20,5% 24,0%
Rahavirta investointien jälkeen -7,9 11,4 -169,4% -40,1 -5,9 -575,0% 92,0

1) Vertailukelpoinen liikevaihto ilman valuuttakurssivaikutusta.
* prosenttiyksikköä.

Konferenssipuhelu

Tikkurila ei järjestä konferenssipuhelua analyytikoille ja sijoittajille koskien vuoden 2021 puolivuosikatsausta.

Markus Melkko, va. toimitusjohtaja ja talousjohtaja

Kaikki yhteydenotot CEO Officen kautta, puh. 044 314 1381

Tikkurilan Viestintä
Communications.Tikkurila@tikkurila.com.

Liite: Tikkurilan Puolivuosikatsaus 2021

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Yhdessätoista maassa toimivat 2 600 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 582 miljoonaa euroa vuonna 2020. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.