• Tikkurila/

Tikkurilan tilinpäätöstiedote tammi-joulukuulta 2015 - Tasaisen hyvä suhteellinen kannattavuus markkinahaasteista huolimatta

9.2.2016 klo 9.00 (CET+1)

Tikkurilan tilinpäätöstiedote tammi-joulukuulta 2015
- Tasaisen hyvä suhteellinen kannattavuus markkinahaasteista huolimatta

Vuosi 2015 lyhyesti

• Liikevaihto laski 5,5 prosenttia 584,1 miljoonaan euroon (2014: 618,4).
  • Liikevoitto (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä oli 58,9 (64,2) miljoonaa euroa eli 10,1 (10,4) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 61,7 (63,7) miljoonaa euroa eli 10,6 (10,3) prosenttia liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,94 (1,10) euroa.
  • Rahavirta investointien jälkeen oli 32,6 (49,9) miljoonaa euroa.

Loka-joulukuu 2015 lyhyesti

• Liikevaihto laski 0,9 prosenttia 103,4 miljoonaan euroon (10-12/2014: 104,4).
  • Liiketulos (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä oli -11,1 (-13,2) miljoonaa euroa eli -10,7 (-12,6) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketulos (EBIT) oli -10,3 (-13,9) miljoonaa euroa eli -9,9 (-13,3) prosenttia liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos oli -0,25 (-0,19) euroa.

Osingonjakoehdotus

• Hallitus ehdottaa osingoksi 0,80 (0,80) euroa osakkeelta, eli noin 85 (73) prosenttia konsernin tilikauden 2015 osakekohtaisesta tuloksesta.

Tilikauden 2016 liikevaihto- ja liikevoittoennusteet

• Tikkurila arvioi tilikauden 2016 liikevaihdon olevan tilinpäätöstiedotteen julkaisuhetken valuuttakursseilla vuoden 2015 tasolla. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan vuoden 2015 tasolla.
Avainluvut
(Milj. euroa) 10-12/2015 10-12/2014 Muutos-% 1-12/2015 1-12/2014 Muutos-%
Tuloslaskelma
Liikevaihto 103,4 104,4 -0,9 % 584,1 618,4 -5,5 %
Liikevoitto (EBIT) ilman kertaluonteisia eriä -11,1 -13,2 16,1 % 58,9 64,2 -8,2 %
Liikevoitto-% (EBIT-%) ilman kertaluonteisia eriä -10,7 % -12,6 %   10,1 % 10,4 %
Liikevoitto (EBIT) -10,3 -13,9 25,9 % 61,7 63,7 -3,2 %
Liikevoitto-% (EBIT-%) -9,9 % -13,3 %   10,6 % 10,3 %
Tulos ennen veroja -13,7 -9,7 -41,9 % 52,8 63,3 -16,6 %
Katsauskauden tulos -11,0 -8,2 -33,3 % 41,5 48,3 -14,0 %
Muita keskeisiä tunnuslukuja
Tulos per osake, euroa -0,25 -0,19 -33,1 % 0,94 1,10 -14,1 %
Sidotun pääoman tuotto (ROCE), %, rullaava 22,2 % 22,9 %   22,2 % 22,9 %
Rahavirta investointien jälkeen -1,6 7,6   32,6 49,9 -34,5 %
Korollinen nettovelka kauden lopussa     46,2 47,4 -2,4 %
Nettovelkaantumisaste (gearing), %     23,7 % 24,6 %
Omavaraisuusaste, %     51,1 % 49,5 %
Henkilöstö kauden lopussa     3 100 3 142 -1,3 %

Toimitusjohtaja Erkki Järvinen:

"Vuoden viimeisen neljänneksen liikevaihto oli vertailukauden tasolla ja liiketappio pieneni. Parannus johtui Venäjällä tehdyistä myyntihintojen korotuksista ja Kiinan hyvästä kehityksestä.

Koko vuoden kuvaa viimeinen neljännes ei muuttanut. Vuoden aikana hyvässä vedossa olleet markkinat, kuten Ruotsi, Puola, Baltia ja Kiina, jatkoivat vahvasti. Ruotsin ja Puolan kansantalouksien kasvu on EU-alueen kärkipäätä, mikä heijastui myönteisesti myös maalimarkkinaan. Kasvuamme on tukenut näissä maissa myös omat ponnistelumme markkinakysynnän piristämiseksi. Myyntivolyymimme kasvoivat voimakkaasti Kiinassa, missä vähittäiskauppaverkostomme laajeni 100 uudella yhteistyökumppaniemme avaamalla myymälällä. Uskomme vahvan kehityksen jatkuvan näillä markkinoilla myös jatkossa.

Koko vuoden euromääräinen liikevaihto laski 6 prosenttia, mutta vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi. Suhteellinen kannattavuutemme säilyi edellisvuoden tasolla. Saavutukseen on pakko olla tyytyväinen idän vaikeat markkinaolosuhteet huomioon ottaen. Venäjän tilanteessa ei ole odotettavissa käännettä parempaan ainakaan lähiaikoina. Ruplan kurssi on jatkanut heikentymistään kuluvan vuoden alussa, kuluttajien ostovoima supistunut ja tuontitavaroiden markkinaosuudet pienentyneet. Näiden seikkojen valossa pyrimme jatkossa lisäämään paikallista valmistusta ja raaka-ainehankintaa Venäjällä ja sen lähialueilla entisestään myynnin ja kannattavuuden turvaamiseksi.

Tavoitteenamme on kasvaa markkinaympäristön haasteista huolimatta. Kasvua haetaan monipuolisesti eri maantieteellisiltä alueilta ja tuoteryhmistä. Kasvutavoitteen saavuttamisen tukemiseksi olemme viime vuosina muokanneet yhtiön rakennetta ja suoraviivaistaneet toimintatapoja. Kuluvan vuoden liikevaihdon arvioimme olevan tilinpäätöstiedotteen julkaisuhetken valuuttakursseilla vuoden 2015 tasolla. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioimme olevan vuoden 2015 tasolla."

Näkymät vuodelle 2016

EU-alueelle odotetaan vakaata mutta kohtuullisen alhaista kasvua. Länsimarkkinoiden, ennen kaikkea Ruotsin ja Puolan, painoarvon arvioidaan edelleen kasvavan. Venäjän heikko taloustilanne ja alhainen ruplan kurssi tekevät toimintaympäristöstä vaikean vuonna 2016. Venäjällä maalinkysynnän odotetaan laskevan ja alemman hinta- ja laatukategorian tuotteiden suhteellisen markkinaosuuden kasvavan. Tikkurilan suunnitelmana on korottaa myyntihintoja lähinnä Venäjällä sekä lisätä paikallista valmistusta ja raaka-ainehankintaa. Myynti- ja markkinointipanostuksia jatketaan aiempien vuosien tapaan markkina-aseman vahvistamiseksi, mutta toiminnan tehostamista ja kustannussäästöjä haetaan aktiivisesti kaikissa toiminnoissa.

Ohjeistus vuodelle 2016

Hallituksen ehdotus voittovarojen käytöstä

Tikkurila Oyj:n jakokelpoinen oma pääoma oli 31.12.2015 yhteensä 157,8 miljoonaa euroa: sijoitetun vapaan oman pääoman rahaston määrä oli 40,0 miljoonaa euroa ja kertyneiden voittovarojen määrä 117,8 miljoonaa euroa. Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että 31.12.2015 päättyneeltä tilikaudelta jaetaan osinkoa 0,80 euroa osakkeelta ja että jäljelle jäävät voittovarat jätetään vapaaseen omaan pääomaan. Ehdotettu osinko on yhteensä noin 35,3 miljoonaa euroa, ja se vastaa noin 85 prosenttia konsernin tilikauden 2015 nettotuloksesta. Ehdotettu osingonmaksun täsmäytyspäivä on 8.4.2016 ja osingonmaksupäivä 15.4.2016.

Tiedotustilaisuus ja webcast-lähetys

Tiedotustilaisuus Tikkurilan vuoden 2015 tilinpäätöstiedotteesta järjestetään tiedotusvälineille ja analyytikoille hotelli Kämpin Akseli Gallén-Kallela -salissa (Pohjoisesplanadi 29, 00100 Helsinki) tänään 9.2.2016 klo 12.00. Tilaisuus on suomenkielinen. Tiedotustilaisuuteen osallistujille on tarjolla lounas samoissa tiloissa alkaen klo 11.30. Tulosta esittelevät toimitusjohtaja Erkki Järvinen ja CFO Jukka Havia.

Englanninkielinen webcast-lähetys järjestetään 9.2.2016 klo 15.00, ja se on seurattavissa internetin kautta osoitteessa www.tikkurilagroup.fi. Webcast-lähetyksen yhteydessä järjestetään puhelinkonferenssi, jonka tiedot on esitetty alla:

+358 9 6937 9590 (soittajat, Suomi)
+44 20 3427 1919 (soittajat, UK)
+1212 444 0412 (soittajat, USA)
Osallistujatunnus: 2434440

Webcast-lähetyksen taltiointi on saatavilla osoitteessa www.tikkurilagroup.fi/sijoittajat myöhemmin samana päivänä.

Tilinpäätöstiedote ja esitysmateriaali ovat ladattavissa ennen tilaisuuden alkua osoitteesta www.tikkurilagroup.com/fi/sijoittajat.

Erkki Järvinen, toimitusjohtaja

Erkki Järvinen, toimitusjohtaja
matkapuh. 0400 455 913, erkki.jarvinen@tikkurila.com

Jukka Havia, CFO