Tikkurilan vuoden 2020 väri: When life gives you lemons, make lemonade

Tikkurilan vuoden väri on H300 Lemonade, joka edustaa positiivisuutta ja optimismia. Vuoden väri ja värikokoelma kutsuu tarkastelemaan arjen keskellä elämän valoisaa puolta.

Raikas keltainen H300 Lemonade on jatkumoa keltaisten trendille, joka on ollut näkyvissä niin muodissa kuin sisustuksessa. Väri on samaan aikaan kirkas ja pehmeä, energisoiva ja hienostunut – ilahduttava sävy korvaamaan arjen harmaat ja beiget. Lemonade on tuulahdus raikasta ilmaa ja muistuttaa meitä positiivisuuden voimasta. Jossain on aina nähtävissä valonpilkahdus, aina on mahdollisuus muutokseen – niin kotona, kuin maailmallakin. H300 Lemonade jatkaa samaa positiivisuuden sanomaa kuin viime vuoden väri K319 Flamingo.

Tavanomainen taianomaiseksi

Muotisuunnittelija Laura Juslin ja arkkitehti Lilli Maunula suunnittelivat Color Now 2020 vuoden värin ja värikokoelman yhdessä Tikkurilan väriasiantuntija Irina Hanhisalon kanssa. Konseptin lähtökohtana oli tavanomaisen muuttaminen taianomaiseksi.

”Konseptissa haluttiin tehdä arkipäiväisistä asioista värin avulla mielenkiintoisia ja uusia. Pienellä määrällä maalia voi muuttaa jopa hieman tylsät, arkiset tilat taianomaisiksi värien ja tekstuurien avulla. Vaikka värikokoelma liittyykin trendeihin, sen tarkoitus ei ole olla liian hienostunut”, toteaa Irina Hanhisalo.

Lopputuloksena syntynyt, kahdeksan väriä sisältävä värikokoelma, tuntuu uudelta ja tutulta samaan aikaan. Värikokoelmassa syvät ja tummat, sekä viileän raikkaat sävyt, yhdistyvät leikkisäksi kokonaisuudeksi. Värikokoelma inspiroi kokeilemaan yllättäviä ja ilahduttavia väripareja.

Color Now 2020 -värikokoelma

Suunnittelijaduo JuslinMaunula lähestyy värejä uteliaisuudella ja rohkeudella. Monialaisen suunnittelijakaksikon päämääränä on löytää uusia näkökulmia muodin ja suunnittelun maailmaan. Oikealta tuntuvien väriyhdistelmien löytäminen on kuin taajuuksien jatkuvaa virittämistä. Sen sijaan, että suunnittelijat tukeutuisivat tavanomaisiin ratkaisuihin, he haastavat itseään uusien väriyhdistelmien avulla.

Inspiraatio vuoden 2020 värikokoelmalle löytyi designin ja muodin maailmasta, niin menneiltä vuosikymmeniltä kuin nykypäivästäkin.

”Color Now 2020 -värikokoelmasta ei voinut esimerkiksi jättää yhtään valittua väriä pois, koska kaikki värit tukevat toisiaan”, Juslin ja Maunula kertovat.

Color Now 2020 -projekti oli Juslinille ja Maunulalle palkitseva. Lopputulos saa suunnittelijakaksikon hymyilemään.

”Suunnittelufilosofiamme kävi hyvin yhteen Tikkurilan kanssa. Väri ja ripaus luovuutta ovat kaikki, mitä tarvitaan siihen, että arkisesta tilasta tai esineestä voi tulla se kaikista rakkain. Sama pätee maaliin”, suunnittelijat toteavat.

Sanonta ”Jos elämä antaa sitruunoita, tee niistä limonadia”, tiivistää hyvin Color Now 2020 tausta-ajatuksen.

Irina Hanhisalo
Color Category Manager
irina.hanhisalo@tikkurila.com

Saija Muona
Marketing Director
saija.muona@tikkurila.com

Katso lisää kuvia kokoelmasta

#ColorNow2020

Tikkurila on johtava pohjoismainen maalialan yritys. Kehitämme vuosikymmenten kokemuksella korkealuokkaisia tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat asiakkaillemme ajan ja sään kestävää laatua. Noin kymmenessä maassa toimivat 2 700 työntekijäämme haluavat luoda kestävää tulevaisuutta merkityksellisten pintojen avulla. Liikevaihtomme oli 562 miljoonaa euroa vuonna 2018. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingissä. Pohjoismaista laatua alusta loppuun vuodesta 1862.