Uudet, nopeasti kuivuvat Temadur-maalit lyhentävät tuotannon läpimenoaikoja

Tikkurila Oyj:n teollisuusmaalien tuotevalikoimaa on täydennetty uusilla, nopeasti kuivuvilla yksikerrospolyuretaanimaaleilla. Temadur SC-F -sarjalla on lyhyempi kuivumisaika kuin edeltävällä Temadur SC -sarjalla.

Uudet Temadur-maalit sisältävät korroosionestopigmenttejä ja ovat sen vuoksi erinomaisia tuotteita yksikerrosmaaleiksi esim. maatalous- tai maansiirtokoneisiin sekä metallirakenteisiin, joilla on korkeat esteettiset vaatimukset. Kuivakalvonpaksuudeksi suositellaan 120 μm kertalevityksellä, jolloin saavutetaan jo erittäin hyvä sään- ja kulutuksenkestävyys. Temadur SC-F -sarjan maaleja suositellaan teräspinnoille, jotka on suihkupuhdistettu esikäsittelyasteeseen Sa2½ tai pinnoille, jotka on pohja-maalattu jollakin näistä Tikkurilan tuotteista: Temadur 20, Temacoat GPL-S Primer tai Temanyl PVB.

Muutamat Tikkurilan asiakkaat ovat jo vaihtaneet vanhat Temadur-maalinsa uusiin tuotteisiin. Selkeimmät hyödyt tästä vaihdosta ovat olleet matalampi lämpötila kuivausuunissa ja lyhyempi kuivumisaika. Nopeampi läpimenoaika tuo kustannussäästöjä tuotantoon. Uuden Temadur SC-F -sarjan kehitystyössä Tikkurilan tavoitteena oli erityisesti maalattujen tuotteiden kuivumisajan lyhentäminen.

Uusista Temadur SC-F -maaleista on saatavilla kolme kiiltoastetta: puolihimmeä, puolikiiltävä ja kiiltävä. Tuotteita voidaan sävyttää Tikkurilan Temaspeed Premium -sävytysjärjestelmällä seuraavien värikarttojen mukaan: RAL, NCS, SSG, BS, Monicolor Nova ja Symphony.

Mikko Kujala

Erikoistutkija, tutkimus, tuotekehitys ja innovaatiot, metallipinnat, Tikkurila Oyj

puh. (09) 8577 4602, 050 311 1244, s-posti mikko.kujala(at)tikkurila.com

Kuva: Atlas_Copco_Dynapac_katujyra