• Tikkurila/

Väritehtaan alueen kaavoitus käynnistyi Vantaalla – PPG Tikkurila valitsi DEAS AM:n kumppaniksi alueen kehitykseen

Vantaan Tikkurilaan rakennettavan Väritehtaan alueen suunnittelu etenee vauhdilla. Maa-alueet pääasiassa omistava maalialan yritys PPG Tikkurila on valinnut kumppanikseen DEAS Asset Managementin vetämään alueen suunnittelua ja kehitystä yhdessä yhtiön ja Vantaan kaupungin kanssa. Alueen ensimmäinen asemakaavaprosessi on edennyt osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheeseen.

Vantaalle rakennettavan Väritehtaan alueen kaavoitus on käynnistynyt. Alueen ensimmäinen asemakaavan muutos on edennyt osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheeseen, joka käynnistää laajan asemakaavoitusprosessin. Kaavamuutoksista vastaa Vantaan kaupunki. PPG Tikkurila on valinnut alueen kehitykseen kumppanikseen kiinteistöalan asiantuntijayrityksen DEAS Asset Managementin.

­– Alueelle suunnitellaan monipuolisesti asumista, palveluja ja työpaikkoja. PPG Tikkurilalle on tärkeää, että alue ja meidän oma toimintamme voivat kehittyä rinnan pitkällä aikavälillä historiaa ja ympäristöä kunnioittaen, sanoo projektijohtaja Jari Lassila PPG Tikkurilasta.

Väritehtaan alue on lähes nykyisen Tikkurilan keskustan kokoinen. Alue sijaitsee PPG Tikkurilan tehtaiden, Heurekan pysäköintialueen, niiden väliin jäävien kartano- ja puistoalueiden sekä Keravanjoen rannan välissä. Väritehtaan alue liittyy kiinteästi Tikkurilan nykyiseen keskustaan ja sijaitsee Vantaan tulevan raitiovaunureitin varrella. Kaavoitusta edelsi alueen suunnittelusta viime vuonna järjestetty kansainvälinen arkkitehtikilpailu, jonka voittivat Arkkitehtitoimisto NOAN ja Arkkitehdit Anttila ja Rusanen.

Suunnitteilla alueen historiaan nojaava urbaani alue

Väritehtaasta tulee kantakaupunkimainen alue, jonka erityispiirteiksi nostetaan sen kerroksellinen historia sekä Keravanjoen rantamaisema koskineen. Nyt käynnistynyt alueen ensimmäinen asemakaavamuutos koskee vain osaa alueesta.

– Väritehtaan alueesta tulee poikkeuksellinen koko Suomen mittakaavassa, sillä tällaista teollisuushistorian ja modernin asumisen sekä työssäkäynnin yhdistelmää näyttävän koskimaiseman kupeessa ei ole missään muualla, sanoo kiinteistökehitysjohtaja Johanna Saarivuo DEASista.

Asemakaavan muutosprosessiin kuuluva osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 31.5.–30.6.2023. Suunnitelmassa kerrotaan muun muassa kaavoituksen tavoitteet, arvio aikataulusta ja etenemisestä sekä se, miten kaavan vaikutuksia arvioidaan. Seuraava vaihe on asemakaava-alueen jatkosuunnittelu. Samaan aikaan jatkuu koko Väritehtaan alueen kaavarungon laatiminen.

Koteja, työpaikkoja ja palveluja

Käsillä oleva suunnittelualue on Väritehtaan alueen kaupunginosan ensimmäinen asemakaavan muutosalue. Asemakaavalla on tarkoitus mahdollistaa alueelle monenlaisia toimintoja: niin koteja, työpaikkoja, pysäköintitaloa, kauppoja kuin päiväkotiakin.

Rakentamisen tavoitteena on jokirannan elävöittäminen, jotta kosken äärelle saadaan kaikille houkutteleva virkistäytymispaikka. Rannan rakennusten suunnittelussa otetaan huomioon muun muassa se, että saadaan ilta-aurinkoon suuntautuvia palveluita.

– Kaavamuutosten tavoite on kunnioittaa alueen historiaa. Luonto, kulttuuriperintö ja teollisuushistoria antavat erityisen hienot lähtökohdat toiminnoiltaan monipuolisen ja ympäristöltään rikkaan alueen suunnittelulle. Alue laajentaa saumattomasti Tikkurilan olemassa olevaa keskustaa, sanoo aluearkkitehti Marjaana Yläjääski Vantaan kaupungilta.

Syksyllä on edessä kaupungin järjestämä, kaavoitusprosessiin kuuluva asukastilaisuus. Kaupunki viestii asiasta erikseen.

PPG Tikkurila jatkaa toimintaansa alueella

Tuleva Väritehtaan alue käsittää koko PPG Tikkurilan Vantaalla omistaman noin 21 hehtaarin kokoisen maa-alueen sekä ympäröiviä kaupungin omistamia maita.

PPG Tikkurilan tuotanto jatkuu nykyisissä tehtaissa nykyisillä paikoilla samalla kun koko konsernin pitkän aikavälin suunnitelmat tarkentuvat. PPG Tikkurilan ja sen yhdysvaltalaisen emoyhtiön PPG Industriesin laajaa tuotantoverkostoa suunnitellaan kokonaisuutena. Yhtiö ei ole tehnyt päätöksiä uuden tehtaan rakentamisesta Suomessa, ja tuotteiden valmistus jatkuu nykyisissä yksiköissä.

– PPG Tikkurila panostaa toimintaansa ja alueen vaiheittaiseen kehittämiseen. Meillä on alueella pitkä historia jo vuodesta 1862. Yrityksemme on toiminut perustamisestaan lähtien alueella, ja toimipaikalla on merkittävä rooli myös jatkossa, Lassila sanoo.

KUVA: arkkitehtikilpailun voittajien (Arkkitehtitoimisto NOAN ja Arkkitehdit Anttila ja Rusanen) havainnekuvat alueesta

Jari Lassila
projektijohtaja
PPG Tikkurila
jlassila@ppg.com

Marjaana Yläjääski
aluearkkitehti
Vantaan kaupunki
marjaana.ylajaaski@vantaa.fi

Johanna Saarivuo
kiinteistökehitysjohtaja
DEAS Asset Management
JOSA@deas-asset.com

Vantaan kaupunki

Rohkea, rento ja viihtyisä Vantaa on Euroopan nouseva innovaatiokaupunki 2021. Vantaalta on loistavat yhteydet pääkaupunkiseudulle, muualle Suomeen ja maailmalle. Omaleimaiset kaupunkikeskukset tarjoavat erilaisia vaihtoehtoja asumiseen. Tapahtumia, nähtävää ja koettavaa riittää sekä vantaalaisille että vierailijoille. Kansainvälisen lentoaseman ympärille syntyy jatkuvasti uutta toimintaa.

PPG Tikkurila

PPG Tikkurila syntyi vuonna 2021, kun Tikkurila yhdistyi PPG:n kanssa. Juuremme ulottuvat kuitenkin aina vuoteen 1862, jolloin Tikkurila perustettiin. Alun perin pienenä öljynpuristamona aloittaneesta yrityksestämme kasvoi aikojen kuluessa johtava pohjoismainen maalialan yritys. Meitä on lähes 2 400 ja toimimme yhteensä 10 maassa.

DEAS Asset Management

DEAS Asset Management on yksi pohjoismaiden johtavista kiinteistövarainhoitajista vastaten 9,4 miljardin euron kiinteistöomaisuudesta, käsittäen yli 500 kiinteistöä, yhteensä 3,5 miljoonaa neliömetriä toimistoja, asuntoja, liiketiloja ja logistiikkaa. Tarjoamme laaja-alaisia asiantuntijapalveluita kiinteistönomistajille. Vaativien kiinteistöjen ja uusien alueiden kehittäminen on erityisen lähellä sydäntämme.