• Tikkurila/

Vuoden 2017 maailmannäyttelyn Suomen paviljonki maalataan Tikkurilan kestävillä ratkaisuilla

10.3.2017 klo 09.00

Vuoden 2017 maailmannäyttely järjestetään Astanassa Kazakstanissa 10.6-10.9.2017 välisenä aikana. Näyttelyn teema "Future Energy" esittelee kestävää energiaa ja designia. Yli 100 maata on ilmoittanut osallistuvansa näyttelyyn.

Suomi osallistuu Astanan maailmannäyttelyyn omalla paviljongillaan, jossa teemana on "Sharing Pure Energy". Suomi esittelee näyttelyvieraille suomalaista energiaosaamista ja cleantech-asiantuntemusta sekä digitaalisia ratkaisuja, koulutusta, terveysalan teknologiaa ja terveydenhoitoa tunnettujen suomalaisten brändien kautta.

Tikkurila on yksi Suomen paviljongin avainkumppaneista. Näyttelyssä Tikkurila esittelee ratkaisujaan energiatehokkuuteen ja kestävämpään arkeen. Kaikki Suomen paviljongin ulko- ja sisäpinnat maalataan Tikkurilan pintakäsittelyratkaisuilla.

Ateljé Sotamaan suunnittelema Suomen paviljonki koostuu viidestä erillisestä rakennuksesta, jotka on valmistettu ristiinlaminoidusta massiivipuusta (CLT). Jokaisella rakennuksella on omanlaisensa maailmannäyttelyn teemaa tukevat sisustus, tunnelma ja tarina.

"Suomen paviljongin arkkitehtuuri ja näyttelysisältö nivoutuvat toisiinsa ennen näkemättömällä tavalla. Yksi rakennuksista keskittyy energian tuotantoon, toinen energiatehokkuuteen, kolmas puhtaaseen veteen, neljäs koulutukseen ja viides toimii kahvilana. Kunkin rakennuksen tunnelma rakennetaan digitaalisen maailman ja luonnon välimaastoon", kertoo Kivi Sotamaa, toinen Suomen paviljongin arkkitehdeistä.

"Me suunnittelijat olemme valinneet Suomen paviljongin pintakäsittelyratkaisut yhteistyössä Tikkurilan kanssa. Maalien rooli on erityisen tärkeä, koska värien ja valaistuksen avulla liitetään rakennuksen arkkitehtuuri, pinnat ja tunnelma kullekin rakennukselle valittuun teemaan ja sisältöön. Tavoitteenamme on luoda voimakkaita kontrasteja ja elämyksiä sekä osallistaa näyttelyvieraita erilaisin keinoin," lisää Sotamaa.

Tikkurila aloitti liiketoiminnan Kazakstanissa vuonna 2006 ja toimii nykyään kaikissa Keski-Aasian maissa. Tikkurila on premium-tuotteiden markkinajohtaja Kazakstanissa. Yritys oli ensimmäinen länsimainen maalien valmistaja, joka on aloittanut maassa paikallisen tuotannon.

"Tikkurila on aktiivinen toimija Kazakstanissa. Tällä hetkellä työllistämme maassa 40 henkilöä. Vuonna 2015 avasimme tehtaan Almatyyn, joka valmistaa vesiohenteisia kauppa- ja rakennusmaaleja Keski-Aasian markkinoille", kertoo Tikkurilan toimitusketjusta vastaava johtaja Petri Miettinen.

"Haluamme kehittää maali- ja rakennusalaa tarjoamalla markkinoille korkealaatuisia, turvallisia ja ympäristöystävällisiä tuotteita. Meille maailmannäyttely on tärkeä tilaisuus esitellä tuotteitamme ja osaamistamme pintakäsittelyn ammattilaisena. Samalla pääsemme tuomaan esiin pintojen suojaamisen ja sisustamisen mittavia mahdollisuuksia - kestävä kehitys edellä, totta kai," Miettinen lisää.

www.expo2017.fi

Petri Miettinen, Senior Vice President, Supply Chain Management & HSEQ
Tel. +358 50 311 1281, petri.miettinen@tikkurila.com

Tikkurila on johtava maalialan ammattilainen Pohjoismaissa ja Venäjällä. Olemme perinteikäs suomalainen yritys, joka toimii nykyään 14 maassa. Laadukkaiden tuotteiden ja kattavien palvelujen avulla varmistamme markkinoiden parhaan käyttäjäkokemuksen. Kestävää kauneutta vuodesta 1862.