• TikTok/

TikTok lanseeraa STEM-syötteen Euroopassa – tavoitteena kannustaa lisää ihmisiä teknisten aineiden pariin myös Suomessa

Report this content

TikTok ottaa käyttöön STEM-oppiaineisiin liittyvän syötteen edistääkseen kiinnostusta luonnontieteisiin, teknologiaan, insinööritieteisiin ja matematiikkaan. STEM-syöte on ollut yhdysvaltalaisten käyttäjien saatavilla reilun vuoden ajan, ja se on lisännyt käyttäjien kiinnostusta STEM-sisältöä kohtaan sekä kasvattanut aiheiseen liittyvän sisällön määrää. Suomalaiset käyttäjät voivat käyttää kuratoitua sisältöä 16. toukokuuta alkaen. Syötteen tavoitteena on lisätä suomalaisten nuorten kiinnostusta STEM-aineita kohtaan.

Pelkästään kolmen viime vuoden aikana TikTokissa on julkaistu lähes 15 miljoonaa STEM-aiheista videota. Viime keväänä sovellus lanseerasi Yhdysvalloissa uuden syötteen, joka on kuratoitu kokonaan STEM-oppiaineisiin – luonnontieteisiin, teknologiaan, insinööritieteisiin ja matematiikkaan – liittyvästä sisällöstä. Tarkoitus oli, että sisältö saataisiin koottua yhteen paikkaan sovelluksessa. Aloite on osa STEM-aineiden edistämistä, yhteisön luomista ja nuoremman sukupolven innostamista aiheeseen.

STEM-syöte tulee käyttöön Suomessa 16. toukokuuta koko Euroopan markkinat kattavan lanseerauksen yhteydessä. TikTok toivoo, että STEM-aiheet nousevat käyttäjien keskuudessa yhtä vahvasti esiin, kuten #BookTok on tehnyt kirjojen lukemisen ja #LearnonTikTok uuden oppimisen kohdalla. Yhdysvalloissa tapahtuneen lanseerauksen jälkeen kolmannes teini-ikäisistä on käynyt STEM-syötteessä viikoittain, ja aiheisiin liittyvän sisällön saatavuus on kasvanut maailmanlaajuisesti 24 prosenttia.

"Uskomme, että uteliaisuus on ratkaisevan tärkeää TikTok-kokemuksen kannalta. Autamme jatkuvasti yhteisöämme uuden ja merkityksellisen sisällön löytämisessä esittelemällä uusia ja jännittäviä formaatteja. Toivomme, että STEM-syötteen lanseeraus Euroopassa inspiroi uuden sukupolven insinöörejä, matemaatikkoja ja luonnontieteiden harrastajia", sanoo TikTok EMEA-alueen johtaja Marlène Masure

Jotta erityisesti nuoria kannustettaisiin tutkimaan STEM-aiheita, alle 18-vuotiailla käyttäjillä STEM-syöte on sovelluksessa oletusarvoisesti käytössä. Yli 18-vuotiaat voivat itse manuaalisesti aktivoida STEM-syötteen sovelluksen sisältöasetusten kautta, jolloin se näkyy vaihtoehtona For You -syötteen vieressä.

Syötteeseen on liitetty tunnettuja STEM-aiheiden tekijöitä ja tilejä, kuten ruotsalainen @Eleonorasvanberg. Eleonora on yksi STEM-alan tunnetuimmista ja nopeimmin kasvavista sisällöntuottajista. Hän opiskeli fysiikkaa ja matematiikkaa Tukholmassa ja teki maisterintutkinnon Cambridgessa Englannissa. Nyt hän tekee väitöskirjaa Oxfordin yliopistossa.

Auttaakseen TikTok-yhteisöä kuratoimaan ja toimittamaan laadukasta sisältöä käyttäjille alusta laajentaa kumppanuuttaan Common Sense Networksin kanssa. Sen tehtävänä on luoda ja kuratoida turvallista, nuorille ja perheille sopivaa ja kiinnostavaa sisältöä. Common Sense Networks arvioi kaiken sisällön ja varmistaa, että se soveltuu STEM-virtaan. Kumppaneihin kuuluu myös Poynter Institute, joka on maailman johtava faktantarkistusorganisaatio. Se arvioi esitetyn tiedon luotettavuuden. Jos sisältö ei läpäise molempien organisaatioiden tarkastuksia, sitä ei saa liittää STEM-virtaan.

Lisätietoja medialle:

Parisa Khosravi
Nordic Communications Lead
parisa.khosravi@tiktok.com

Veera Hautamäki
Viestintätoimisto Manifesto
veera.hautamaki@manifesto.fi

Tietoja TikTokista
TikTok on johtava lyhytmuotoisten mobiilivideoiden kanava. Missiomme on innostaa luovuuteen ja tuottaa iloa käyttäjille. TikTokin maailmanlaajuiset pääkonttorit sijaitsevat Los Angelesissa ja Singaporessa, ja muita toimistoja on muun muassa New Yorkissa, Lontoossa, Dublinissa, Pariisissa, Berliinissä, Dubaissa, Jakartassa, Soulissa ja Tokiossa.