• TikTok/

TikTok merkitsee jatkossa automaattisesti tekoälyllä tuotetun sisällön – työkalu käytössä ensimmäisenä toimialalla

Report this content

TikTokin työ tekoälyn luoman sisällön tunnistamiseksi sovelluksessa etenee. Yhtiö alkaa automaattisesti merkitä tekoälyllä tuotetun sisällön, kun se ladataan tietyiltä muilta alustoilta. TikTok tekee yhteistyötä Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) -järjestön kanssa ja ottaa ensimmäisenä videonjakoalustana käyttöön järjestön Content Credentials -teknologian.

Tekoäly tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia TikTokin sisällöntuottajille. Sisältö voi kuitenkin hämmentää tai johtaa käyttäjiä harhaan, jos sitä ei tunnisteta tekoälyn tuottamaksi. TikTok on jo yli vuoden ajan vaatinut kaikkia käyttäjiä, jotka tekevät sisältöjä TikTokin omilla tekoälyefekteillä, merkitsemään sisältönsä ohjeiden mukaisesti. Tätä varten TikTok lanseerasi viime syksynä oman työkalunsa, jota on sen jälkeen käyttänyt yli 37 miljoonaa sisällöntuottajaa.

Nyt yhteistyö C2PA-järjestön kanssa laajentaa entisestään TikTokin kykyä tunnistaa automaattisesti tekoälyn luomaa sisältöä, kun sitä ladataan tietyiltä muilta alustoilta. TikTokista tulee ensimmäinen videonjakoalusta, joka ottaa käyttöön C2PA:n sisällön Content Credentials -todentamisteknologian. Se liittää sisältöön "metatietoja", joiden avulla tekoälyllä tuotettu sisältö voidaan tunnistaa ja merkitä välittömästi.

Ominaisuus otetaan käyttöön tänään ja sitä sovelletaan kaikkiin käyttäjiin maailmanlaajuisesti tulevina viikkoina. TiKTok myös liittyy Adoben johtamaan Content Authenticity Initiative (CAI) -aloitteeseen) edistääkseen Content Credentials -toiminnon käyttöönottoa toimialalla.

"TikTokilla on laaja yhteisö sisällöntekijöitä ja -käyttäjiä maailmanlaajuisesti. Olemme iloisia toivottaessamme heidät tervetulleiksi sekä C2PA:n että CAI:n piiriin, jotka lisäävät läpinäkyvyyttä ja autenttisuutta alustalla. Aikana, jolloin mitä tahansa digitaalista sisältöä voidaan muuttaa, on tärkeää tarjota yleisölle keinoja erottaa mikä on totta ja mikä ei. Tämänpäiväinen lanseeraus on ratkaiseva askel kohti tavoitteen saavuttamista”, sanoo Dana Rao, Adoben lakiasiainjohtaja.

Vaikka asiantuntijat suosittelevat yleisesti AIGC (AI-generated content) -merkintää keinona tukea vastuullista sisällöntuotantoa, he myös varoittavat merkintöjen aiheuttamasta sekaannuksesta, jos katsojilla ei ole kontekstia niiden tarkoituksesta. Kouluttaakseen käyttäjäyhteisöään TikTok on tehnyt yhteistyötä asiantuntijoiden, kuten Mediawisen, kanssa medialukutaitokampanjoiden kehittämiseksi. Tämä auttaa TikTok-käyttäjiä tunnistamaan AIGC:n ja disinformaation ja suhtautumaan niihin kriittisesti.

Joulukuussa 2023 TikTok ja Logically Facts käynnistivät yhteisen sovelluksen sisäisen kampanjan, jossa käyttäjiä kannustetaan pysähtymään ja tarkistamaan, että heidän lukemansa, näkemänsä tai kuulemansa tiedot ovat luotettavia ja tarkkoja. EU:n disinformaation vastaisten käytännesääntöjen (COPD) mukaisesti kampanjan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta haitallisen disinformaation riskistä. Osana kampanjaa Logically Facts julkaisi sarjan opetusvideoita, ja alle kuukaudessa kampanja saavutti Suomessa yli kahdeksan miljoonaa katselukertaa.

Lisätietoja medialle:

Parisa Khosravi
Nordic Communications Lead
parisa.khosravi@tiktok.com

Veera Hautamäki
Viestintätoimisto Manifesto
veera.hautamaki@manifesto.fi

Tietoja TikTokista
TikTok on johtava lyhytmuotoisten mobiilivideoiden kanava. Missiomme on innostaa luovuuteen ja tuottaa iloa käyttäjille. TikTokin maailmanlaajuiset pääkonttorit sijaitsevat Los Angelesissa ja Singaporessa, ja muita toimistoja on muun muassa New Yorkissa, Lontoossa, Dublinissa, Pariisissa, Berliinissä, Dubaissa, Jakartassa, Soulissa ja Tokiossa.