VANTAAN KAIVOKSELAAN UUSI KOULU NOPEASTI SIIRTOTEKNIIKALLA

Report this content

Lehdistötiedote 27.5.2003 VANTAAN KAIVOKSELAAN UUSI KOULU NOPEASTI SIIRTOTEKNIIKALLA Vantaan Kaivokselan uusi koulu valmistui 3,5 kuukaudessa. Tilaelementtitekniikalla rakennettu 332 m2:n kokoinen koulurakennus tilattiin Rakentajain Konevuokraamo - konserniin kuuluvalta Tilamarkkinat Oy:ltä tammikuun lopussa. Yhtä aikaa uudisrakennuksen rakentamisen kanssa rinnalle tuotiin Helsinge skolanilta vapautunut toinen, samankokoinen tilaelementtirakennus. Ratkaisua vauhditti rakennusten siirrettävyys jatkossakin. - Muuttovoittonsa vuoksi pääkaupunkiseudun kaupungit joutuvat omaksumaan uudenlaisen ajattelutavan järjestäessään tilat päivähoidolle ja kouluopetukselle. Kun asukasmäärät kasvavat ennusteita nopeammin, toimitusaikaa uusille kouluille ja päiväkodeille jää vähän. Teollinen tilaelementtirakentaminen on osoittautunut menetelmäksi, jolla kyetään tuottamaan tarvittavat tilat yllätyksellisen kasvun vaatimassa tahdissa, toteaa Tilamarkkinat Oy:n toimitusjohtaja Ossi Alastalo. - Talouden ja käytännön realiteetit kilpailevat valintaperusteina päättäjien lapsuuden muistoista kumpuavien tunteiden kanssa yhäkin, mutta heikkenevä taloudellinen näkymä tekee tilaa viileälle harkinnalle. Kustannustasoltaan vanhan tilaelementtirakennuksen siirto uuteen paikkaan on noin 10 - 20 % uuden rakentamisen hinnasta muutostöiden määrästä riippuen. Kyse on lopultakin hyötykäyttöön tarkoitetuista tiloista, joiden tarve on ajallisesti ja alueellisesti rajoitettu. Alue, jossa tänään vilisee lapsia, saattaa viidentoista vuoden kuluttua olla rauhan tyyssija. Puolitehoisessa käytössä olevaa päivähoito- tai opetustilaa tarvittaisiin samaan aikaan kipeästi jossakin muualla, Alastalo muistuttaa. Tuotannon nopeus ei ole ainoa peruste tilaelementtirakentamiselle. Rakenteen ainutlaatuinen etu on sen siirtokelpoisuus. Nykyaikainen tilaelementtirakennus muodostuu lähes 50 m2:n kokoisista moduuleista, jotka valmistetaan tehtaassa sisusteita ja lvis-asennuksia myöten ja liitetään rakennuspaikalla toisiinsa. Haluttaessa tilaelementit voidaan helposti irrottaa toisistaan ja siirtää uuteen paikkaan. Sekä taloa itseään että perustuksia voidaan valmistaa samanaikaisesti, mikä perinteisessä rakentamisessa ei ole mahdollista. Paviljonki vai tilaelementtikoulu? - Useimmat tämän päivän tilaelementtirakennuksista eivät arkkitehtuuriltaan poikkea perinteisesti tuotetuista puutaloista. Kotiuduttuaan käyttäjät, lapset, opettajat ja muu henkilöstö, ovat lähes poikkeuksetta olleet tyytyväisiä uusiin työtiloihinsa. Ruotsinkielisillä alueilla kouluista onkin alettu käyttää nimitystä "paviljongskolan", Ossi Alastalo kertoo. Vuokraamisesta on tullut ratkaisu kuntatalouden ahdinkoon, sillä siirtokelpoisen rakennuksen voi hankkia myös vuokraamalla. Silloin tilaaja rakennuttaa täsmälleen oman tarpeensa mukaisen koulun tai päiväkodin sitomatta siihen omia pääomia. Vuokra-ajan jälkeen rakennus on siirrettävissä toiselle käyttäjälle uuteen paikkaan tai sen voi palauttaa vuokran antajalle, Tilamarkkinat Oy:lle. Tilamarkkinat Oy on myynyt ja vuokrannut kouluja ja päiväkoteja useimpiin Suomen kuntiin. Pääkaupunkiseudun kaupunkien han kintapolitiikka vaihtelee. Helsinki tilasi 1990-luvulla kymmenittäin tilaelementtirakennuksia pääosin ostamalla ne omakseen. Espoon politiikkana on ollut vuokraaminen. Vantaa taas on ostanut omakseen ne rakennukset, joille se on arvioinut olevan käyttöä pitkäjänteisesti ja huipputarvejaksot on tyydytetty vuokraamalla. Vuokrattavien koulurakennusten tarve Suomessa tulee Tilamarkkinat Oy:n arvion mukaan voimakkaasti lisääntymään. Lisätietoja: toimitusjohtaja Ossi Alastalo, Tilamarkkinat Oy, puh 0400 634732, ossi.alastalo@tilamarkkinat.fi Kaivokselan koulun kuvia sähköisesti: AC-tiedotus Oy, Kati Rautio, puh 09 6962 8121, kati.rautio@actiedotus.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/27/20030527BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/27/20030527BIT00420/wkr0002.pdf