Titanium Oyj:n puolivuosikatsaus 2021 – Titaniumilla kasvua ja uusia tuotteita

26.8.2021 klo 8:00

Titanium Oyj:n puolivuosikatsaus 2021 – Titaniumilla kasvua ja uusia tuotteita

Tämä tiedote on tiivistelmä Titaniumin puolivuosikatsauksesta tammi-kesäkuu 2021. Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän yhtiötiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Puolivuosikatsaus on saatavilla myös Yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.titanium.fi/sijoittajille.

Titanium Oyj:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2021 on tilintarkastamaton.

Tammi-kesäkuu 2021 lyhyesti
• Liikevaihto oli 10,4 miljoonaa euroa (1–6/2020: 9,9), kasvua 5,0 %
• Liikevoitto ilman konserniliikearvon poistoja (EBITA) oli 6,1 miljoonaa euroa (5,8) eli 58,6 % liikevaihdosta (58,5 %)
• Kauden konserniliikearvon poistot olivat 0,9 miljoonaa euroa (0,9)
• Liikevoitto (EBIT) oli 5,2 miljoonaa euroa (4,9), muutos 6,2 %. Liikevoittomarginaali oli 50,3 % (49,8 %)
• Katsauskauden tulos oli 4,1 miljoonaa euroa (3,8), muutos 7,9 %
• Liiketoiminnan rahavirta oli 4,2 miljoonaa euroa (4,3)

Avainlukutaulukko

1-6/2021 1-6/2020 Muutos, % 1-12/2020
Liikevaihto 10 398 9 904 4,99 20 227
Liikevoitto ilman konserniliikearvon poistoja EBITA 1) 6 094 5 794 5,18 11 550
Liikevoitto EBIT 5 234 4 929 6,19 9 811
Kauden tulos 4 096 3 798 7,85 7 566
Kulu/tuotto –suhde ilman konserniliikearvon poistoa 1) 41,71 % 42,04 % 43,23 %
Omavaraisuusaste 89,74 % 88,00 % 88,09 %
Nettovelkaantumisaste -50,46 % -47,14 % -62,03 %
ROE 19,90 % 18,60 % 33,76 %
Osakekohtainen tulos 0,40 0,37 7,85 0,74
Osakekohtainen tulos ilman konserniliikearvon poistoja 1) 0,48 0,46 6,29 0,91
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 64 65 66

1) Vaihtoehtoinen tunnusluku. Tunnusluvun laskennassa on oikaistu konsernirakenteen muodostumisesta ja tilikaudella 2018 yrityskaupasta syntyneen konserniliikearvon poistot. Konserniliikearvon määrä oli 3 768 tuhatta euroa 30.6.2021 (30.6.2020: 5 502 tuhatta euroa).

”Vuoden 2021 ensimmäinen puolisko on ollut Titanium-konsernille hyvä. Liikevaihto kasvoi vertailuajankohtaan nähden noin 5,0 % ja EBITA-marginaali säilyi erinomaisella tasolla. Poikkeusympäristön vaikutukset konsernin liiketoimintaan ovat jääneet suhteellisen vähäisiksi.

Titaniumin kiinteistörahastojen, kuten Erikoissijoitusrahasto Titanium Hoivakiinteistön sijoitustoiminta on pääosin edennyt suunnitelmien mukaisesti ja uusien kohteiden rakennustyömaat etenivät aikataulussa. Titanium Hoivakiinteistön kohdehankinta sujui aiempaa vaimeammin johtuen lähinnä siitä, että uusia hankealoituksia käynnistyi huomattavasti tavanomaista vähemmän. Tähän on etupäässä syynä uuteen sote-ratkaisuun liittyvät epävarmuudet, hankintarajoituslaki ja niistä johtuva investointihaluttomuus. Muun muassa edellä mainituista syistä Titanium Rahastoyhtiö Oy:n hallitus päätti keväällä sulkea Erikoissijoitusrahasto Titanium Hoivakiinteistön uusilta merkinnöiltä huhtikuun ja heinäkuun väliseksi ajaksi.

Ammattitaitoinen asiantuntijaorganisaatiomme on mukautunut hyvin koronaviruspandemian muokkaamaan toimintaympäristöön. Olemme olleet osittaisessa etätyömallissa jo verrattain pitkään. Tästä huolimatta olemme saaneet pidettyä suorituskyvyn hyvänä ja onnistuimme kehittämään ja lanseeraamaan myös uusia sijoitustuotteita ja palveluita.

Hyvänä esimerkkinä uudesta lanseeratusta tuotteesta voidaan pitää Erikoissijoitusrahasto Titanium Baltia Kiinteistöä, joka aloitti toimintansa 30.6.2021. Rahastoon saatiin heti käynnistymisvaiheessa laaja joukko sijoittajia Suomesta ja merkittävä määrä sijoitettavia varoja. Rahaston sijoitustoiminta on lähtenyt hyvin liikkeelle ja rahastolla on useita neuvotteluja kohdehankinnoista käynnissä. Tavoitteenamme on kasvattaa rahasto lähivuosien aikana yhdeksi merkittävimmistä kiinteistösijoittajista Baltiassa.

Ensisijaisena vastuunamme on toimia asiakkaidemme parhaan edun mukaisesti. Olemme määrätietoisesti pyrkineet edistämään ja vahvistamaan vastuullisen sijoittamisen toteutumista sijoitustoiminnassamme voidaksemme vastata asiakkaidemme ja sijoittajien kasvavaan kiinnostukseen vastuullista sijoittamista kohtaan. Tammikuun lopussa toimintansa aloittaneen Erikoissijoitusrahasto Titanium Varainhoidon salkunhoitotiimissä on vahvaa ESG-osaamista ja rahaston sijoituksissa keskitytään muun muassa eri vastuullisen sijoittamisen strategioista tarkkaan valittuihin teemoihin sekä megatrendeihin. Toteutamme vastaavaa ESG-strategiaa myös asiakkaidemme täyden valtakirjan omaisuudenhoitosalkuissa ja henkilöstömme osalta ESG-koulutusta on lisätty alkuvuonna merkittävästi.

Sijoitusrahasto Titanium Kasvuosinko on ollut alkuvuonna globaalisti oman rahastoluokkansa kärjessä. Titanium Kasvuosinko sijoittaa laadukkaisiin kansainvälisiin yhtiöihin, joilla on pitkän aikavälin näyttöjä menestyksekkäästä liiketoiminnan ja osingon kasvattamisesta. Tällaiset niin sanotut defensiiviset yhtiöt toimivat tyypillisesti vakailla toimialoilla, niinpä niiden osakekurssit ovat historiallisesti tarkasteltuna laskeneet keskimääräistä vähemmän laskusuhdanteiden aikana. Rahaston sijoitusstrategia on osoittautunut vallitsevaan markkinatilanteeseen hyvinkin ajankohtaiseksi.

Haluan lämpimästi kiittää kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneita. Kiitokset myös kaikille Titanium-konsernin palveluksessa oleville hyvästä työstä alkuvuonna.”

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus
Suomenkielinen lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään tänään 26.8.2021 klo 13.00 yhtiön tiloissa osoitteessa Aleksanterinkatu 48 B, Helsinki. Katsauksen esittelee toimitusjohtaja Tommi Santanen. Esitysmateriaali julkaistaan myöhemmin osoitteessa www.titanium.fi/sijoittajille.

Taloudellinen tiedottaminen
Yhtiö julkaisee vuoden 2021 tilinpäätöstiedotteen 10.3.2022 ja tilinpäätöksen viikolla 11.