Titaniumilla hyvä alkuvuosi vertailuajankohta huomioiden

29.8.2019 kello 8:00

Titanium Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2019 (tilintarkastamaton)

Tämä tiedote on tiivistelmä Titaniumin puolivuosikatsauksesta tammi-kesäkuu 2019. Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän yhtiötiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Puolivuosikatsaus on myös saatavilla Yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.titanium.fi/sijoittajille.

Tammi–kesäkuu 2019 lyhyesti

• Liikevaihto oli 8,1 miljoonaa euroa (1–6/2018: 7,5), kasvua 7,9 %
  • Liikevoitto ilman konserniliikearvon poistoja (EBITA) oli 3,8 miljoonaa euroa (4,9) eli 47,0 % liikevaihdosta (65,0 %)
  • Kauden konserniliikearvon poistot olivat 1,5 miljoonaa euroa (0,6)
  • Liikevoitto (EBIT) oli 2,3 miljoonaa euroa (4,2), muutos -45,7 %. Liikevoittomarginaali oli 28,5 % (56,6 %)
  • Tilikauden tulos oli 1,6 miljoonaa euroa (3,3), muutos -51,3 %
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 2,9 miljoonaa euroa (4,0)
  • Elokuussa 2018 toteutetun Investium-yhtiöiden yrityskaupan (”Yrityskauppa”) integraatiotyö on saatu pääosin päätökseen

Avainlukutaulukko

1 000 € 1-6/2019 1-6/2018 Muutos, % 1-12/2018
Liikevaihto 8 078 7 488 7,88 % 16 684
Liikevoitto ilman konserniliikearvon poistoja EBITA 1) 3 798 4 869 -21,99 % 9 960
Liikevoitto EBIT 2 304 4 242 -45,70 % 8 128
Kauden tulos 1 608 3 302 -51,30 % 6 124
Kulu/tuotto –suhde ilman konserniliikearvon poistoja 1) 3) 54,00 % 34,99 %   40,44 %
Omavaraisuusaste 91,04 % 88,41 %   92,63 %
Nettovelkaantumisaste -30,40 % -63,46 %   -43,65 %
ROE 7,55 % 23,28 %   31,41 %
Osakekohtainen tulos 2) 0,16 0,33 -51,30 % 0,61
Osakekohtainen tulos ilman konserniliikearvon poistoja 1) 2) 3) 0,31 0,39 -21,03 % 0,79
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 63 11   45

1) Tunnusluvun laskennassa on oikaistu konsernirakenteen muodostumisesta ja Investium-yrityskaupasta syntyneen konserniliikearvon poistot. Konserniliikearvon määrä oli 7 755 tuhatta euroa 30.6.2019 (30.6.2018: 1 775 tuhatta euroa).
2) Elokuussa 2018 toteutetun Investium-yrityskaupan myötä Yhtiön osakemäärä muuttui merkittävästi, eikä Yhtiö pidä vertailukauden 1-6/2018 tai tilikauden 2018 alun ja lopun osakemäärien keskimääräistä määrää relevanttina. Vertailulukuja ajalta 1-6/2018 ja 1-12/2018 on oikaistu vastaamaan 30.6.2019 ulkona olleiden osakkeiden lukumäärää.
3) Vaihtoehtoinen tunnusluku

”Olen tyytyväinen Titanium-konsernin menestykseen alkuvuonna 2019. Liikevaihto kasvoi edelliseen vertailuajankohtaan nähden noin 7,9 % ja kannattavuus säilyi korkeana. Suoritusta voidaan pitää hyvänä suhteessa vuoden takaiseen vertailujaksoon, joka oli poikkeuksellinen. EBITA-marginaali pysyi alkuvuonna hyvällä tasolla, ja olemme onnistuneet antamiemme taloudellisten tavoitteiden mukaisesti. Vuonna 2018 toteutetun Yrityskaupan myötä konsernin tulosta rasittavat aiempaa suuremmat konserniliikearvon poistot, jotka vaikuttavat konsernin raportoituun liikevoittoon ja tulokseen. Konserniliikearvon poistoilla ei kuitenkaan ole kassavirtavaikutusta.

Konsernin liikevaihto kasvoi vuoden 2019 ensimmäisellä vuosipuoliskolla yleisestä haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta. Kasvun taustalla olivat erityisesti Yrityskaupan myötä kasvanut liiketoiminta, Titanium Rahastoyhtiö Oy:n hallinnoiman Erikoissijoitusrahasto Titanium Hoivakiinteistön myönteinen kehitys ja hyvin sujunut konsernin kokonaismyynti. Samalla myös palkkiotuottojen rakenne muuttui ennustettavampaan suuntaan.

Yrityskaupan jälkeinen integraatio on saatu vietyä merkittäviltä osin päätökseen ja konsernin toimintaa on saatu tehostettua. Olemme panostaneet huomattavasti konserni- ja liiketoimintarakenteen yksinkertaistamiseen sekä yhteisiin IT-järjestelmiin, brändin yhdenmukaistamiseen ja uuden henkilöstön rekrytointiin.

Yrityskaupan ansiosta olemme helpommin myös asiakkaiden saavutettavissa kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa. Yrityskaupan myötä saadut ja Titanium-brändin mukaisiksi muutetut toimitilat mahdollistavat asiakkaiden henkilökohtaisen palvelemisen ja palveluiden räätälöinnin yksilöllisesti asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin.

Helmikuussa lanseerattu Sijoitusrahasto Titanium Kasvuosinko oli yksi osoitus Titaniumin kyvystä kehittää ja tuoda markkinoille ajankohtaisia, kiinnostavia uusia sijoitustuotteita.  Rahasto on saanut hyvän vastaanoton ja sen sijoitustoiminta on ollut menestyksellistä.

Vaihtoehtoiset sijoituskohteet, kuten kiinteistöt, ovat jatkossakin sijoittajille mielenkiintoisia ja ajankohtaisia. Kiinteistösijoituksista saadut tuotot ovat olleet hyviä ja omaisuusluokan arvonmuutokset ovat olleet selkeästi osakkeita maltillisempia. Todennäköisesti pidempään jatkuva historiallisen matala korkotaso tukee kiinteistöihin ja muuhun reaaliomaisuuteen sijoittamista.

Titanium-konsernissa työskentelee noin 70 finanssialan ammattilaista, jotka ovat sitoutuneet palvelemaan asiakkaita Yhtiön yhteisten arvojen ja strategian mukaisesti. Tämä antaa vankan pohjan kasvulle ja kannattavalle liiketoiminnalle myös tulevina vuosina.”

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus

Suomenkielinen lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään tänään 29.8.2019 klo 13.00 Yhtiön tiloissa osoitteessa Aleksanterinkatu 48 B, Helsinki. Katsauksen esittelee toimitusjohtaja Tommi Santanen. Esitysmateriaali julkaistaan myöhemmin osoitteessa http://www.titanium.fi/sijoittajille.

Taloudellinen tiedottaminen

Yhtiö julkaisee vuoden 2019 tilinpäätöstiedotteen 5.3.2020 ja tilinpäätöksen viikolla 11.

Titanium on suomalainen, pankkiryhmistä riippumaton konserni, joka keskittyy rahastoihin, sijoitus- ja omaisuudenhoitopalveluihin sekä vakuutusedustukseen. Titanium-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 16,7 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman konserniliikearvon poistoja oli 10,0 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee yli 70 asiantuntijaa, jotka palvelevat noin 11 300 yksityis-, yhteisö- ja instituutioasiakasta kahdeksalla paikkakunnalla. Palveluiden kohteena oleva varallisuus vuoden 2018 lopussa oli 1,1 miljardia euroa.

Titaniumin osakkeet on listattuna Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Finland -markkinapaikalla.
www.titanium.fi