• TNS Gallup/

Lehdistötiedote Julkaisuvapaa 1.4.2004 Suomalaisten asenteita ja asennemuutosta mittaavan RISC Monitor - tutkimusohjelman vuoden 2004 tulokset on julkaistu. MUUTOSINNOSTUS ON EDELLEEN HEIKENTYNYT, YHTEISKUNNALLINEN KIINNOSTUS KASVUSSA Levottomassa maailmantilanteessa ja yhteiskunnallisten muutosten keskellä suomalaiset kaipaavat jo tahdin rauhoittumista. Samanaikaisesti kiinnostus yhteiskunnallisia asioita kohtaan on kasvanut, mutta tämä ei ilmene kiinnostuksena (puolue)politiikkaan. Mielenkiintoista onkin, että 42 prosenttia suomalaisista uskoo kansalaisjärjestöjen toimivan puolueita paremmin yhteisten asioiden puolesta (25% vastaajista on eri mieltä, 33% ei ota asiaan kantaa).Yli kolmannes (36%) suomalaisista olisi myös itse halukas osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan esimerkiksi jossain järjestössä. Myös kulutuksen kautta vaikuttaminen on lisääntynyt. Suomalaisista 41 prosenttia on viime vuoden aikana tietoisesti ostanut Reilun Kaupan tuotteita. Osaltaan tähän on toki vaikuttanut tuotteiden lisääntynyt saatavuus, mutta luku kertoo selvästä tilauksesta. Eettinen ja kantaa ottava kuluttaminen näkyy myös suhtautumisessa mainontaan. Suomalaisista 28 prosenttia on viimeisen vuoden aikana lopettanut jonkin tuotteen käytön sen ärsyttävän mainonnan takia. RISC Monitor on kansainvälinen arvojen, asenteiden ja elämäntyylien tutkimusohjelma, jonka tavoitteena on ihmisten käyttäytymisen ymmärtäminen ja ennakointi. Tutkimusta tehdään lähes 40 maassa ympäri maailmaa, tutkimusohjelma käynnistettiin vuonna 1978 Euroopassa. Suomessa vuosittain tehtävä RISC Monitor perustutkimus on laajin Suomessa toteutettava asennetutkimus. Vuoden 2004 tutkimus toteutettiin lokakuun 2003 ja tammikuun 2004 välisenä aikana henkilökohtaisen haastattelun ja itsetäytettävän osion yhdistelmänä. Tutkimukseen otos, 2569 henkilöä, edustaa 15-75 vuotiasta suomenkielistä väestöä manner- Suomessa. Tutkimusohjelmasta vastaa Suomessa MDC RISC International Oy, joka kuuluu TNS Gallup -ryhmään sekä kansainväliseen RISC-organisaatioon. Tutkimusohjelman tilaajia ovat kotimaiset ja kansainväliset yritykset, mediat ja julkisyhteisöt. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ilkka Halava Puhelin 040 832 7474, sähköposti ilkka.halava@tns-gallup.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/31/20040331BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/31/20040331BIT00550/wkr0002.pdf