TNT saavutti IiP-standardin Suomessa

Report this content

Tiedotusvälineille 18.6.2002 Kuljetusalalla uusi aluevaltaus TNT saavutti IiP-standardin Suomessa TNT Suomi Oy on saanut organisaation ja henkilöstön kehittämisen IiP- sertifioinnin Suomen ensimmäisenä kuljetusyrityksenä. Kansainvälisesti toimiva TNT Express sai IiP-sertifioinnin ensimmäisenä maailmanlaajuisena organisaationa jo marraskuussa 2000. IiP (Investors in People) on kansainvälinen organisaatioiden ja henkilöstön kehittämisen standardi, joka auttaa yritystä kehittämään toimintaansa osaavan ja yrityksen tavoitteisiin sitoutuneen henkilöstön avulla. Sertifioinnin saaneita yrityksiä on maailmassa 26 695, joista valtaosa on toistaiseksi Iso-Britanniassa. Sertifioinnin myöntää Investors in People UK, joka on perustettu 1993 vastaamaan standardin kehittämisestä ja kansainvälistämisestä. Suomessa sertifioinnin on ennen TNT:tä saanut viisi pirkanmaalaista yritystä, muun muassa Partek Concrete Engineering Oy sekä Tampereen Messut Oy. Työministeriö on juuri aloittanut EU-hankkeen, jonka tavoitteena on kuuden yrityksen IiP-sertifiointi. TNT Suomi Oy:n toimitusjohtaja Kenneth Palmgren kommentoi sertifioinnin saavuttamista palveluyrityksen kannalta: "Ilman toimivaa ja motivoitunutta henkilöstöä emme erotu kilpailijoista, ihmiset ovat tärkein voimavaramme". Palmgrenin mukaan koko IiP-prosessi on edesauttanut ymmärtämään, miten sitoutetaan organisaation kaikki tasot yhteisten tavoitteiden taakse. Selkeän, kunkin yksilölliset tarpeet huomioonottavan koulutus- ja kehittämissuunnittelun merkityksen sisäistäminen tuo huomattavaa hyötyä sekä yritykselle itselleen että sen asiakkaille. IiP on hänen mukaansa siten myös osaavan johtamisen työkalu. IiP-standardin kehittämisprojektin projektipäällikkö, Kilpimaa Consulting Oy:n Aarne Kilpimaa toteaa, että tiedonhallinnasta ja asiantuntemuksesta on tullut tärkeä kilpailuvaltti työelämässä. "IiP- standardin avulla henkilöstön osaaminen saadaan hyötykäyttöön entistä tehokkaammin. Hyvä organisaatio toimii tavoitteellisesti joka tasolla. Toiminnalliset tavoitteet ja osaamistarpeet sekä henkilökohtainen kehityssuunnitelma tuleekin määritellä jokaiselle työntekijälle." Kilpimaan mukaan IiP-standardi tukee myös henkilöstön sitoutumista organisaation tavoitteisiin. "Työntekijä näkee, että organisaation johto tukee häntä ja panostaa häneen. Suomen TNT on sisäistänyt hyvin sen tosiseikan, että organisaation joka tasolla vaaditaan motivoituneen henkilöstön osaamista." Lisätietoja: Kenneth Palmgren, toimitusjohtaja, TNT Suomi Oy, puh. 020 420 420 email: kenneth.palmgren@tnt.fi Anitra Lindkvist, henkilöstöpäällikkö, TNT Suomi Oy, puh 020 420 420 Email: anitra.lindkvist@tnt.fi TPG on maailmanlaajuinen pikakuljetus-, logistiikka- ja yrityspostipalveluja tarjoava yritys, jonka brandit ovat TNT ja Royal TPG Post. Yritys työllistää noin 139 000 ihmistä ja palvelee yli 200 maassa. TPG on listattu Amsterdamin, New Yorkin, Lontoon ja Frankfurtin pörsseissä. Vuonna 2001 yrityksen myynti oli 11,2 miljardia euroa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00440/wkr0002.pdf