• Toivo Group Oyj/

Sisäpiiritieto: Toivo Group toteutti onnistuneesti uusien osakkeiden suunnatun osakeannin keräten 3 miljoonaa euroa; Korpi Capitalista yhtiön toiseksi suurin osakkeenomistaja

Toivo Group Oyj – Yhtiötiedote

Sisäpiiritieto

18.12.2023 klo 23:15

EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI, YHDYSVALTOIHIN, AUSTRALIAAN, KANADAAN, JAPANIIN, HONGKONGIIN, UUTEEN-SEELANTIIN, SINGAPOREEN TAI ETELÄ-AFRIKKAAN TAI MIHINKÄÄN MUUHUN VALTIOON, JOSSA LEVITTÄMINEN TAI JULKISTAMINEN OLISI LAINVASTAISTA

Toivo Group Oyj (”Toivo” tai ”Yhtiö”) on toteuttanut onnistuneesti 3 333 333 Yhtiön uuden osakkeen (”Osakkeet”) tarjoamisen suunnatussa osakeannissa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen rajatulle joukolle institutionaalisia tai muutoin kokeneita sijoittajia sekä Korpi Capital Oy:lle tai tämän täysin omistamalle tytäryhtiölle (”Ankkurisijoittaja”) (”Osakeanti”). Yhtiö ilmoitti tarjousmenettelyn käynnistämisestä yhtiötiedotteella 18.12.2023.

Yhtiö odottaa saavansa Osakeannin tuloksena noin 3 miljoonan euron bruttotuotot. Osakeannin pääasiallisena tarkoituksena on vahvistaa Yhtiön pääomarakennetta kasvustrategisen mahdollistamiseksi sekä kiinteistömarkkinan erikoistilanteisiin valmistautumiseksi. Osakeannilla Yhtiö voi myös laajentaa omistuspohjaansa ja parantaa osakkeiden likviditeettiä.

Nopeutetussa tarjousmenettelyssä sijoittajilta saatujen tarjousten ja 12.4.2023 pidetyn Yhtiön varsinaisen yhtiökokouksen hallitukselle antaman valtuutuksen perusteella Yhtiö laskee Osakeannissa liikkeeseen yhteensä 3 333 333 Osaketta, mikä vastaa noin 6,0 prosenttia Yhtiön liikkeeseen lasketuista osakkeista ennen Osakeantia ja noin 5,7 prosenttia Yhtiön liikkeeseen lasketuista osakkeista välittömästi Osakeannin jälkeen. Yhtiön liikkeeseen laskettujen osakkeiden kokonaismäärä Osakeannin jälkeen on 58 539 559.

Osakkeiden merkintähinta on 0,90 euroa osakkeelta, vastaten noin 11,8 prosenttia alempaa hintaa verrattuna Yhtiön osakkeen päätöskurssiin 18.12.2023 välittömästi ennen Osakeannin käynnistämistä. Merkintähinta merkitään kokonaisuudessaan Yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Osakeannin yhteydessä Yhtiö on sitoutunut luovutusrajoitukseen (lock-up), jonka mukaisesti se on tietyin tavanomaisin poikkeuksin sitoutunut olemaan laskematta liikkeeseen ja myymättä Yhtiön osakkeita Yhtiön vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteen julkistamispäivään, arviolta 28.2.2024, asti.

”Suunnatussa osakeannissa Korpi Capital nousee yhtiön toiseksi suurimmaksi osakkeenomistajaksi. Suunnatulla osakeannilla on tärkeä rooli yhtiön keskipitkän aikavälin kasvustrategian mahdollistamisessa ja osakkeen likviditeetin parantamisessa. Yhtiölle avautuu jatkuvasti mielenkiintoisia mahdollisuuksia erikoistilanneliiketoiminnassa, ja haluamme hyödyntää ne parhaalla mahdollisella tavalla.”, kommentoi toimitusjohtaja Markus Myllymäki.

Uudet osakkeet (ISIN-koodi FI4000496716) odotetaan rekisteröitävän Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään kaupparekisteriin arviolta 19.12.2023. Osakeannissa tarjottujen uusien osakkeiden odotetaan olevan valmiina toimitettavaksi sijoittajille Euroclear Finland Oy:n kautta maksua vastaan arviolta 21.12.2023. Kaupankäynnin uusilla osakkeilla odotetaan alkavan Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla arviolta 21.12.2023.

Osakeannin pääjärjestäjänä toimii Danske Bank A/S, Suomen sivuliike. Yhtiön oikeudellisena neuvonantajana Osakeannin yhteydessä toimii Bird & Bird Asianajotoimisto Oy.

Hyväksytty neuvonantaja

Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

LIITE 1: SUUNNATUN OSAKEANNIN EHDOT

Toivo Group Oyj:n (”Yhtiö”) hallitus on päättänyt käynnistää alustavasti noin 3 miljoonan Yhtiön uuden osakkeen ja ylikysyntätilanteessa yhteensä enintään 5 miljoonan Yhtiön uuden osakkeen (”Osakkeet”) osakeannin Danske Bank A/S, Suomen sivuliikkeen (”Danske Bank”) järjestämälle rajatulle joukolle institutionaalisia tai muutoin kokeneita sijoittajia sekä Korpi Capital Oy:lle tai tämän täysin omistamalle tytäryhtiölle ("Ankkurisijoittaja"), osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen nopeutetussa tarjousmenettelyssä (accelerated bookbuilding) siten, että osakeannin koko ja merkintähinta määritetään sanotussa menettelyssä (”Osakeanti”).

Osakeannissa annettavien Osakkeiden määrä määritetään nopeutetussa tarjousmenettelyssä saatujen merkintätarjousten perusteella.

1. MERKINTÄAIKA JA MAKSUEHDOT

Osakkeet merkitään välittömästi nopeutetussa tarjousmenettelyssä vastaanotettujen merkintätarjousten nojalla. Yhtiön hallitus voi yksinomaisen harkintansa mukaan päättää hylätä merkintätarjoukset kokonaan tai osittain ja päättää Osakkeiden uudelleenallokaatiosta.

Nopeutettuun tarjousmenettelyyn osallistuneille sijoittajille lähetetään vahvistus Osakkeiden allokaatiosta viipymättä hallituksen päätöksen jälkeen.

Osakkeiden merkintähinta on maksettava viimeistään 21.12.2023 mennessä Yhtiön antamien ohjeiden mukaisesti. Hallitus voi yksinomaisen harkintansa mukaan tehdä muutoksia merkintäaikaan ja päättää maksuajan pidentämisestä.

1. MERKINTÄHINTA JA SEN KIRJAAMINEN TASEESEEN

Osakkeiden osakekohtainen merkintähinta määritetään sijoittajilta nopeutetussa tarjousmenettelyssä (accelerated bookbuilding) saatujen merkintätarjousten perusteella ja vastaten Yhtiön hallituksen käsityksen mukaista Osakkeiden käypää arvoa huomioiden nopeutetuissa tarjousmenettelyissä tyypillisesti sovellettava alennus suhteessa julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan.

1. OSAKEANNIN TULOKSEN JULKISTAMINEN

Yhtiö ilmoittaa Osakeannin tuloksen arviolta 18.12.2023 yhtiötiedotteella.

1. YHTIÖN OIKEUS PERUUTTAA OSAKEANTI

Yhtiön hallitus voi Yhtiön ja Danske Bankin välisen järjestämissopimuksen asettamissa rajoissa yksinomaisen harkintansa mukaan (ja mistä tahansa syystä) peruuttaa Osakeannin. Jos Osakeanti peruutetaan, sijoittajien antamat merkintätarjoukset peruuntuvat automaattisesti. Yhtiö ilmoittaa Osakeannin peruuttamisesta yhtiötiedotteella.

1. OSAKKEENOMISTAJIEN OIKEUDET

Osakkeet tuottavat omistajilleen oikeuden osinkoon ja muut osakkeenomistajan oikeudet Yhtiössä siitä päivästä lukien, kun merkintähinta on maksettu ja osakkeet on rekisteröity kaupparekisteriin sekä merkitsijän arvo-osuustileille, mikä tehdään mahdollisimman pian merkinnän jälkeen.

1. OSAKKEIDEN KIRJAAMINEN ARVO-OSUUSTILEILLE JA OSAKKEIDEN LISTAAMINEN

Osakkeet liitetään Euroclear Finland Oy:n (ISIN-koodi FI4000496716) ylläpitämään arvo-osuusjärjestelmään arviolta 20.12.2023.

Osakkeiden odotetaan olevan rekisteröity kaupparekisteriin arviolta 19.12.2023. Uudet Osakkeet ovat vapaasti luovutettavissa.

Yhtiö hakee osakeannissa merkittyjen Osakkeiden ottamista julkisen kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle Nasdaq First North Growth Market Finland ‑markkinapaikalle samanlajisina Yhtiön muiden osakkeiden kanssa.

1. SOVELLETTAVA LAKI

Osakeantiin sovelletaan Suomen lakia. Osakeannista johtuvat tai siihen liittyvät riitaisuudet ratkaistaan lopullisesti toimivaltaisen tuomioistuimen toimesta Suomessa.

1. MUUT SEIKAT

Osakeantiin liittyvistä muista seikoista ja käytännön toimenpiteistä päättää Yhtiön hallitus.

Toivon liikevaihto vuonna 2022 oli 20,3 miljoonaa euroa ja liikevoitto 15,6 miljoonaa euroa.

Tärkeää tietoa

Tämän tiedotteen jakelua voidaan rajoittaa lailla, ja henkilöiden, joiden haltuun tämä asiakirja tai muut tässä viitatut tiedot tulevat, on saatettava sanotut rajoitukset tietoonsa ja noudatettava niitä. Tässä tiedotteessa esitettyjä tietoja ei ole tarkoitettu julkaistavaksi tai levitettäväksi, kokonaan tai osittain, suoraan tai välillisesti, Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Uuteen-Seelantiin, Australiaan, Japaniin, Hong Kongiin, Singaporeen tai Etelä-Afrikkaan tai näissä maissa tai muuhunkaan maahan tai missään muussa maassa, jossa julkaiseminen tai levittäminen olisi lainvastaista. Näiden rajoitusten noudattamatta jättäminen voi tarkoittaa minkä tahansa tällaisen maan arvopaperilainsäädännön rikkomista. Tämä julkaisu ei ole suunnattu eikä sitä ole tarkoitettu jaettavaksi tai käytettäväksi sellaiselle henkilölle tai yhteisölle, joka on kansalainen tai asuu tai sijaitsee missä tahansa paikkakunnalla, osavaltiossa, maassa tai muulla lainkäyttöalueella, jossa jakelu, julkaiseminen, saatavuus tai käyttö olisi vastoin lakia tai asetuksia tai joka vaatisi rekisteröintiä tai toimilupaa tällaisella alueella.

Tämä tiedote ei ole asetuksessa (EU) 2017/1129 (”Esiteasetus“) tai Yhdistyneessä kuningaskunnassa asetuksessa (EU) 2017/1129, sellaisena kuin se muodostaa osan kansallista lainsäädäntöä vuoden 2018 Euroopan unionista eroamista koskevan lain (European Union (Withdrawal) Act 2018, ”Yhdistyneen Kuningaskunnan Esiteasetus”) nojalla, tarkoitettu esite, ja se on laadittu siitä lähtökohdasta, että tässä tiedotteessa viitattujen arvopapereiden mahdolliset tarjoukset missä tahansa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa tai Yhdistyneessä kuningaskunnassa tehdään, tapauksesta riippuen, Esiteasetuksen tai Yhdistyneen Kuningaskunnan Esiteasetuksen mukaisen mahdollista esitteen laatimisvelvollisuutta koskevan poikkeuksen nojalla, eikä tämä tiedote sellaisenaan muodosta tai muodosta osaa eikä sitä tule pitää tarjouksena myydä tai tarjouspyyntönä ostaa, hankkia tai merkitä mitään arvopapereita tai kehotuksena sijoitustoimintaan ryhtymiseen.

Tässä tiedotteessa esitetyt tiedot levitetään, ja on suunnattu, vain henkilöille Euroopan talousalueen jäsenvaltioissa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jotka ovat kokeneita sijoittajia Esiteasetuksen tai Yhdistyneen Kuningaskunnan Esiteasetuksen mukaan, tapauksesta riippuen (”Kokeneet Sijoittajat”). Lisäksi nämä tiedot tiedotetaan, ja on suunnattu, vain henkilöille Yhdistyneen kuningaskunnan ulkopuolella tai, Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Kokeneille Sijoittajille (i) joilla on ammattimaista kokemusta sijoituksiin liittyvistä seikoista ja jotka ovat Yhdistyneen kuningaskunnan vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act) (Financial Promotion) vuoden 2005 määräyksen (”Määräys”) 19(5) artiklan mukaisia sijoitusalan ammattilaisia, (ii) Määräyksen 49(2)(a)–(d) artiklan mukaisia korkean varallisuusaseman yhtiöitä (high net worth entity), tai (iii) henkilöitä, joille se voidaan muutoin laillisesti tiedottaa (kaikki edellä mainitut henkilöt yhdessä, ”Relevantit henkilöt”).

Henkilöiden (i) missä tahansa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa, jotka eivät ole Kokeneita Sijoittajia, ja (ii) Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jotka eivät ole Relevantteja henkilöitä, ei tule toimia näiden tietojen perusteella tai nojautua näihin tietoihin, eikä mikään sijoitustoiminta, johon nämä tiedot viittaavat, ole saatavilla tällaisille henkilöille eikä sellaiseen tule ryhtyä tällaisten henkilöiden kanssa. Kaikki tässä tiedotteessa mainitut arvopaperit on tarkoitettu vain, ja mikä tahansa kutsu, tarjous tai sopimus merkitä, ostaa tai muutoin hankkia sanottuja arvopapereita tullaan tekemään ainoastaan Relevanteille henkilöille.

Tämä tiedote ei sisällä eikä ole tarjous arvopapereiden myymiseksi eikä pyyntö ostotarjouksen tekemiseksi Yhdysvalloissa. Arvopapereita, joihin tässä tiedotteessa viitataan, ei saa tarjota tai myydä Yhdysvalloissa, ellei niitä ole rekisteröity Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain (muutoksineen) mukaisesti tai ellei rekisteröintivelvollisuudesta ole poikkeusta. Yhtiö ei aio rekisteröidä tai tarjota arvopapereita yleisölle Yhdysvalloissa.

Tulevaisuutta koskevat lausumat

Tässä tiedotteessa esitetyt asiat voivat sisältää tulevaisuutta koskevia lausumia, joihin kuuluvat lausumat, jotka eivät ole historiallista tietoa. Lausumat, joiden yhteydessä on käytetty sanoja ”aikoa”, ”arvioida”, ”ennakoida”, ”ennustaa”, ”jatkua”, ”odottaa”, ”olettaa”, ”pyrkiä”, ”saattaa”, ”suunnitella”, ”tavoitella”, ”tulla”, ”tähdätä”, ”uskoa”, ”voisi” ja muut vastaavat tai niiden kielteiset vastaavat ilmaisut ilmentävät tulevaisuutta koskevia lausumia. Tulevaisuutta koskevat lausumat perustuvat erilaisiin olettamiin, jotka voivat osaltaan perustua toisiin olettamiin. Vaikka Yhtiö pitää tulevaisuutta koskevissa lausumissa esitettyjä odotuksia kohtuullisina, ei ole takeita siitä, että odotukset toteutuisivat tai pitäisivät paikkaansa. Tulevaisuutta koskeviin lausumiin liittyy luonnostaan riskejä, epävarmuustekijöitä ja lukuisia tekijöitä, jotka saattavat aiheuttaa sen, että toteutuneet seuraukset tai todellinen liiketoiminnan tulos eroavat olennaisesti ennakoidusta. Yhtiö ei takaa, että tässä esitettyihin tulevaisuutta koskeviin lausumiin perustuvat olettamat ovat virheettömiä, eikä se ota vastuuta tässä esitettyjen näkemysten tulevasta paikkansapitävyydestä tai sitoudu päivittämään tai arvioimaan uudelleen mitään tulevaisuutta koskevia lausumia uusien tapahtumien tai olosuhteiden perusteella. Lukijan ei tule tukeutua liikaa näihin tulevaisuutta koskeviin lausumiin. Tässä tiedotteessa esitetyt tiedot, näkemykset ja tulevaisuutta koskevat lausumat perustuvat tiedotteen julkaisupäivän tilanteeseen ja voivat näin ollen muuttua. Yhtiö ei sitoudu julkisesti päivittämään tai arvioimaan uudelleen mitään tulevaisuutta koskevia lausumia tämän tiedotteen jakelun jälkeen uusien tapahtumien tai olosuhteiden perusteella tai muusta syystä.