Toivo Group Oyj arvioi vuokrausasteensa Q4/2021 olevan 99 %

Lehdistötiedote, 10.12.2021 kello 11.15

Kuluneen vuoden aikana mediassa on ollut tiiviisti uutisointia vapaista vuokra-asunnoista erityisesti pääkaupunkiseudulla. Yle uutisoi 19.11.2021 suuresti kasvaneesta vapaiden vuokra-asuntojen määrästä. Helsingissä oli lokakuussa 2019 2 543 vapaata vuokra-asuntoa, kun vastaavasti lokakuussa 2021 vapaita vuokra-asuntoja oli 6 460 kappaletta.

Myös osa sijoittajista on ilmaissut huolensa vuokra-asuntotoimijoiden vuokrausasteesta. Vuokrausasteita raportoivien listattujen asuntosijoitusyhtiöiden joukossa on toimijoita, joiden vuokrausasteet ovat pudonneet syksyn 2021 aikana alle 96 prosentin.

Toivo Group Oyj:n tämänhetkinen asuntojen vuokrausaste on 99 %. Viestimme vuokrausasteemme poikkeuksellisesti jo ennen kuluvan katsauskauden loppua. Vahva vuokrausaste kertoo nähdäksemme strategiamme vahvuudesta poikkeuksellisessa markkinassa.

Toivon Group Oyj:n asunnot täyttävät keskimäärin seuraavat kriteerit:

1. Uudehkot asuntokohteet
  2. Huoneistojen keskikoko noin 42 m2
  3. 98 prosenttia kohteistamme sijaitsee PK-seudulla, Turussa ja Tampereella
  4. Asunnon keskimääräinen vuokra on noin 825 euroa

Kilpailemme muiden asunnontarjoajien kanssa parhaista vuokralaisista. Osa vapaista asunnoista on vuosikymmenien ikäisiä, eikä kaikilta osin täytä enää nykypäivänä sovellettavia asuntorakentamisen kriteereitä. Arviomme mukaan asuntojen varustelu- ja kuntotason muutokset eivät näy täysimääräisinä vuokrien määrissä ja uskommekin uudehkojen nykyaikaisesti varusteltujen asuntojen kasvattavan suosiotaan. Uudehkot ja hyvin varustellut asunnot voivat olla vuokraustoiminnassa etulyöntiasemassa, mikäli ne tarjotaan vuokralle alueelle houkuttelevaan hintaan. Arviomme mukaan Toivo Group Oyj:n asuntokannan keskimääräisellä hintatasolla ja korkealla vuokrausasteella on selkeä syy-seuraus suhde.

Vuokralaisten markkinasta puhuttaessa, kasvukeskusten vuokralaisilla on vihdoin oikeus valita asunnon laatutasojen ja sijaintien välillä. Lisääntynyt tarjonta tai pienentynyt kysyntä mahdollistaa vuokralaisille mahdollisuuden valita itselleen parhaiten sopivan asunnon, jossa hinta ja laatu kohtaavat.

Toivolla on tällä hetkellä hankekehityssalkussa noin 1 800 asunnon hankekanta. Tavoitteenamme on käynnistää hankkeet vuosien 2021–2024 aikana. Asiakkailta saamamme palautteen ja suotuisan vuokrausasteen perusteella arvioimme hankekannan asunnoille kasvavaa tarvetta ja kysyntää.

Toivon asuntojen strategiset painopisteet. Lähde: Toivo Group Oyj Liiketoimintakatsaus Q3/2021.

Puh. 0408476206

Toivon strategiana on kehittää Toivo-konseptin mukaisia kiinteistöjä, joiden tavoitteena on vahva kehitysmarginaali sekä vakaa ja houkutteleva tuotto, ja jotka mahdollistavat näin kiinteistöjen pitkäaikaisen omistajuuden sekä korkeamman lisäarvon tuottamisen Toivon asiakkaille. Toivolla on taustallaan osaava ja kokenut asiantuntijajoukko, jolla on vahvat ansiot kiinteistötoimialalla. Toivon tiimin jäsenet ovat olleet mukana kehittämässä ja rakentamassa yhteensä yli 12 000 asuntoa, ja heillä on keskimäärin kymmenen vuoden kokemus kiinteistöalalta.

Toivon liikevaihto vuonna 2020 oli 4,3 miljoonaa euroa ja liikevoitto 7,2 miljoonaa euroa.