• Toivo Group Oyj/

Toivo Group Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2023: Liikevaihto kasvoi voimakkaasti. Aloitamme kiinteistöjen erikoistilanteet – liiketoiminnan.

Puolivuosikatsaus, 9.8.2022 klo 8:30

*tilintarkastamaton

KATSAUSKAUDEN 1.1.-30.6.2023 OLENNAISET TAPAHTUMAT

• Liikevaihto 19,7 (6,6) milj. euroa.
  • Liikevoitto  5,7 (13,3) milj. euroa.
  • Katsauskaudella tehtiin sopimukset yhteensä 50 (182) asunnon rakentamisesta.
  • Katsauskaudella aloitettiin 76 (417) asunnon rakentaminen.
  • Katsauskaudella valmistui 199 (242) asuntoa.

NÄKYMÄT ENNALLAAN VUODELLE 2023

• Yhtiö arvioi liikevoiton olevan 10 -17 miljoonaa euroa tilikaudella 1.1. – 31.12.2023. (Ennallaan)

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT*

Oma pääoma yhteensä 73 227 67 972 8 %
Taseen loppusumma 194 476 173 058 12 %

TOIMITUSJOHTAJA MARKUS MYLLYMÄKI

Yhtiön vuoden 2023 ensimmäisen puolivuotisen liikevaihto oli 19,7 miljoonaa euroa ja liikevoitto 5,65 miljoonaa euroa. Olen tyytyväinen yhtiön ja sen upean henkilökunnan toimintaan ja reagointiin poikkeuksellisessa markkinaympäristössä.

Yhtiö aloitti noin vuosi sitten 2022 reagoinnin mahdolliseen markkinamuutokseen ja sen pitkittymiseen. Vuokrankorotukset, rahoitusten varmistamiset, kassavirtaliiketoimintaan siirtyminen ja investointien siirtäminen myöhemmäksi kantavat nyt hedelmää. Yhtiön kokonaistilanne on hyvä.

Jokaisessa markkinatilanteessa on myös mahdollisuutensa. Olemme aloittaneet kevään 2023 aikana neuvottelut neljästä kiinteistöjen erikoistilanteesta. Perustamme nyt Kiinteistöjen erikoistilanteet-yksikön, jonka tarkoituksena on auttaa kiinteistöjen rahoittajia ja omistajia mahdollisista ongelmatilanteista yli.

Toivo on asuntotalo, joka toteuttaa asuntokehittämisen, rakentamisen ja omistamisen koko arvoketjua. Toivo kehittää, rakentaa ja omistaa asuntonsa, mutta pystyy myös toteuttamaan arvoketjun yhtä tai useampaa osaa. Liiketoimintamalli on mahdollistanut vuokrankorotukset, kassavirtaliiketoimintaan siirtymisen ja kiinteistöjen erikoistilanteissa auttamisen.

KEHITTÄMINEN: Toimintaympäristöön reagoinnin, kassavirtaliiketoiminnan tekemisen ja kiinteistöjen erikoistilanteiden hoitamisen lisäksi yhtiö katsoo vahvasti tulevaisuuteen. Yhtiö valmistautuu tulevaisuuteen noin 3300 asunnon hankekehityssalkulla, joka sijoittuu noin 91 prosenttisesti PK-seudulle. Yhtiö tulee toteuttamaan kohteet pääasiassa A-energialuokan kohteina ja maalämpöön. Yhtiö aloittaa hankkeiden käynnistämisen, kun markkinaolosuhteet ovat suotuisammat.

RAKENTAMINEN: Yhtiö aloitti katsauskaudella neljä uutta hanketta, joissa on yhteensä 76 asuntoa. Yksi kohteista on projektijohtourakointikohde ja kolme kohteista on myytäviä omistusasuntokohteita.

OMISTAMINEN: Vuokrauksen ja manageerauksen osalta Asuntomestarit® ovat onnistuneet hyvin. Katsauskauden taloudellinen vuokrausaste oli 97,8 prosenttia, vaikka yhtiö toteutti vuodenvaihteessa 2022–2023 noin 4,5 prosentin vuokrankorotukset. Yhtiö käynnistää 4–5 prosentin vuokrankorotukset syksyllä 2023. Toivon kilpailukykyinen ja hyvä asuntotuote yhdistettynä asuntomestareiden palveluun on osoittanut hinta-laatusuhteensa haastavassa markkinassa.

Toivon liiketoiminta on hyvin pääomaintensiivistä ja hyvä rahoitusrakenne on yhtiölle hyvin tärkeä. Yhtiön rahoitukset koostuvat vain pankkirahoituksista, joiden pituus on pääosin noin 5-10vuotta. Pankkirahoitusten lyhennysohjelmat ovat pääosin 15–25 vuotta. Yhtiön omavaraisuusaste oli 39,3 % ja kiinteistöjen taloudellinen lainoitusaste (LTV) oli 57,3 %.

Kiitän kaikkia toivolaisia kurinalaisesta ja määrätietoisesta työskentelystä haastavassa markkinatilanteessa. Kiitän myös yhä useampia vuokralaisia, asuinrakennusten tilaajia sekä asunnon ostajia Toivon valinnasta kumppanikseen. Voimme luottavaisella mielellä katsoa kohti tulevaisuutta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.

LEHDISTÖ- JA ANALYYTIKKOTILAISUUS

Suomenkielinen yleisö-, lehdistö- ja analyytikkotilaisuus järjestetään 9.8.2023 klo 11.00 webcast- lähetyksenä. Webcast lähetykseen pääsee osallistumaan osoitteessa: https://toivo.videosync.fi/2023-h1-tulosjulkistus

Katsauksen esittelee toimitusjohtaja Markus Myllymäki, sekä talousjohtaja Samuli Niemelä. Esitysmateriaali julkaistaan myöhemmin osoitteessa sijoittajille.toivo.fi.

Hyväksytty neuvonantaja: Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, +358 50 575 4422

Toivon liikevaihto vuonna 2022 oli 20,3 miljoonaa euroa ja liikevoitto 15,6 miljoonaa euroa.