• Toivo Group Oyj/

Toivo Group Oyj suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle

Toivo Group Oyj lehdistötiedote 19.5.2021 klo 09:00

EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI, YHDYSVALTOIHIN, AUSTRALIAAN, KANADAAN, JAPANIIN, HONGKONGIIN, UUTEEN-SEELANTIIN, SINGAPOREEN TAI ETELÄ-AFRIKKAAN TAI MIHINKÄÄN MUUHUN VALTIOON, JOSSA LEVITTÄMINEN TAI JULKISTAMINEN OLISI LAINVASTAISTA

Toivo Group Oyj (”Toivo” tai ”Yhtiö”), suomalainen kokonaisvaltainen kiinteistöjen kehittäjä ja omistaja, suunnittelee listautumisantia (”Listautumisanti”) ja osakkeidensa listaamista Nasdaq Helsinki Oy:n (”Nasdaq Helsinki”) ylläpitämälle monenkeskiselle Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle (”First North”) (”Listautuminen”).

Suunnitellun Listautumisen ja Listautumisannin tavoitteena on edistää Toivon kasvustrategian toteutumista, lisätä taloudellista joustavuutta Yhtiön toiminnan edelleen kehittämiseen ja laajentamiseen, kasvattaa Yhtiön tunnettuutta asiakkaiden ja sijoittajien keskuudessa sekä parantaa Yhtiön kykyä houkutella ja sitouttaa avainhenkilöitä. Listautuminen mahdollistaisi myös Yhtiön pääsyn pääomamarkkinoille, laajentaisi Yhtiön omistuspohjaa ja lisäisi Yhtiön osakkeen likviditeettiä.

Toivo pyrkii keräämään Listautumisannilla noin 15 miljoonan euron bruttovarat, jotka on tarkoitus käyttää Yhtiön kasvustrategian toteuttamiseen ja tukemiseen, sisältäen Yhtiön kiinteistökehityshankkeet sekä muut mahdolliset kasvuinvestoinnit. Suunniteltu Listautumisanti koostuu yksinomaan Yhtiön uusista liikkeeseen laskemista osakkeista. Kukaan Toivon nykyisistä omistajista ei myy osakkeitaan Listautumisen yhteydessä.

Aurator Varainhoito Oy, Evli-Rahastoyhtiö Oy, tietyt Sp-Rahastoyhtiö Oy:n hallinnoimat rahastot ja tietyt Taaleri Rahastoyhtiö Oy:n hallinnoimat rahastot (”Ankkurisijoittajat”) ovat tietyin edellytyksin sitoutuneet osallistumaan Listautumisantiin ja merkitsemään osakkeita yhteensä 7 miljoonalla eurolla lopulliseen merkintähintaan ehdolla, että osakekohtainen merkintähinta on enintään 2,10 euroa osakkeelta (mikä vastaa noin 111 miljoonan euron markkina-arvoa Listautumisannista saatavien varojen jälkeen).

Toivo lyhyesti

Toivo on suomalainen vuonna 2015 perustettu kiinteistötalo, jonka liiketoimintaan kuuluvat kiinteistökehitys ja kiinteistöjen omistaminen.

Toivon johdon mukaan Yhtiön liiketoimintamalli on Suomen markkinassa ainutlaatuinen, sillä Toivon liiketoiminta kattaa kiinteistöliiketoiminnan koko arvoketjun aina kiinteistökehityksestä rakennuttamiseen ja valmiin kiinteistön omistamiseen, hallinnointiin ja vuokraukseen. Toivo hoitaa omalla tiimillään kiinteistön koko elinkaaren aina raakamaasta vuokrasopimusneuvotteluihin ja kiinteistön ylläpitoon.

Toivo-konserni muodostuu emoyhtiö Toivo Group Oyj:stä ja sen omistamista operatiivisista tytäryhtiöistä. Lisäksi Toivo harjoittaa liiketoimintaa osakkuusyhtiöiden välityksellä. Toivolla on taustallaan osaava ja kokenut joukko asiantuntijoita, ja Toivon hallitukseen kuuluvat hallituksen puheenjohtaja Asko Myllymäki sekä hallituksen jäsenet Tomi Koivukoski, Harri Tahkola ja Petri Kärkkäinen. Lisäksi Toivon johtoryhmään kuuluvat toimitusjohtaja Markus Myllymäki, talousjohtaja Samuli Niemelä, rahoitus- ja riskienhallintajohtaja Aleksi Kallio, hankekehitysjohtaja Tuomas Hemmilä, rakentamisjohtaja Urho Myllymäki, rakennuttamisjohtaja Heikki Myllymäki ja Ruotsin maajohtaja Teemu Kaikkonen. Lisätietoa Toivon hallituksen ja johtoryhmän jäsenistä löytyy Toivon kotisivuilta osoitteesta sijoittajille.toivo.fi.

Toivon strategia ja vahvuudet

Toivon johdon mukaan vallitsevat toimialan megatrendit ovat kasvukeskusten nettomuutto, kaupungistuminen, pienten kotitalouksien määrän suhteellinen kasvu, väestön ikääntyminen sekä vapaa-ajan merkityksen kasvaminen. Toivon strategiana on kehittää näihin megatrendeihin vastaavia Toivo-konseptin mukaisia kiinteistöjä, joiden tavoitteena on vahva kehitysmarginaali sekä vakaa ja houkutteleva tuotto, ja jotka mahdollistavat näin kiinteistöjen pitkäaikaisen omistajuuden sekä korkeamman lisäarvon tuottamisen Toivon asiakkaille.

Toivon johdon mukaan Toivon keskeiset vahvuudet ovat seuraavat:

Uniikki hankekehitä ja pidä -liiketoimintamalli

Toivon liiketoiminta on jaettu kiinteistökehitykseen sekä kiinteistöjen omistamiseen. Näihin kuuluvat olennaisena osana hankekehitys, suunnittelu ja rakennuttaminen sekä kiinteistöjen omistaminen, vuokraus ja tarjottavat lisäpalvelut.

Kiinteistökehitysliiketoiminnassa Toivon tavoitteena on matala omakustannehinta, ja Toivon johdon mukaan tähän tavoitteeseen päästään Toivon ainutlaatuisella liiketoimintamallilla helpommin kuin perinteisellä kiinteistöliiketoimintamallilla, jossa kohteet ostetaan valmiina osallistumatta kehityshankkeeseen itse. Lisäksi omalla kiinteistökehitystoiminnalla Toivo pystyy vaikuttamaan omistamiinsa kohteisiin ja näin sekä vastaamaan markkinatrendeihin että hankkimaan itselleen optimaaliset kohteet pitkäaikaista omistamista varten.

Kiinteistöjen omistamisessa Toivon tavoitteena on korkea käyttöaste ja optimoidut hoitokulut. Toivon johdon mukaan tehokkaan kiinteistöportfolion kehittämisen ja omistamisen ansiosta kiinteistöjen vuokraamisesta saatava pääoma sekä mahdolliset tulevaisuuden arvonnousut pystytään palauttamaan tehokkaasti kiinteistökehitykseen.

Arvoa luova kiinteistökehitysprosessi

Toivo kehittää ja rakennuttaa kiinteistöjä kokonaisvaltaisesti siten, että jokainen kehityshankkeen osapuoli sekä osapuolten tavoitteet huomioidaan läpi hankkeen. Kehitettävät kiinteistökohteet valikoidaan tarkasti, ja hankkeen suunnitteluvaiheessa panostetaan sekä Toivolle että sen omistamien kiinteistöjen tuleville vuokralaisille optimaalisten ratkaisujen suunnitteluun. Lisäksi rakennusvaiheessa Toivo hyödyntää räätälöityjä sopimusmalleja varmistaakseen nopean ja tehokkaan rakentamisen.

Toivolla on kokenut tiimi, jolla on Toivon johdon mukaan vahvat ansiot kiinteistötoimialalla. Kaiken kaikkiaan Toivon tiimin jäsenet ovat olleet mukana kehittämässä yhteensä yli 12 000 asuntoa, ja tiimin jäsenillä on keskimäärin kymmenen vuoden kokemus kiinteistöalalta. Toivon keskimääräinen kehitysmarginaali1) sen valmiissa asuinkiinteistöissä on 28 %.2)

1) Kehitysmarginaali lasketaan jakamalla kehitysvoitto rakennuskustannuksilla. Kehitysvoitto lasketaan keskeneräisen kohteen osalta vähentämällä arviokirjan mukaisesta valmiin kohteen käyvästä arvosta sen arvioidut rakennuskustannukset, ja valmiin kohteen osalta vähentämällä arviokirjan mukaisesta käyvästä arvosta kohteen toteutuneet rakennuskustannukset.

2) Historiallinen keskimääräinen kehitysmarginaali Yhtiön 31.3.2021 omistamissa valmistuneissa asuinkiinteistöissä laskettuna toteutuneen kehitysvoiton ja rakennuskustannusten suhteena.

Tehokas ja nykyaikainen asuntoportfolio

Toivo on tehnyt strategisen valinnan keskittyä houkutteleville mikro-sijainneille kasvukeskuksissa, ja 98 % sen asunnoista sijaitsee Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilla. Toivon johdon mukaan Toivon asuntoportfolio on tehokas ja nykyaikainen ja se koostuu houkuttelevista ja moderneista asunnoista, joiden keskimääräinen ikä on alle vuoden. Lisäksi Toivon kohteissa ekologisuus ja ympäristö ovat tärkeitä elementtejä, ja valtaosa Toivon kohteista on tehokkuudeltaan A-energialuokkaa. Toivon jokaiselle kohteelle laaditaan jo suunnitteluvaiheessa brändi, joka huomioidaan koko kiinteistökehitysvaiheen ajan. Toivo tarjoaa useassa kohteessaan asukkaille kyseisen kohteen brändin mukaan räätälöityjä lisäpalveluja.

Toivon johdon mukaan Toivo pystyy liiketoimintamallinsa sekä nykyaikaisen kiinteistöportfolionsa avulla ylläpitämään kiinteistön hallinnan tehokkaana verrattuna tavanomaisiin kiinteistöalan toimijoihin. Tyypillisesti hoitokulut1) ovat tavanomaisella toimijalla keskimäärin noin 4,5 euroa kuukaudessa huoneistoneliöltä2), kun Toivon hoitokulut3) olivat keskimäärin 2,1 euroa4) neliöltä vuonna 2020.

Yhtiöllä on kehitysvaiheessa noin 1 400 asuntoa5), mikä vastaa yli 55 000 neliömetrin5) pinta-alaa ja käyvällä arvolla mitattuna noin 300 miljoonaa euroa6).

1) Sisältää tonttivuokrat, joiden osuus on 0,09 euroa / m2 / kk.

2) Lähde: Tilastokeskus, Asunto-osakeyhtiöiden hoitokulut nousivat vuonna 2019, kesäkuu 2020.

3) Ei sisällä tonttivuokria.

4) Pinta-alapainotettu kuukausittainen hoitokulu neliömetriä kohden vuonna 2020.

5) Asunnot, jotka ovat rakenteilla tai hanketta koskeva sopimus on allekirjoitettu.

6) Asunnot, jotka ovat rakenteilla tai hanketta koskeva sopimus on allekirjoitettu sekä sopimuksissa olevat tontit.

Painopiste terveissä asuntomarkkinoissa

Suomessa väestö keskittyy enenevässä määrin pääkaupunkiseudulle ja muihin kasvukeskuksiin, ja on arvioitu, että vuoteen 2040 mennessä näillä alueilla väestön määrä kasvaa 245 000 ihmisellä (Tilastokeskuksen väestöennuste 2019). Lisäksi pienten asuntojen kysyntä tulee kasvamaan, ja jo nyt 77 % suomalaisista talouksista on 1-2 hengen talouksia (Tilastokeskus 2019). Toivon johdon näkemyksen mukaan Toivon liiketoimintamalli mahdollistaa näihin markkinatrendeihin vastaamisen kokonaisvaltaisesti, ja siten Toivon strategisina painopisteinä ovat uudet, pienet ja tehokkaat sekä kohtuuhintaiset asunnot Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilla. 98 % Yhtiön kohteista sijaitsee näillä alueilla.

Toivon taloudelliset tavoitteet, osinkopolitiikka ja tulosennuste

Toivon taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat:

• Sijoituskiinteistöjen käypä arvo 500 miljoonaa euroa vuoden 2026 loppuun mennessä;
  • Toivon osakekohtaista pitkäaikaista nettovarallisuutta (NAV/osake) kasvatetaan merkittävästi vuosittain; ja
  • Luototusaste (LTV) on alle 60 %.

Toivo ei tule maksamaan osinkoa seuraavina vuosina tai osinkojen määrä tulee olemaan matala, sillä mahdollinen liiketoiminnan voitto tullaan sijoittamaan Toivon kasvun jatkumisen tukemiseen.

Toivo arvioi sen liikevoiton olevan 13-16 miljoonaa euroa tilikaudella 1.1.-31.12.2021.

Toivon taloudellisia tunnuslukuja

31.12.2020 päättyneellä tilikaudella Toivon liikevoitto oli noin 7,2 miljoonaa euroa ja sen sijoituskiinteistöjen käypä arvo noin 57 miljoonaa euroa.

(TEUR) 1-3/2021(IFRS) 1-3/2020(IFRS) 1-12/2020(IFRS) 1-12/2019(IFRS) 1-12/2018(FAS)
(Tilintarkastamaton, ellei toisin mainittu)
Liikevaihto.............................................................................. 3 730 777 4 2501) 3 074 1691)
Vuokratuotto ......................................................................... 572 718 3 2131) 1 707 166
Nettovuokratuotto .............................................................. 458 562 2 3711) 1 325 107
Liikevoitto .............................................................................. 2 744 1 054 7 1891) 4 182 831)
Kassavirta ennen käyttöpääoman muutosta (FFO) 344 161 637 743 -6
Sijoituskiinteistöjen käypä arvo ..................................... 66 900 61 881 57 0221) 55 710 6 308
Investoinnit sijoituskiinteistöihin ................................. 8 262 5 007 18 3611) 13 558 6 308
Sijoituskiinteistöjen myynnit........................................... 0 0 4 3311) 0 0
Korolliset nettovelat ........................................................... 30 816 39 109 24 033 34 883 8 789
Pitkäaikainen nettovarallisuus (NAV) ......................... 16 705 8 590 13 498 7 705 1 115
Luototusaste (LTV), % ...................................................... 46,1 63,2 42,1 62,6 139,3
Omavaraisuusaste, %.......................................................... 42,7 30,1 42,8 29,6 10,7
Osakekohtainen pitkäaikainen nettovarallisuus (NAV/osake), EUR2) ......................................................... 0,36 0,19 0,30 0,17 0,02
Osakekohtaisen pitkäaikaisen nettovarallisuuden kasvu, % .................................................................................. 90,6 0,0 75,2 591,0 0,0
Osakekohtainen tulos (EPS), EUR2) ............................. 0,05 0,02 0,11 0,07 0,00
Vuokrausaste, % .................................................................. 98,1 99,6 99,0 97,7 45,4
Asuntojen vuokrattava pinta-ala yhteensä, neliömetriä ............................................................................ 9 212 11 750 13 006 10 686 0
Muu vuokrattava pinta-ala yhteensä, neliömetriä .. 19 582 19 582 19 582 18 534 11 174
  1. Tilintarkastettu
  1. Yhtiön varsinaisen yhtiökokouksen 22.4.2021 päättämä osakkeiden käänteinen splittaus huomioitu osakemäärissä.

Markus Myllymäki, toimitusjohtaja, kommentoi:

”Toivo tekee koteja tavallisille suomalaisille ihmisille. Haluamme olla inhimillinen vuokranantaja. Pyrimme sujuvoittamaan ja parantamaan asiakkaidemme arkea tarjoamalla kohtuuhintaisia ja houkuttelevia asuntoja hyvillä sijainneilla. Arvoketjumme perustuu ajatukselle, että asiakaskokemuksemme tulee olla parempi, inhimillisempi ja asiakaskeskeisempi.

Asumiskustannusten nousu ja kohtuuhintaisten asuntojen puute uhkaa kasvua ja hyvinvoinnin kehittymistä suomalaisissa kasvukeskuksissa. Peräti 59 % suomalaisista kuuluu kahteen alimpaan tuloluokkaan, tarkoittaen alle 2 300 euron bruttotuloja kuukaudessa (EVA 2018). Samaan aikaan suurissa yliopistokaupungeissa asuvista suomalaisista noin puolet asuu vuokralla (Tilastokeskus 2010-2019). Täten meillä on todennäköisesti paljon kasvukeskuksissa asuvia ihmisiä, joiden palkasta suuri osa kuluu vuokranmaksuun. Tämä on karua kertomaa suomalaisten arjesta. Me haluamme tuoda toivoa, inhimillisyyttä ja uuden tulevaisuuden vuokra-asumiseen, jossa jokainen yksilö on tärkeä.

Olemme aidosti ylpeitä ainutlaatuisesta liiketoimintamallistamme, joka lähtee siitä, että Toivo hankekehittää, suunnittelee ja rakentaa asuntoja omistaakseen ne jopa seuraavat 50 vuotta. Vastuullisena ja pitkäjänteisenä omistajana emme kulje sieltä missä aita on matalin, vaan vaalimme asiakkaidemme etuja prosessin kaikissa vaiheissa. Liiketoimintamallimme mahdollistaa sen, että voimme tavoitella poikkeuksellisen korkeaa asiakastyytyväisyyttä hyvillä liiketoiminnallisilla tuloksilla.

Meillä on Toivossa energinen tiimi, jolla on vahvat ansiot kiinteistötoimialalla. Olemme keskittyneet yhdessä joka päivä olennaiseen, ja tehneet mahdottomasta mahdollista. Tärkeimpänä tavoitteenamme on pitkäaikainen omistajuus, jolloin kaikkien osapuolten tavoitteet kohtaavat.”

Tietoa Listautumisannista

Suunniteltu Listautumisanti koostuu yksinomaan Yhtiön uusista liikkeeseen laskemista osakkeista, ja siten kukaan Toivon nykyisistä omistajista ei myy osakkeitaan Listautumisen yhteydessä. Osakkeita tarjotaan Toivon henkilöstölle ja yleisölle Suomessa sekä kokeneille ja institutionaalisille sijoittajille Suomessa ja kansainvälisesti (Yhdysvaltoja lukuun ottamatta). Kaikki osakkeiden tarjoaminen Yhdysvaltain ulkopuolella toteutetaan Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain (muutoksineen) nojalla annetun Regulation S -säännöstön mukaisesti.

Toivo laatii suunnitellun Listautumisannin yhteydessä listalleottoesitteen, joka sisältää suunnitellun Listautumisannin ehdot ja Listautumisantiin osallistumiseen liittyvät ohjeet. Mikäli Yhtiö päättää edetä Listautumisannin kanssa, listalleottoesite tullaan julkaisemaan Yhtiön internetsivuilla osoitteessa sijoittajille.toivo.fi.

Danske Bank A/S, Suomen sivuliike toimii Listautumisannin pääjärjestäjänä. Bird & Bird Asianajotoimisto Oy toimii Yhtiön oikeudellisena neuvonantajana ja Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy toimii pääjärjestäjän oikeudellisena neuvonantajana Listautumisen yhteydessä. IR Partners Oy toimii yhtiön viestintäneuvonantajana.

Lehdistötilaisuus

Toivo Group järjestää virtuaalisen lehdistötilaisuuden tänään 19.5.2021 kello 11.00 alkaen.

Ilmoittautuminen lehdistötilaisuuteen:

Nasdaq Helsinki, viestintä, maarit.bystedt@nasdaq.com, puh. 040 555 2030

Toivon strategiana on kehittää Toivo-konseptin mukaisia kiinteistöjä, joiden tavoitteena on vahva kehitysmarginaali sekä vakaa ja houkutteleva tuotto, ja jotka mahdollistavat näin kiinteistöjen pitkäaikaisen omistajuuden sekä korkeamman lisäarvon tuottamisen Toivon asiakkaille. Toivolla on taustallaan osaava ja kokenut asiantuntijajoukko, jolla on vahvat ansiot kiinteistötoimialalla. Toivon tiimin jäsenet ovat olleet mukana kehittämässä ja rakentamassa yhteensä yli 12 000 asuntoa, ja heillä on keskimäärin kymmenen vuoden kokemus kiinteistöalalta.

Toivon liikevaihto vuonna 2020 oli 4,3 miljoonaa euroa ja liikevoitto 7,2 miljoonaa euroa.

Tärkeää tietoa

Tähän tiedotteeseen sisältyvä tieto annetaan ainoastaan taustaksi eikä tämän tiedon väitetä olevan täydellistä. Tähän tiedotteeseen sisältyvään tietoon tai sen paikkansapitävyyteen, oikeellisuuteen tai täydellisyyteen ei tule luottaa mitään tarkoitusta varten. Tämän tiedotteen sisältämät tiedot saattavat muuttua. Tämä tiedote ei ole tarjous Toivo Group Oyj:n (”Yhtiö”) mahdollisesti liikkeeseen laskemien arvopapereiden myymiseksi eikä tarjouspyyntö osto- tai merkintätarjouksien esittämiseksi missään valtiossa, jossa tällainen tarjoaminen tai myyminen olisi lainvastaista. Tämän tiedotteen jakelu voi olla laillisesti rajoitettua tietyillä lainkäyttöalueilla ja henkilöiden, jotka vastaanottavat dokumentteja tai informaatiota, johon tiedotteessa viitataan, tulisi olla tietoisia soveltuvista rajoituksista ja noudattaa niitä. Rajoitusten noudattamatta jättäminen voi olla näiden lainkäyttöalueiden arvopaperilakien vastaista. Lukuun ottamatta Suomea, tämä tiedote on tarkoitettu Euroopan talousalueen jäsenvaltioissa vain asetuksessa (EU) 2017/1129 (”Esiteasetus”) määritellyille kokeneille sijoittajille. Tässä tiedotteessa tarkoitettu mahdollinen osakeanti toteutetaan esitteellä. Tämä tiedote ei ole Esiteasetuksen mukainen esite. Sijoittajien ei tulisi merkitä tai ostaa tässä tiedotteessa tarkoitettuja arvopapereita muutoin kuin edellä mainitun esitteen perusteella.

Tätä tiedotetta ja sen sisältämää tietoa ei ole tarkoitettu julkistettavaksi tai levitettäväksi suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa. Tämä materiaali ei ole tarjous arvopapereiden myymiseksi eikä tarjouspyyntö osto- tai merkintätarjouksien esittämiseksi Yhdysvalloissa. Tässä asiakirjassa tarkoitettuja arvopapereita ei ole rekisteröity eikä niitä tulla rekisteröimään Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain ("Yhdysvaltain Arvopaperilaki", muutoksineen) mukaisesti, eikä niitä saa tarjota tai myydä suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa tai Yhdysvaltoihin, ellei niitä ole rekisteröity, paitsi Yhdysvaltain Arvopaperilain rekisteröintivaatimuksista säädetyn poikkeuksen nojalla tai transaktiossa, johon ei sovelleta Yhdysvaltain Arvopaperilain rekisteröintivaatimusta. Yhtiön tarkoituksena ei ole rekisteröidä mitään osaa arvopapereita koskevasta mahdollisesta listautumisannista Yhdysvalloissa eikä tarjota arvopapereita yleisölle Yhdysvalloissa.

Tämä tiedote ja tässä tarkoitettuja arvopapereita koskevat muut tiedot on tarkoitettu Isossa-Britanniassa julkaistavaksi ja levitettäväksi vain vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain 86(7) kohdan (Financial Services and Markets Act) määrittelemille ”kokeneille sijoittajille”, joilla on (i) ammattimaista kokemusta sijoittamisesta Ison-Britannian vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Promotion) vuoden 2005 määräyksen (Order 2005) (”Määräys”) 19(5) artiklan tarkoittamalla tavalla, tai (ii) Määräyksen 49(2) (a) – (d) mukaisille korkean varallisuustason omaaville tahoille (high net worth entities) (kaikki tällaiset henkilöt jäljempänä, ”asiaankuuluvat tahot”). Kenenkään, joka ei ole asiaankuuluva taho, ei tule toimia tämän asiakirjan perusteella tai luottaa sen sisältöön.

Tämä tiedote on tarkoitettu tiedotustarkoituksiin, eikä sitä tule pitää tarjouksena tai perusteena päätökselle sijoittaa Yhtiön arvopapereihin. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike (”Pääjärjestäjä”) toimii mahdollisen listautumisannin yhteydessä yksinomaan Yhtiön eikä kenenkään muun puolesta. Pääjärjestäjä ei pidä ketään muuta tahoa kuin Yhtiötä asiakkaanaan mahdollisen listautumisannin yhteydessä eikä ole vastuussa kenellekään muulle kuin Yhtiölle asiakkailleen antamansa suojan tarjoamisesta, Listautumisantiin liittyvien neuvojen antamisesta tai muista tässä tiedotteessa esitetyistä transaktioista, järjestelyistä tai muista seikoista. Yhtiö on yksin vastannut tämän tiedotteen sisällön tuottamisesta ja on siitä vastuussa. Pääjärjestäjä tai kukaan sen hallituksen jäsenistä, johtajista, toimihenkilöistä, työntekijöistä, neuvonantajista tai edustajista ei ota mitään vastuuta eikä vastaa tai anna mitään nimenomaista tai välillistä vakuutusta tämän tiedotteen tietojen tai muiden Yhtiötä tai sen kanssa samaan konserniin kuuluvia yhtiöitä koskevien tietojen täydellisyydestä, tarkkuudesta tai todenperäisyydestä riippumatta siitä, onko tieto kirjallisessa, suullisessa tai sähköisessä muodossa, ja riippumatta siitä, miten tieto on asetettu saataville tai lähetetty, eikä minkäänlaisesta vahingosta, joka on syntynyt tiedotteen käyttämisestä, sen sisällöstä tai muutoin tiedotteesta johtuen.

Tulevaisuutta koskevat lausumat

Tässä tiedotteessa esitetyt asiat voivat sisältää tulevaisuutta koskevia lausumia, joihin kuuluvat lausumat, jotka eivät ole historiallista tietoa. Lausumat, joiden yhteydessä on käytetty sanoja ”aikoa”, ”arvioida”, ”ennakoida”, ”ennustaa”, ”jatkua”, ”odottaa”, ”olettaa”, ”pyrkiä”, ”saattaa”, ”suunnitella”, ”tavoitella”, ”tulla”, ”tähdätä”, ”uskoa”, ”voisi” ja muut vastaavat tai niiden kielteiset vastaavat ilmaisut ilmentävät tulevaisuutta koskevia lausumia. Tulevaisuutta koskevat lausumat perustuvat erilaisiin olettamiin, jotka voivat osaltaan perustua toisiin olettamiin. Vaikka Yhtiö pitää tulevaisuutta koskevissa lausumissa esitettyjä odotuksia kohtuullisina, ei ole takeita siitä, että odotukset toteutuisivat tai pitäisivät paikkaansa. Tulevaisuutta koskeviin lausumiin liittyy luonnostaan riskejä, epävarmuustekijöitä ja lukuisia tekijöitä, jotka saattavat aiheuttaa sen, että toteutuneet seuraukset tai todellinen liiketoiminnan tulos eroavat olennaisesti ennakoidusta. Yhtiö ei takaa, että tässä esitettyihin tulevaisuutta koskeviin lausumiin perustuvat olettamat ovat virheettömiä, eikä se ota vastuuta tässä esitettyjen näkemysten tulevasta paikkansapitävyydestä tai sitoudu päivittämään tai arvioimaan uudelleen mitään tulevaisuutta koskevia lausumia uusien tapahtumien tai olosuhteiden perusteella. Lukijan ei tule tukeutua liikaa näihin tulevaisuutta koskeviin lausumiin. Tässä tiedotteessa esitetyt tiedot, näkemykset ja tulevaisuutta koskevat lausumat perustuvat tiedotteen julkaisupäivän tilanteeseen ja voivat näin ollen muuttua. Yhtiö ei sitoudu julkisesti päivittämään tai arvioimaan uudelleen mitään tulevaisuutta koskevia lausumia tämän tiedotteen jakelun jälkeen uusien tapahtumien tai olosuhteiden perusteella tai muusta syystä.

Tietoa jakelijoille

Johtuen yksinomaan tuotevalvontavaatimuksista, jotka sisältyvät: (a) EU direktiiviin 2014/65/EU rahoitusvälineiden markkinoista, muutoksineen (”MiFID II”); (b) 9 ja 10 artikloihin komission delegoidussa direktiivissä (EU) 2017/593, joka täydentää MiFID II:ta; ja (c) Finanssivalvonnan määräyksistä ja ohjeista koskien sijoituspalvelutoimintaa ja sen harjoittamista (yhdessä ”MiFID II Tuotevalvontavaatimukset”), sekä kiistäen kaiken vastuun, joka ”valmistajalla” (MiFID II Tuotevalvontavaatimuksista johtuen) voi muutoin asiaa koskien olla, riippumatta siitä, perustuuko vastuu rikkomukseen, sopimukseen vai muuhun, osakkeet ovat olleet tuotehyväksyntämenettelyn kohteena, jonka mukaan kukin niistä täyttää loppuasiakkaiden kohdemarkkinavaatimukset: (i) yksityissijoittajille sekä vaatimukset (ii) sijoittajille, jotka määritellään ammattimaisiksi asiakkaiksi ja hyväksyttäviksi vastapuoliksi, kuten erikseen määritelty MiFID II:ssa (”kohdemarkkinat”). Jakelijoiden tulisi huomioida että: osakkeiden hinta voi laskea ja sijoittajat saattavat menettää osan tai kaiken sijoituksestaan; osakkeet eivät tarjoa mitään taattua tuloa tai pääomasuojaa; ja sijoitus osakkeisiin on sopiva vain sijoittajille, jotka eivät tarvitse taattua tuloa tai pääomasuojaa, jotka (joko yksin tai yhdessä asianmukaisen sijoitusneuvojan tai muun neuvonantajan kanssa) ovat kykeneviä arvioimaan kyseessä olevan sijoituksen edut ja riskit ja joilla on riittävät resurssit kantaakseen siitä mahdollisesti koituvat tappiot. Kohdemarkkina-arviointi ei rajoita tai vaikuta mihinkään sopimukseen, lakiin tai sääntelyyn perustuviin myyntirajoituksiin Listautumisantiin liittyen. Epäselvyyksien välttämiseksi, kohdemarkkina-arviointi ei ole: (a) sopivuuden tai asianmukaisuuden arviointi MiFID II:ta sovellettaessa; tai (b) kenellekään sijoittajalle tai sijoittajaryhmälle suositus sijoittaa, tai ostaa tai tehdä mitään muita osakkeisiin liittyviä toimenpiteitä. Jokainen jakelija on velvollinen ottamaan vastuulleen oman kohdemarkkina-arviointinsa liittyen Yhtiön osakkeisiin ja asianmukaisten jakelukanavien määrittämisen.