Aurinkovoimaloita jo 30 Tokmannin katolla – Aurinkosähkön tuotannossa rikottiin ennätyksiä

Tokmanni     Lehdistötiedote     18.6.2020 klo 13.50

Virtain Tokmannin katolle asennettiin 360 aurinkopaneelin laajuista aurinkovoimalaa touko-kesäkuun vaihteessa. Aurinkosähköä noin 100 MWh vuodessa tuottava kokonaisuus otettiin käyttöön keskiviikkona 10.6.2020. Kuva: Solarigo

Aurinkovoimalat tuottivat toukokuussa yli 40 prosenttia niiden Tokmannin toimipisteiden käyttämästä sähköstä, joissa on oma aurinkovoimala. Tänä vuonna uusia aurinkovoimaloita on asennettu jo viiden Tokmannin katolle. Tällä hetkellä Tokmannin käytössä on jo 30 aurinkovoimalaa, joissa on yhteensä noin 17 100 aurinkopaneelia. Hyvät kokemukset kannustavat Tokmannia uusiin aurinkovoimala-asennuksiin.

Eniten aurinkosähköä tuotti toukokuussa Tokmannin 3 000 aurinkopaneelin laajuinen aurinkovoimala halpakauppaketjun hallinto- ja logistiikkakeskuksessa Mäntsälässä. Se ylsi peräti 128,8 MWh kokonaistuottoon, mikä vastaa noin kolmasosaa rakennuksen käyttämästä sähköstä.

Suhteellisesti eniten itse tuotettua aurinkosähköä tuotti toukokuussa Uudenkaupungin Tokmanni, peräti 64 prosenttia kokonaiskäytöstä.

Tokmannin kokemukset itse tuotetusta aurinkoenergiasta ovat erittäin positiiviset.

– Olemme hyvin tyytyväisiä Tokmannin aurinkoenergiaohjelmaan. Aurinkovoimaloiden tuotantoprofiili sopii hienosti Tokmannin sähkönkulutusprofiiliin, sillä sähköä kuluu myymälöissä eniten päiväsaikaan. Nykytekniikan aurinkovoimalat tuottavat sähköä hyvin myös Suomen olosuhteissa, käytännössä huhtikuusta syyskuuhun, Tokmannin kauppapaikka- ja konseptijohtaja Harri Koponen kertoo.

Toukokuun loppuun mennessä Tokmannien katoilla olevat aurinkovoimalat tuottivat uusiutuvaa energiaa 3,4 GWh¹). Toteutunut tuotanto vastaa 1 700 pienen kerrostaloasunnon vuosittaista sähkönkulutusta tai 17 miljoonaa sähköautolla ajettua kilometriä²).

– Meillä Tokmannilla aurinkovoimala tuottaa keskimäärin noin 1520 prosenttia myymälän vuosittaisesta kokonaissähkönkulutuksesta ja keskimäärin puolet kesäajan eli touko-elokuun sähkönkulutuksesta. Eniten sähköä kuluu valaistukseen, ilmanvaihtoon ja jäähdytykseen, Koponen kertoo.

Tänä vuonna oman aurinkovoimatuotannon osuus Tokmannilla tulee olemaan arviolta noin 6,9 prosenttia yrityksen kuluvan vuoden sähköenergian kokonaiskäytöstä³). Viime vuonna vastaava luku oli noin 2,4 prosenttia⁴).

Aurinkovoimaan investoimalla edistämme Tokmannin vastuullisuusperiaatteiden mukaisesti uusiutuvan energian tuotantoa, vähennämme CO₂-päästöjä ja hillitsemme ilmastonmuutosta.

Aurinkopaneeleita löytyy jo 30 Tokmannin katolta yhteensä noin 17 100 kappaletta. Tyypillisimmillään yhden Tokmanni-myymälän katolla aurinkosähköä tuottaa muutama sata aurinkopaneelia. Esimerkiksi Tokmannin uusimmassa aurinkovoimalassa Seinäjoella aurinkopaneeleita on 440 kappaletta. Kuva on Virtain Tokmannilta. Kuva: Solarigo

Katoille lisää aurinkopaneeleita

Tokmanni kertoi viime vuonna aikovansa asennuttaa aurinkopaneeleita 30 myymälänsä katoille vuoden 2021 loppuun mennessä. Tavoite on jo saavutettu, sillä 30:s aurinkovoimala otettiin käyttöön Seinäjoen Tokmannilla torstaina 18.6.2020. Aiemmin kevään ja alkukesän aikana aurinkovoimalat asennettiin Tokmannin myymälöihin Raahessa, Laitilassa, Lapualla ja Virroilla.

Ripeän asennustahdin ja hyvien tulosten vauhdittamina Tokmanni on päättänyt asennuttaa aurinkovoimaloita aiemmin kerrottua enemmän. Yhteistyötä tehdään kotimaisen Solarigo Oy:n kanssa, Koponen kertoo.

– Suunnitelmissamme on ottaa käyttöön noin 15 uutta aurinkovoimalaa nykyisten 30 aurinkovoimalan lisäksi. Pyrimme asennuttamaan aurinkovoimalan esimerkiksi kaikkien uusien myymälöidemme katoille, jos rakenteet sen sallivat. Toteutuessaan aurinkoenergiaa tultaisiin tuottamaan itse noin 45 Tokmannissa, hän kertoo.

Aurinkovoimaan investoimalla Tokmanni edistää vastuullisuusperiaatteiden mukaisesti uusiutuvan energian tuotantoa, vähentää CO₂-päästöjä ja hillitsee ilmastonmuutosta. Toukokuun lopussa Tokmanni oli vähentänyt CO₂-päästöjä aurinkovoiman avulla noin 482 000 kgCO₂⁵). Kuva: Solarigo

Tokmannilla vain uusiutuvaa sähköä, huomio energiankulutuksen ja päästöjen hillitsemisessä

Uusiutuvan energian tuotannon lisäämisen ohella Tokmanni panostaa energiankulutuksen hillitsemiseen etenkin niissä kiinteistöissä, joiden energiaratkaisuihin se voi vaikuttaa suoraan. Esimerkiksi viime vuonna Tokmanni vaihtoi myymälöidensä sähkön uusiutuvaan ja jatkoi myymälävalaistuksen modernisointia led-tekniikalla. Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskuksessa pelkkää uusiutuvaa sähköä on käytetty jo aiemmin.

Toimenpiteet ovat olleet tehokkaita, sillä myymäläverkostoaan vahvasti laajentaneen Tokmannin vertailukelpoinen sähkönkulutus laski viisi ja sähkön kokonaiskulutus kaksi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Samassa ajassa Tokmannin kiinteistöjen päästöt kutistuivat yhteensä peräti 46,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Aurinkovoiman avulla Tokmanni vähensi CO₂-päästöjä syyskuun 2016 ja toukokuun 2020 välisenä aikana noin 482 000 kgCO₂⁵). Kun kaikki katoille jo asennetut 30 ja suunnitellut 15 aurinkovoimalaa ovat käytössä, ne tulevat vähentämään päästöjä noin 796 000 kgCO₂ vuodessa⁶).

– Tulokset osoittavat meidän tehneen fiksuja valintoja myös energia-asioissa. Näitä valintoja haluamme tehdä myös tulevaisuudessa. Parhaillaan asetettavat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet ohjaavat meitä tässä työssä, Tokmannin vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski kertoo.

Lue lisää Tokmannin vastuullisuustyöstä vastuullisuuden verkkosivuilta ja vuoden 2019 vastuullisuusraportista osoitteesta
ir.tokmanni.fi/vastuullisuus.

Lyhyesti Tokmannin käytössä olevista aurinkovoimaloista tällä hetkellä (18.6.2020):

Aurinkovoimaloiden kokonaismäärä: 30 kappaletta
Aurinkopaneelien määrä aurinkovoimaloissa yhteensä: noin 17 100 kappaletta
Aurinkovoimaloiden yhteisteho ja arvioitu vuosituotto: 4,85 MWp ja arvioitu vuosituotto 4,0 GWh (vastaa noin 2 000 pienen kerrostaloasunnon vuosittaista sähkönkulutusta tai noin 20 miljoonaa sähköautolla ajettua kilometriä¹)
Suurin aurinkovoimala: Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskus, 3 000 aurinkopaneelia, 825 kWp:n huipputeho, noin 677 MWh:n arvioitu vuosituotto
Ensimmäisen aurinkovoimalan sijainti, ajankohta ja aurinkopaneelien määrä: Jämsä, syyskuu 2016, 360 kappaletta

Näissä Tokmannin kohteissa on jo aurinkovoimala:

Tokmanni Jämsä, otettu käyttöön syyskuussa 2016
Tokmanni Savonlinna, otettu käyttöön elokuussa 2017
Tokmanni Kalajoki, otettu käyttöön kesäkuussa 2018
Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskus, Mäntsälä, otettu käyttöön elokuussa 2018
Tokmanni Kouvola Tornionmäki, otettu käyttöön lokakuussa 2018
Tokmanni Lapua, otettu käyttöön kesäkuussa 2020
Tokmanni Virrat, otettu käyttöön kesäkuussa 2020
Tokmanni Seinäjoki, otettu käyttöön kesäkuussa 2020

Esimerkiksi näihin Tokmannin kohteisiin on suunnitteilla aurinkovoimala:

Tokmanni Turenki, asennetaan kesäkuussa 2020
Tokmanni Kirkkonummi, asennetaan vuonna 2020
Tokmanni Mäntyharju, asennetaan vuonna 2020
Tokmanni Varkaus, asennetaan vuonna 2020

¹) Tokmannin käytössä olevien aurinkovoimaloiden sähköntuotanto 3,40 GWh perustuu mitattuihin tuotantotietoihin aikavälillä syyskuu 2016–toukokuu 2020. Tokmanni otti ensimmäisen aurinkovoimalan käyttöön Jämsän myymälässään syyskuussa 2016.

²) Laskelmissa on käytetty kerrostaloasunnon 2 000 kWh:n vuotuista sähkönkulutusta ja sähköauton 20 kWh:n sähkönkulutusta sataa ajettua kilometriä kohden.

³) Oman aurinkovoimatuotannon osuus Tokmannin sähköenergian kokonaiskäytöstä on laskettu käyttäen arvioita Tokmannin oman aurinkovoiman tuotannosta ja sähköenergian kokonaiskäytöstä vuonna 2020.

⁴) Oman aurinkovoimatuotannon osuus Tokmannin sähköenergian kokonaiskäytöstä on laskettu käyttäen arvioita Tokmannin oman aurinkovoiman tuotannosta ja sähköenergian kokonaiskäytöstä vuonna 2019.

) Tokmannin päästövähennys 482 000 kgCO aurinkovoiman avulla perustuu mitattuihin tuotantotietoihin aikavälillä syyskuu 2016–toukokuu 2020. Laskelmissa on käytetty keskimääräisen sähköntuotannon CO-päästökerrointa Suomessa (laskettuna kolmen tilastovuoden [2016, 2017 ja 2018] keskiarvo hyödynjakomenetelmällä lasketuista päästökertoimista. Päästökertoimessa on huomioitu vain kotimainen energiantuotanto, eli ostosähkö ei ole mukana) 141 kgCO/MWh. Keskimääräisen päästökertoimen arvo on päivittynyt 12.05.2020.

) Arvioitu päästövähennys perustuu suunniteltujen aurinkovoimaloiden arvioituun vuosituottoon. Laskelmissa on käytetty keskimääräisen sähköntuotannon CO-päästökerrointa Suomessa (laskettuna kolmen tilastovuoden [2016, 2017 ja 2018] keskiarvo hyödynjakomenetelmällä lasketuista päästökertoimista. Päästökertoimessa on huomioitu vain kotimainen energiantuotanto, eli ostosähkö ei ole mukana) 141 kgCO/MWh. Keskimääräisen päästökertoimen arvo on päivittynyt 12.05.2020.

Harri Koponen
kauppapaikka- ja konseptijohtaja

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Emilia Koski

vastuullisuuspäällikkö

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 700 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2019 Tokmannin liikevaihto oli 944,3 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.