Jo joka neljännen Tokmannin katolla tuotetaan päästötöntä aurinkoenergiaa – Keravan Tokmannille halpakauppaketjun 50:s aurinkovoimala

Tokmanni     Lehdistötiedote     17.9.2021 klo 9.15

Tokmanni pyrkii asennuttamaan aurinkopaneeleja muun muassa uusien myymälöidensä katoille. Esimerkiksi Iittiin elokuussa avautuneen Tokmanni-myymälän 320 aurinkopaneelia tuottavat uusiutuvaa aurinkosähköä myymälän omaan käyttöön arviolta noin 95 MWh vuodessa eli noin 47,5 pienen kerrostaloasunnon vuotuisen sähkönkulutuksen verran²). Kuva: Jarkko Honkanen, Solarigo Systems

Tokmanni tuottaa päästötöntä aurinkoenergiaa jo joka neljännessä myymälässään. Yhtiön 50:nnen aurinkovoimala-asennuksen merkkipaalu saavutetaan syyskuussa Keravalla, jonka Tokmanni-myymälästä löytyy jatkossa 280 aurinkopaneelia. Yhteensä Tokmannien katoilla on jo noin 24 000 aurinkopaneelia. Ne tuottavat tänä vuonna arviolta noin seitsemän prosenttia halpakauppaketjun vuotuisesta sähkönkulutuksesta¹). Tulevien vuosien aikana Tokmannin tavoitteena on nostaa itse tuotetun aurinkosähkön osuus yli kymmeneen prosenttiin yhtiön sähkönkulutuksesta.

Tokmannin tavoitteena on olla hiilineutraali oman toimintansa osalta vuonna 2025. Tavoitteen saavuttamiseksi Tokmanni pyrkii vähentämään energiankulutustaan ja lisäämään uusiutuvan energian käyttöä.

– Uusiutuvaa energiaa tuottavat aurinkovoimalat ovat erittäin merkittävässä osassa päästötavoitteidemme saavuttamisessa. Tuotamme aurinkovoimaloidemme avulla noin seitsemän prosenttia Tokmannin tämän vuoden sähkönkulutuksesta. Tavoitteemme on, että lähivuosina itse tuotetun aurinkosähkön osuus Tokmannin sähkönkulutuksesta nousee yli kymmeneen prosenttiin, Tokmannin myymäläverkostosta ja konseptista vastaava johtaja Harri Koponen kertoo.

Vilkas asennustahti ja huomattavia tuotantolukuja

Tokmanni on asennuttanut aurinkovoimaloita eri puolille Suomea viime aikoina vilkkaasti, esimerkiksi viime vuonna 13 ja tänä vuonna 12 kappaletta. Ensimmäistä kertaa aurinkosähköä tuotettiin Tokmannilla jo viisi vuotta sitten, kun Jämsän Tokmanni sai oman aurinkovoimalansa vuoden 2016 syksyllä.

Tokmannin nykyiset 50 aurinkovoimalaa tuottavat uusiutuvaa energiaa noin 6 000 megawattituntia vuodessa. Lisäksi kaikki halpakauppaketjun ostama sähkö on uusiutuvaa sähköä.

– Jos Tokmannin nykyisten aurinkovoimaloiden tuottamalla aurinkoenergialla haluaisi ajaa sähköautoa, pääsisi autolla vuosittain noin 30 miljoonaa kilometriä. Maapallon ympärysmitta on 40 075 kilometriä, joten sähköautolla voisi kiertää tällöin teoriassa lähes 750 kertaa maapallon ympäri. Vaihtoehtoisesti yhden vuoden sähköntuotanto riittäisi kattamaan noin kolmen tuhannen pienen kerrostaloasunnon vuotuisen sähköntarpeen²), Tokmannille aurinkoenergiaratkaisuja tuottavan Solarigo Systemsin toimitusjohtaja Antti Koskelainen havainnollistaa.

Tokmannien katoilla eri puolilla Suomea on jo noin 24 000 aurinkopaneelia. Kuva on Kaarinan Tokmannilta, jonne aurinkopaneeleja asennettiin 520 kappaletta kuluvan vuoden heinäkuussa. Kuva: Jarkko Honkanen, Solarigo Systems

Sähköä omiin tarpeisiin

Tokmannien katoilla tuotetun aurinkosähkön osuus yhtiön sähkön kokonaiskäytöstä oli viime vuonna 6,1 ja toissa vuonna 2,2 prosenttia³). Tänä vuonna osuuden arvioidaan nousevan edellä mainitun mukaisesti noin seitsemään prosenttiin.

– Myymälämme soveltuvat mainiosti aurinkosähkön tuottajiksi, sillä ne tarvitsevat sähköä pääasiassa valaistukseen, ilmanvaihtoon ja jäähdytykseen erityisesti päivisin eli silloin, kun sähköä tuotetaan eniten. Myös tilankäytön kannalta myymäläympäristö on suotuisa, sillä isojen rakennusten katoilla on usein runsaasti hyödyntämiskelpoista kattopinta-alaa, Koponen kertoo.

Aurinkosähkön tuotantomahdollisuudet vaihtelevat säiden ja vuodenaikojen mukaan. Tyypillisimmillään aurinkovoimala tuottaa uusiutuvaa energiaa Suomen oloissa maalis–lokakuussa ja keskimäärin noin 15–20 prosenttia Tokmanni-myymälän vuotuisesta sähköntarpeesta. Kesäkuukaudet ovat tehokkaimpia, sillä silloin itse tuotettu aurinkosähkö voi kattaa jopa puolet myymälän sähköntarpeesta.

– Tuoreita esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi Uudenkaupungin ja Hämeenkyrön Tokmannit, joissa aurinkovoimalat tuottivat kesäkuussa yli 60 prosenttia myymälöissä käytetystä sähköstä, Koponen kertoo.

Aurinkovoimalassa tyypillisesti useita satoja aurinkopaneeleja

Tokmannin aurinkovoimaloissa on useimmiten noin 300–500 aurinkopaneelia. Esimerkiksi halpakauppaketjun uusimmassa aurinkovoimalassa Keravalla aurinkopaneeleja on 280. Siellä aurinkosähköä tuotetaan arviolta noin 84,5 MWh vuodessa, mikä vastaa noin 42 pienen kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta²).

Aurinkovoimalan mitoitus tehdään käytettävissä olevan kattopinta-alan ja kiinteistön sähkönkulutuksen perusteella.

– Koko Suomen alueelle levittäytyvä aurinkovoimalaverkostomme mahdollistaa aurinkovoimalan tuotannon simuloimisen todelliseen tuotantotietoon perustuen suunnitteluvaiheessa. Tuotantoarviota peilataan kiinteistön sähkönkulutukseen ja tätä kautta haetaan aurinkovoimalalle optimaalinen mitoitus juuri kyseiseen kiinteistöön, Solarigo Systemsin Antti Koskelainen kertoo.

Yksi Tokmannin konkreettisista ilmastoteoista on aurinkovoimaan panostaminen. Kuva on Inkeroisten Tokmannilta, jonka 540 aurinkopaneelin muodostama aurinkovoimala otettiin käyttöön kuluvan vuoden heinäkuussa. Kuva: Jarkko Honkanen, Solarigo Systems

Uusiutuva aurinkoenergia auttaa vähentämään päästöjä

Tokmanni on asettanut yhtenä maailman edelläkävijöistä tieteeseen perustuvat, Science Based Targets -aloitteen (SBTi) virallisesti hyväksymät ilmastotavoitteet. Pariisin ilmastosopimukseen perustuvissa tavoitteissaan Tokmanni tukee Business Ambition for 1.5 °C -kampanjaa ja sitoutuu rajoittamaan maapallon lämpötilan nousun korkeintaan 1,5 celsiusasteeseen omassa toiminnassaan.

Tokmannin ilmastotyö sai myönteistä huomiota esimerkiksi viime keväänä, kun talouslehti Financial Times arvioi halpakauppaketjun eniten päästövähennyksiä tehneeksi suomalaiseksi kaupan alan yritykseksi.

Tokmannin oman toiminnan päästöt syntyvät kiinteistöjen lämmityksestä. Yhtiössä halutaan tehdä konkreettisia ja vaikuttavia ilmastotekoja, ja esimerkiksi uusiutuvaa aurinkoenergiaa koskevia päästövähennyksiä seurataan tarkoin, Koponen kertoo.

– On tärkeää, että teemme oikeita päätöksiä myös ilmastoasioissa. Vuositasolla nykyiset 50 aurinkovoimalaamme vähentävät päästöjämme arviolta noin 786 tCO₂⁴), hän lisää.

Myönteiset tulokset uusiutuvan aurinkosähkön tuotannossa, CO₂-päästöjen vähentämisessä sekä energiakustannusten hillitsemisessä osoittavat, että Tokmannin päätös panostaa vahvasti uusiutuvaan energiaan on ollut oikea ja merkityksellinen.

– Tavoitteemme on jatkaa paitsi myymälä-, myös aurinkovoimalaverkostomme laajentamista. Pyrimme asennuttamaan aurinkovoimaloita mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi kaikkiin uusiin myymälöihimme. Lisäksi nykyisten Tokmannien tavoin myös kaikkiin uusiin myymälöihimme ostamme vain uusiutuvaa sähköä, Koponen kertoo.

Lyhyesti Tokmannin käytössä olevista aurinkovoimaloista:

Aurinkovoimaloiden kokonaismäärä syyskuussa 2021: 50 kappaletta
Aurinkopaneelien määrä yhteensä syyskuussa 2021: noin 24 000 kappaletta
Aurinkovoimaloiden yhteisteho syyskuussa 2021: noin 7,2 MWp
Aurinkovoimaloiden arvioitu tuotanto vuonna 2021: noin 5,0 GWh (vastaa noin 2 500 pienen kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta tai noin 25 miljoonaa sähköautolla ajettua kilometriä²))
Suurin aurinkovoimala: Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskus, 3 000 aurinkopaneelia, 825 kWp:n huipputeho, noin 677 MWh:n arvioitu vuosituotto

Näissä Tokmannin kohteissa on jo aurinkovoimala:

Tokmanni Jämsä, otettu käyttöön syyskuussa 2016
Tokmanni Savonlinna, otettu käyttöön elokuussa 2017
Tokmanni Kalajoki, otettu käyttöön kesäkuussa 2018
Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskus, Mäntsälä, otettu käyttöön elokuussa 2018
Tokmanni Kouvola Tornionmäki, otettu käyttöön lokakuussa 2018
Tokmanni Pirkkala, otettu käyttöön elokuussa 2021
Tokmanni Nokia, otettu käyttöön elokuussa 2021
Tokmanni Kerava, otetaan käyttöön syyskuussa 2021

¹) Oman aurinkovoimatuotannon osuus Tokmannin sähköenergian kokonaiskäytöstä on laskettu käyttäen arvioita Tokmannin oman aurinkovoiman tuotannosta ja sähköenergian kokonaiskäytöstä vuonna 2021.

²) Laskelmissa on käytetty kerrostaloasunnon 2 000 kWh:n vuotuista sähkönkulutusta ja sähköauton 20 kWh:n sähkönkulutusta sataa ajettua kilometriä kohden.

³) Oman aurinkovoimatuotannon osuus Tokmannin sähköenergian kokonaiskäytöstä on laskettu käyttäen Tokmannin yhteistyökumppaneilta saatuja tietoja Tokmannin oman aurinkovoiman tuotannosta ja sähköenergian kokonaiskäytöstä vuosina 2020 ja 2019.

⁴) Arvioitu päästövähennys perustuu suunniteltujen aurinkovoimaloiden arvioituun vuosituottoon. Laskelmissa on käytetty keskimääräisen sähköntuotannon CO₂-päästökerrointa Suomessa (laskettuna kolmen tilastovuoden [2017, 2018 ja 2019] keskiarvo hyödynjakomenetelmällä lasketuista päästökertoimista. Päästökertoimessa on huomioitu vain kotimainen energiantuotanto, eli ostosähkö ei ole mukana) 131 kgCO₂/MWh. Keskimääräisen päästökertoimen arvo on päivittynyt 13.04.2021.

Lisätietoja Tokmannin ilmastotyöstä löytyy osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/vastuullisuus/llmasto ja Solarigo Systemsin aurinkovoimaloista osoitteesta www.solarigo.fi.

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti
Tokmanni

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Antti Koskelainen
Solarigo Systems

antti.koskelainen(at)solarigo.fi

Tokmanni

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 000 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2020 Tokmannin liikevaihto oli 1 073,2 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.

Solarigo Systems Oy on kotimainen energiayhtiö, joka toimittaa kotimaista aurinkosähköä yrityksille avaimet käteen periaatteella järjestelmätoimituksina sekä sähkösopimuksella ilman asiakkaan omaa investointia. Solarigon pääomistaja on Lumme Energia Oy, joka kuuluu Suur-Savon Sähkö -konserniin.