• Tokmanni Group Oyj/

Joulukalenteri ostoskoriin jo syyskuussa, mitä ihmettä? – Maamme suurin halpakauppaketju uskoo tietävänsä, miksi asiakkaat ostavat joulukalentereita jo aikaisin syksyllä

Tokmanni     Lehdistötiedote     12.9.2023 klo 15.15

Joulukalenteritarjonta on laajentunut viime vuosina erittäin laajaksi. Kuvassa on Tokmannilla myynnissä olleita joulukalentereita viime vuodelta.

Viime päivinä moni asiakas on hämmästellyt, miksi kauppojen hyllyille on ilmestynyt joulukalentereita, vaikka kesälle on vasta hädin tuskin jätetty lopulliset hyvästit. Tälle on useita syitä, Tokmannin Mäntsälässä sijaitsevasta hallinto- ja logistiikkakeskuksesta vinkataan. Mutta mistä tuleekaan tämän vuoden joulukalenterihittejä?

Ymmärrystä joulukalenterien myyntiä ihmetteleville löytyy, Tokmannilta kerrotaan.

– On totta, että osa asiakkaistamme ei halua ajatellakaan joulua vielä pitkään aikaan. Samaan aikaan merkittävä osa meistä suomalaisista kääntää katseitaan kohti loppuvuoden juhlapyhiä ja joulunodotusta. Totuus on, että esimerkiksi joulukalenterit alkavat käydä kaupaksi jo aikaisesta syyskuusta lähtien, osan Tokmanni-myymälöiden ja -verkkokaupan joulukalentereista hankkiva teknokemian ostaja Tiina Lipponen kertoo.

– Meille on tärkeää olla se ostopaikka, josta erilaisia joulukalentereita voi halutessaan hankkia jo sesongin alussa, hän lisää.

Moni asiakas kokee joulukalenterin hankinnan liittyvän myönteisellä tavalla joulun odotukseen.

– Seuraavan kalenterin valintaa saatetaan suunnitella pitkäänkin etukäteen. Kun mieleinen kalenteri löytyy, se halutaan ostaa mahdollisimman pian. Sekin kertoo ehkä siitä, miten tärkeä osa joulunodotusta kalenterit ovat, Lipponen arvioi.

Myyntisesonki joulukalentereille on verrattain lyhyt, syyskuusta marraskuuhun. Kauppoihin kalenterit tuodaan mielellään jo hyvissä ajoin, jotta myymälähenkilökunta ennättää sijoittaa ne hyvin esille ennen vilkkaimman joulusesongin käynnistymistä. Sama pätee esimerkiksi koristevaloihin ja joulumakeisiin.

Moni asiakas haluaa ostaa joulukalenterin jo hyvissä ajoin syksyllä myös siksi, että saa varmasti haluamansa.

– Suosituimpien joulukalenterien kohdalla ripeästi toimiminen voi olla fiksua. Esimerkiksi erilaiset kosmetiikkakalenterit voivat nousta vauhdilla hiteiksi, jos ne ovat näkyvästi esillä joissakin maailmanlaajuisiksi viraali-ilmiöiksi nousevissa somesisällöissä, Lipponen kertoo.

– Osaa joulukalentereista myös valmistetaan rajoitetusti, joten edes kauppaketjut eivät välttämättä saa kaikkia haluamiaan kalentereita – tai ainakaan haluamiaan määriä, hän lisää.

Joulukalenterien ostaminen jo aikaisin syksyllä voi olla perustelua myös rahankäytön kannalta. Etenkin monet erikoisemmat versiot ovat perinteisiä suklaakalentereita arvokkaampia, ja joulunalusaikana rahaa kuluu tyypillisesti paitsi itse joulun valmisteluun myös esimerkiksi pikkujoulun viettoon.

– Kun joulukalentereita hankkii aidosti hyvissä ajoin, voi jouluun liittyvää kulutusta jaksottaa pidemmälle aikavälille. Saatamme mieltää joulukalenterin ostamisen esimerkiksi joululahjojen suunnittelua ja hankintaa helpommaksi tavaksi aloittaa jouluun valmistautumisen, Lipponen arvioi.

Ostoskoreihin poimitaan useampia erilaisia joulukalentereita

Joulukalentereista on tullut viime vuosina yhä monipuolisempia, ja tarjolle on putkahdellut etenkin erilaisia kosmetiikka- ja naposteltavia elintarvikkeita sisältäviä kalentereita.

– Esimerkiksi kosmetiikkakalentereista etenkin Essencen, Lumenen ja Nivean kalenterit kävivät ripeästi kaupaksi viime vuonna. Ne säilynevät suuressa suosiossa tänäkin vuonna, Lipponen uskoo.

Yksittäisistä joulukalentereista myös esimerkiksi Nivean miehille suunnatulla kosmetiikkauutuudella samoin kuin makeiskalentereista esimerkiksi Fazerin uudella karkkikalenterilla ja Kinderin Mini Mix -joulukalenterilla on Tokmannin arvion mukaan mahdollisuuksia nousta tämän vuoden hiteiksi. Lelukalentereista Tokmannin huomio kiinnittyy erityisesti LEGOn, BRIOn, Muumin ja Play-Doh’n joulukalentereihin ja lemmikkitarvikekalentereista Real Petin Lemmikin joulukalenteriin. Kappalemääräisesti suosituimmat joulukalenterit sisältänevät kuitenkin tuttuun tapaan suklaata.

– Asiakkaamme haluavat yhä useammin hankkia useita erilaisia joulukalentereita. Itselleen moni asiakkaamme ostaa usein yhden kalenterin kosmetiikkateemalla ja toisen herkuilla, Lipponen kertoo.

– Kalentereita ostetaan herkästi myös ystäville ja etenkin perheenjäsenille – usein myös perheen lemmikeille. Ja ostosten sekaan päätynee tänäkin vuonna usein myös se perinteinen suklaakalenteri, hän lisää.

Tärkeimmät syyt joulukalenterien myyntiin tuomiselle jo aikaisin syksyllä Tokmannin näkemyksen mukaan:

• Monet asiakkaat haluavat virittäytyä joulutunnelmaan hankkimalla joulukalentereita hyvissä ajoin ennen joulunalusaikaa.
  • Asiakkaat ostavat yhä useammin useita erilaisia joulukalentereita. Kun esimerkiksi joulukalentereita ostaa jo aikaisin syksyllä ja ennen joululahjoja ja -koristeita, voi jouluun liittyviä hankintoja jaksottaa pidemmälle aikavälille.
  • Osa joulukalentereista voi nousta suosioon yllättäen ja loppua siten kesken jo ennen sesongin päättymistä. Osaa joulukalentereista valmistetaan rajoitetusti, ja ostamalla haluamansa joulukalenterin jo syksyllä voi varmistua, että saa haluamansa mallin.
  • Myymälähenkilökunta saa riittävästi aikaa tuotteiden esillelaittoon ennen vilkkaimman joulusesongin käynnistymistä.

Esimerkiksi näiden joulukalenterien suosioon Tokmannilla uskotaan vuonna 2023:

• erilaiset kosmetiikkakalenterit, kuten Essencen, Lumenen, Nivean ja Sencen joulukalenterit
  • erilaiset lelukalenterit, kuten LEGOn, BRIOn, Muumin ja Play-Doh’n joulukalenterit
  • erilaiset makeiskalenterit, kuten Fazerin makeiskalenteri ja Kinderin Mini Mix -joulukalenteri
  • erilaiset lemmikkitarvikekalenterit, kuten Real Petin Lemmikin joulukalenteri.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 360:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.